Hjälp med digital systemkamera

• Trådstartare Trådstartare Hil
  • Start datum Start datum

Hil

Ny medlem
Tjena!
Börjar bli lite sugen på en digital systemkamera, har funderat på en Nikon D50 eller en D70. Men när man tittar runt lite på forumet här så rekomenderar många Canon 350D. Har förstått att det inte är så stor skillnad mellan 350D och en D50 men vad är skillnaden mellan en D50 och en D70?
Jag har inte fotat allt för mycke förut men har tänkt mig att mest fota skidåkning och endel ute i skärgårn. Lite tips skulle va nice.

Skulle gärna ha lite hjälp med objektiv me.. Hur är dom man får med i ett kitt.. vilket ska man ha när man fotar skidåkning?

du ska gärna ha ett fish-eye objektiv när du fotar skidor, eller allafall jibbing då du kan stå nära men ändå få med allt du vill ha med. har dock inte provat några bra kameror. men köp ett fisheye-objektiv!

jag har en d70s och den är kalas. tror inte att man som amatör märker allt för stor skillnad på nämda kameror. objektiv finns ju högt och lågt men jag rekomenderar nog att du skaffar dig ett hyffsat tele innan du köper ett fisheye. fisheye är tråkigt man kan bara göra en typ av bilder som iof passar ganska bra när det gäller skidåkning

Vilka objektiv du behöver beror till ganska stor del vad du har tänkt fota. Kittobjektiven som följer med fungerar sådär. Men kan du lägga ut lite mera pengar på ett lite dyrare objektiv så är chansen ganska stor att med den ökade kostnaden följer ökad kvalite på objektiven.
kommer du mestadels att fota skogsåknin, jobbing eller liknande då det kan vara svårt att stå på avstånd så är det ganska bra att satsa på något åt vidvinkelhållet. medans om det kommer att bli mycket öppna ytor där du ofta står på större avstånd kommer ett tele bättre till hands.
har ett 20-40mm nu och ska se vad det duger till i skogen till vintern och om jag lyckas spara ihop pengarna kanske ett tele införskaffas med.
vad gäller kamerona så tror jag inte du kommer att bli besviken än vilken du väljer. Har använt både d50 och 350d ett tag och kan då inte säga att jag tyckte att någon av dom var överlägsen den andra.

skillnaden mellan nikon o canonhusen är små.
Kläm på dem i butik, vilken ligger bäst i handen?? ta den.
gillar du det kommer du att växa i kameran tills du skaffar en med fler möjligheter.
Folk kan diskutera i århundraden om vilket märke som är bäst, men skit i dem. Ta det du tycker passar dig!

vad det gäller objektiv så räcker kitobjektivet ganska långt, om man inte har några specialkrav.
att köpa fisheye direkt är bara nonsens. som sagt ovan ger det ett väldigt speciellt snitt som inte kan användas för att få vanliga bilder.

eftersom digitala SLR har en liten sensor, så blir den vekrliga brännvidden längre. man får den genom att ta objektivets brännvidd *1,5... pga denna faktor behöver man ytterst sällen mer än 200mm när man plåtar dropps osv.

vidvinkel är fint, men tänk på att kitobjektiven (vanligtvis 18-55 eller 18-70) ger ganska bra vidvinkel vid 18mm's läget.

köp 350D eller D50 med kit. ut o känn efter. finns behyovet o pengarna kan du leka med möjligheterna till nya objektiv!

Titta på Sony A100 och Pentax K100D också. Båda de kamerorna har inbyggd antiskak i kamerahuset.

Kör på kitobjektivet tills du vet vad du behöver komplettera med (vidvinkel, tele eller bara mer ljusstyrka). Speciellt Canons kitobjektiv har oförtjänt dåligt rykte.

Tackar för hjälpen. Vilka olika slags objektiv ska man ha? Räcker det med 18-55 och 55-200 om man tex ska fota skogsåkning och endel offpist?

Tillbaka
Topp