hjälp med ett matte tal

patriknorling

Ny medlem
hjälp med ett matte tal
jag såg denna på armadaskis.com fråga till nästan alla team åkare och frågan är: det var tanner, julien och anthony dom ska bo på ett hotel men det finns bara ett rum kvar för 30 kr så dom delar det så dom betalar 10 kr var. senare får dom reda på att hotel rummet kostar 25 kr så dom ringer han som dom betalade att han ska komma upp och betala tillbaka 5 kr men det går inte att dela 5 i 3 så han tar 2 kr själv så får dom andra 1 kr var så dom tre betalade 9 kr var och 9 gånger 3 är 27 plus 2 = 29 var e då den sista kronan.

typ alla åkare svarar olika svar och jag undrar vad som e rätt. nån som vet?

hjälp med ett matte tal
haha har hört den så många gånger förut och fått svaret... men kommer fan aldrig ihåg de.,.

Nojlas borde kunna svara på detta.. han har svar på det mesta

hjälp med ett matte tal
Du måste räkna baklänges.
1. Dom betalade 10 kr var.
2. Sen får dom reda på att det kostar 25 kr.
3. Dom får tillbaka 3 kr sammanlagt - 1 kr var.
4. Detta innebär att dom har betalat 27kr för rummet.
5."Hotelmanagern" behåller 2kr själv...

Dvs, 25 - (-5) = 30

Edit som är lättare att förstå !

1. Dom betalar 10kr var - total summa på 30 kr.
2. Rummet kostar bara 25 kr, dvs dom ska ha en "refund" på 5 kr. (30 - 25 = 5)
3. De tre åkarna får 1 kr var = sammanlagt 3kr.
4. Hotelmanagern tar 2kr.
5. 3 kr (från åkarna) + 2kr från hotelmanagern = 5kr.
6. Ovanstående 5kr + 25kr som rummet kostade = 30kr.

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
Om alla betalar 10 kr var och sedan får 1 kr var tillbaka blir ju det 33. Då finns det ingen sista krona utan han de betalade till har de två kronorna som blir över.

hjälp med ett matte tal
men förfan gubbar titta här;
han ska splitta en 5a och tar 2kr själv och ger 1kr till resterande, det finns bara två resterande, julien och anthony, så då har tanner kvar 3(!) kr själv.
alltså 1 krona mer som han har snikit på svart utan att ha bokfört!

yey

hjälp med ett matte tal
fattade det som att han dom betalade tog 2 själv.. eller fattar nog fortfarande inte ;O

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
Lustigt att den här historien dyker upp här, jag såg den första gången i en gammal Biffen och Bananen (sannolikt från 50-talet) och den var nog inte ny där heller...

hjälp med ett matte tal
marer sa:
men förfan gubbar titta här;
han ska splitta en 5a och tar 2kr själv och ger 1kr till resterande, det finns bara två resterande, julien och anthony, så då har tanner kvar 3(!) kr själv.
alltså 1 krona mer som han har snikit på svart utan att ha bokfört!

yey
Jag trodde också det, men jag tror han syftar på Hotelsnubben som de betalade till?

hjälp med ett matte tal
jClaar sa:
fattade det som att han dom betalade tog 2 själv.. eller fattar nog fortfarande inte ;O
jaha shame on me.

ska hämta min 400krs miniräknare att leka lite på i väntan på ett svar från a_ahlnas, freerides okrönte matteprofet.

hjälp med ett matte tal
jag tror att de va en piccolo som kom och tog den sista kronan!

har inte orkat räkan på de och kommer inte att göar heller, mitt svar är approximativt..

hjälp med ett matte tal
30kr - 5kr (som dom får tillbaka) = 25 kr
Av dom 5 kronorna man får tillbaka går 1 krona till varje person och 2 till hotelsnubben.

De har tillsammans betalat in 27 (3x9) kr för boendet, minus de 2 kronorna som de egentligen skulle fått tillbaka men som hotelsnubben tog. Alltså förlorar de dessa pengar. 27kr-2kr = 25kr vilket var vad rummet kostade.

