Hjälp med Köp av Armada AR6 09/10

Linghult

Medlem
vill verkligen ha dessa skidor men har ett dilemma!
Jag är 178 cm, ca 73kg.
Enligt Freerides uträkning av hur långa skidor man ska ha Så ska jag ha 173/177 cm skidor (vet inte min exakta vikt så inte säker på om det blir 173 eller 177 cm.

Jag har flera alternativ hur och var jag skall köpa dessa:

1)

Sport-Conrad.com (Skidor+Bindningar)
Längd: 166 cm
Total: 624 Euro (Frakt Inkluderad)

2)
Twotip.com (Skidorna)
Titta på skidorna dock...de ser lite annorlunda ut än vad de borde? eller är det bara jag som är skev i huvet?
Plus
Skixpress.de (Bindningarna)
Längd: 176 cm
Total: 685 Euro (Frakt Inkluderad)

3)
Alpingaraget (Skidor+bindningar)
Längd:176/171/166
Total: 765 Euro Med Jester Shizo ( 12 eller 16 står ej? ) (Frakt ej inkluderad)

Alternativet är att köpa ett paket med Armada Pipe Cleaner 09/10. Men har hört att de inte är riktigt lika "allround" som AR6 09/10.

Frågor:

<<<Längd?>>> Är det stor skillnad på 166 och 176? Och isåfall hur kommer det påverka mig? Jag kommer jobba nere i Alperna som reseledare i vinter och kommer guida en hel del i pisterna. När jag är ledig lär jag vilja köra en hel del park+off pist.

<<<Jester Shizo 12/16? >>> Är det nån märkbar skillnad på dessa?

<<<Tull?>>> finns det risk för extrautgifter om jag beställer från utlandet? Isåfall hur mycket kan det handla om?

Om du kan svara på nån av frågorna så är jag mycket tacksam!

Senast ändrad:
angående tullen så är det inget inom eu, rörelsefrihet och frihandelsavtal och grejer.

sen ska du verkligen ha shizo ?
är de dom enda skidor du ska ha med dig ner ?

linkan_110 sa:
angående tullen så är det inget inom eu, rörelsefrihet och frihandelsavtal och grejer.

sen ska du verkligen ha shizo ?
är de dom enda skidor du ska ha med dig ner ?
Som jag trodde då...skönt att slippa oroa sig om det

Jag är inte säker på bindningarna, nej. Men har hört att de är omställningsbara så man kan få lite bättre åk i puder/park? Plus att de var sjukt snygga :)

Ja det kommer vara de enda skidorna tyvärr. Har inte råd med fler :P annars hade jag köpt ett par puderskidor med.

Senast ändrad:
Är du bra på att köra park, dvs. kommer du ligga på en hög nivå och därför behöver ha bra parkskidorsom presterar?

Om inte, gå upp typ 20mm i midjebredd och få en skida som är bättre i pist och i puder. Du vill inte göra det enorma misstaget att bara ta med ett par parkskidor till Alperna en hel säsong...

Kolla skidbutiken.com och skistore.se, de har bra grejer!

Jester är enbart 16-dinare, Griffon däremot går till 12. Om du vill kunna flytta bindningen fram och tillbaka, köp ett par Marker med Schizo-tekniken. Om inte, köp en Salomon med driver-tå (sök i forumet för att lära dig vad det är), eller ett par Rossignol/Look-bindningar.

Carled sa:
Är du bra på att köra park, dvs. kommer du ligga på en hög nivå och därför behöver ha bra parkskidorsom presterar?

Om inte, gå upp typ 20mm i midjebredd och få en skida som är bättre i pist och i puder. Du vill inte göra det enorma misstaget att bara ta med ett par parkskidor till Alperna en hel säsong...

Jester är enbart 16-dinare, Griffon däremot går till 12. Om du vill kunna flytta bindningen fram och tillbaka, köp ett par Marker med Schizo-tekniken. Om inte, köp en Salomon med driver-tå (sök i forumet för att lära dig vad det är), eller ett par Rossignol/Look-bindningar.
Jag kan inte säga att jag är grym...så du kanske har rätt att det är nog värt o skaffa mer anpassade för pist och puder. 20mm är rätt stor hopp eller? Hittar bara riktiga puderskidor med de måtten.
Ok tack för infon om bindningarna. ska kolla runt lite mer nu!

Senast ändrad:
Linghult sa:
Carled sa:

Jag kan inte säga att jag är grym...så du kanske har rätt att det är nog värt o skaffa mer anpassade för pist och puder. 20mm är rätt stor hopp eller? Hittar bara riktiga puderskidor med de måtten.
Ok tack för infon om bindningarna. ska kolla runt lite mer nu!
Om jag var du skulle jag gå på minst 100 mm i midjan samt öka på längden ganska rejält till 180-185 cm med tanke på var du ska åka skidor. Är själv kär i mina salomon shogun som jag tycker presterar överallt. Finns i 182 och 191 (finns kortare också), 182 är 101 i midjan och 191 är 103 i midjan så den är ganska lämplig att ha som enda skida. Sen kan du ju utan problem gå på fetare prylar, salomon czar har jag hört ska prestera bra på många ställen trots den långa radien. Rossignol S7 tror jag inte skulle göra dig besviken heller, finns en hel uppsjö med skidor som du borde kolla in!