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
har inte kikat på armadaskis.com men... nörd som jag är...

helt konkret.
tänk att dom betalar 30 kr.
sen får dom tillbaka alla 30 kronor eftersom det var fel betalning.
då betalar dom alla 9 kronor var = 27kr sammanlagt.
sen ger dom honom (tillsammans) 2 kronor. 27 + 2 = 29kr.

alltså: de tre har betalat 29 kronor för rummet fast det bara kostar 25 kronor.
hotellägaren är en fifflare... =)

hjälp med ett matte tal
jag satsar mina pengar på LeoWL i det här fallet.
mest för den nörd som han är.. och för att det fan måste vara det rätta svaret

hjälp med ett matte tal
1. Dom betalar 10kr var - total summa på 30 kr.
2. Rummet kostar bara 25 kr, dvs dom ska ha en "refund" på 5 kr. (30 - 25 = 5)
3. De tre åkarna får 1 kr var = sammanlagt 3kr.
4. Hotelmanagern tar 2kr.
5. 3 kr (från åkarna) + 2kr från hotelmanagern = 5kr.
6. Ovanstående 5kr + 25kr som rummet kostade = 30kr.

Ojojoj...

hjälp med ett matte tal
men sockervadde, du ska ju fan räkna ut vart enkronan tar vägen. du snurrar ju runt och hamnar på summan 30 varje gång, hehe

notera att jag går matte-B så feel free to mosa mina känslor.

edit: nojlas har bekräftat och tråden kan härmed tillägnas åt att skratta åt mitt försök till prestation i att ha fuskat till mig ett 170 snittat iq på ilustrerad vetenskap testet, och i efterhand försökt förmedla mina tankar här.

jag börjar, mahahahahaha(rer) är sämst

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
patriknorling sa:
jag såg denna på armadaskis.com fråga till nästan alla team åkare och frågan är: det var tanner, julien och anthony dom ska bo på ett hotel men det finns bara ett rum kvar för 30 kr så dom delar det så dom betalar 10 kr var. senare får dom reda på att hotel rummet kostar 25 kr så dom ringer han som dom betalade att han ska komma upp och betala tillbaka 5 kr men det går inte att dela 5 i 3 så han tar 2 kr själv så får dom andra 1 kr var så dom tre betalade 9 kr var och 9 gånger 3 är 27 plus 2 = 29 var e då den sista kronan.

De som förvillar i den här tråden är att det ska bli 25 i slutet, inte 30. Det fattas ingen krona och det är inget som helst konstigt med talet.
sockervadds svar är därmed korrekt.

Jag har en lite svårare nöt för er som tycker om 3D-vektorer:
What is the distance from the origin to the point (1,1,...,1) in R^n?

Förenklat: Föreställ dig ett rum med oändligt många dimensioner, sätt därefter in alla koordinater som "1" i alla led, hur långt är det från denna punkt till origo?

Nojlas önskar alla en trevlig mattematikkväll.

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
inte tyst bara för att Nojlas har lekt lite med de fina orden och tror att han nu fått alla till insikt!

tänk lite bara!

hotellägaren tjänar 4 kronor.
punkt.

ska vi inte starta en fysik- och matematiktråd här på fr också Nojlas? you go girl

hjälp med ett matte tal
tack för att du förgyller min afton nojlas.
med min miniräknare i koskepnadsformat samt internationella kontakter i diverse msn fönster har mummel och JAG räknat ut att punkten till origo är 0Cm(!)

ett lite svårare tal till nästa gång tack. kvällen är lång

hjälp med ett matte tal
Fel marer. Jag kan avslöja att "roten ur n" är rätt svar. (går inte att göra rottecken här...)

Eftersom antalet dimensioner inte är definierat, och kan vara oändligt, så är svaret direkt beronde på vad n är och kan därför inte ta en reell form så länge n inte är definierat. Således ser lösningen ut så här:
"roten ur"(1^2+1^2+...+1^2)=roten ur n

Här är en nöt som många med lite vanlig gymnasiematte kanske kan klura ut om man är lite finurlig:
Om ett klots radie ökar med 2%, hur mycket ökar volymen?
Givet: V=(4/3)*Pi*r^3
(Volymen = fyra tredjedelar Pi gånger radien i kubik)

För övrigt så anser jag att spela Xbox är roligare än linjär algebra och vektorer...