Jag håller med resten av skaran och säger att du borde köpa bredare och längre. Inte under 100 mm. Frågan är ju om du verkligen har användning för ett par bindningar med DIN 16.. Går själv i tagen att köpa en Schitzo bindning för att göra mina Faction 3.Zeros mer allaround. Har en Baron på nu, och enda stället dom inte riktigt känns bra är i parken.
Ett par skidor med rocker skulle jag också rekommendera. Inte full, men i alla fall tip och tail.. Czar, S7 är bra tips, kanske lite väl breda, men man lär sig att köra pist med dom också. obSETHed 09/10 kanske också är ett alternativ. Eller årets Faction 3.Zero.

Ok har väl bestämt mig för att hitta ett par skidor med 100+ då... jag hittade Nordica The Zero Som jag tycker ser rätt fräscha ut. Jag är ligger på en rätt så begränsad budget tyvärr :/ Dessa finns bara som 177 dock...vilket är för kort antar jag :/

Jag är rätt kräsen när det gäller designen - det är därför jag har så svårt att hitta nåt! Har suttit o surfat sidor i sex timmar idag!

Hittade Rossignol S5 BC 09/10(måste missat dem förut) på conrad - gillar skidor med progressive sidecut \o/

Vet att de är lite under 100 mm i midjan, men vafan... jag kommer mestadels vara i pisten och lalla omkring med turister, så det kanske är lika bra att de inte är för tjocka?

Bindingarna blir väl Marker Griffon Schizo

Funderar på att köpa ett par Rossignol Bandit B Squad Sensor 90 också, men inte helt säker. Det är ingen bra idé att köpa ett par skor utan att ha provat eller hur? Har inte köpt några förut...endast hyrt. Kan iofs skicka tillbaka dem om de inte funkar alls

Senast ändrad:
Köp inte pjäxor på nätet utan att ha testat!! Typ det sista jag skulle köpa på nätet i och med att det är så viktigt att de sitter skönt och att du hittar rätt passform o hårdhet. Gå till nån kunnig butik och testa flera olika först.

mina ar6or har inte hållt så jättebra, ena järnkanten släppte vilket inte är kanon för en sån dyr skida.. och jag kan inte säga att jag har kört stenhårt med dom faktiskt :(

dannestyle sa:
mina ar6or har inte hållt så jättebra, ena järnkanten släppte vilket inte är kanon för en sån dyr skida.. och jag kan inte säga att jag har kört stenhårt med dom faktiskt :(
Läst nån annan stans om samma problem faktiskt. De snålade väl med limmet :(

Gör såhär, sök på forumet efter allroundskidor så kommer du ha att läsa några dygn framöver.

way sa:
Köp inte pjäxor på nätet utan att ha testat!! Typ det sista jag skulle köpa på nätet i och med att det är så viktigt att de sitter skönt och att du hittar rätt passform o hårdhet. Gå till nån kunnig butik och testa flera olika först.
Nae du har la rätt :P Är bara så ivrig på att köpa allt nu..fast jag inte ska använda det förens i november!

Utter sa:
Gör såhär, sök på forumet efter allroundskidor så kommer du ha att läsa några dygn framöver.
Hehe jo jag har tittat lite där också. Satt som sagt var 6-7 timmar igår och konstant letade skidor överallt...men verkar hittat ett par alternativ nu!

Hittade dessa på ebay: NEW 2009 Nordica The Zero Twin Tip Skis - 184cm

Frakt kostar väl runt 100 dollar. Han skulle komma tillbaka om pris på frakt iaf ( vanligtvis så skeppar han inte utanför USA/Kanada ).

Nån som kan ge en ungefärlig bild av hur stor chans det är att få betala extraskit i tullen etc? Har aldrig importerat nåt från utanför EU :)

Tack!

Linghult sa:
Utter sa:
Hehe jo jag har tittat lite där också. Satt som sagt var 6-7 timmar igår och konstant letade skidor överallt...men verkar hittat ett par alternativ nu!

Hittade dessa på ebay: NEW 2009 Nordica The Zero Twin Tip Skis - 184cm

Frakt kostar väl runt 100 dollar. Han skulle komma tillbaka om pris på frakt iaf ( vanligtvis så skeppar han inte utanför USA/Kanada ).

Nån som kan ge en ungefärlig bild av hur stor chans det är att få betala extraskit i tullen etc? Har aldrig importerat nåt från utanför EU :)

Tack!
Risken att du åker på tull + moms är rätt stor. Skulle rekommendera dig att inte beställa skidor från staterna om det inte är ett sjukt bra pris, blir ju 37% påslag på priset. Sen är du hur som helst skyldig att betala moms ;)

Hur mycket pengar kan du lägga ut för skidorna förresten?

K2 Kung Fujas med schizo för 5000:- på skistore skulle kanske funka annars? Dom har S5 för 3500:- också. Har du kollat nått på Köp & Sälj här på freeride?

Om det blir Fujas eller S5 så köper jag antagligen från Conrad... Fujas skippar jag nog, gillar inte designen riktigt och de är ännu smalare än S5orna.

Bra idé-... inte tänkt på att kolla köp och sälj här :P

Om det blir Fujas eller S5 så köper jag antagligen från Conrad... Fujas