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
va läser du till noljas ? känns som nått nördigt?

min syrra ska läsa till biomedicinsk analytiker, känns oxå rätt nördigt,

hjälp med ett matte tal
Nojlas sa:
Fel marer. Jag kan avslöja att "roten ur n" är rätt svar. (går inte att göra rottecken här...)

Eftersom antalet dimensioner inte är definierat, och kan vara oändligt, så är svaret direkt beronde på vad n är och kan därför inte ta en reell form så länge n inte är definierat. Således ser lösningen ut så här:
√(1^2+1^2+...+1^2)=roten ur n
menade det, glömde minnessiffran.

återkommer med svar på tvåan.

hjälp med ett matte tal
marer sa:
med min miniräknare i koskepnadsformat samt internationella kontakter i diverse msn fönster har mummel och JAG räknat ut att punkten till origo är 0Cm(!)

Mjo , men varenda kotte vet la att origo är skärningspunkten där y och x axeln möts.

Verkar också som FR har några vassa hjärnor, som tex Nojlas. Rock on !

hjälp med ett matte tal
vxorider sa:
marer sa:

Mjo , men varenda kotte vet la att origo är skärningspunkten där y och x axeln möts.

Verkar också som FR har några vassa hjärnor, som tex Nojlas. Rock on !
Erik säger:
Om du vill verka lite smart så kan du ju svara Nojlas att svaret blir 0cm i
marer säger:
hahaha blir det seriöst det?
Erik säger:
ja
marer säger:
tror fan inte nojlas själv hade svar på sin uppgift, hehe

marer säger:
fan vi (läs du) hade fel på nojlas talet

hjälp med ett matte tal
Hmmm...

1. de betalar 30kr
2. de ska ha 5kr tillbaka
3. 5/3 går ej
4. han tar 2kr själv.
5. då är det TRE kronor kvar av femman eller hur
6. han ger EN krona till de två andra.
7. han har en krona över som då är 'borttappad'

hjälp med ett matte tal
Nojlas sa:
Här är en nöt som många med lite vanlig gymnasiematte kanske kan klura ut om man är lite finurlig:
Får det till ~6,1%

Nu borde jag plugga till mitt prov i Fysik A imorgon.

Uträkning:

För enkelhetens skull tog jag bara radien 100 fick fram ett svar och antecknade det.
Gjorde sedan samma sak med radien 102, fick fram ett svar.

Delade "förändringen med det från början", alltså svaret från 202 delat med svaret från 100 och det blev ~1,061.

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
Nojlas sa:

För övrigt så anser jag att spela Xbox är roligare än linjär algebra och vektorer...
Borde väl vara 1.02^3 = 1.0612... Alltså ungefär 6.1%

Fan att man inte har nått bättre för sig än att frivilligt räkna matte en tisdagsafton.

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
FilipAvall sa:
Om alla betalar 10 kr var och sedan får 1 kr var tillbaka blir ju det 33. Då finns det ingen sista krona utan han de betalade till har de två kronorna som blir över.
JÄVLAR vad du måste vara smart, handels nästa???? föresten har du slutat på dagis än? trodde man lärde sig addition och subtraktion i typ 1:an?

hjälp med ett matte tal
Nojlas sa:

Hmm, här hade jag fel med min hypotes. 6.1% stämmer. Får undersökas närmre xD

Senast ändrad:
hjälp med ett matte tal
Nojlas sa:
patriknorling sa:

De som förvillar i den här tråden är att det ska bli 25 i slutet, inte 30. Det fattas ingen krona och det är inget som helst konstigt med talet.
sockervadds svar är därmed korrekt.

Förenklat: Föreställ dig ett rum med oändligt många dimensioner, sätt därefter in alla koordinater som "1" i alla led, hur långt är det från denna punkt till origo?

Läs mitt svar me betoning på EN KRONA =) Stämmer inte de svaret då?

hjälp med ett matte tal
Nojlas sa:

Öh. sqrt( sum( i=0..i=n (1^2))) = sqrt(1+1+1+1...+1) = sqrt(n)

<edit>
Och där fick jag. Attans dig att publicera facit så snabbt. Såg inte det först...

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp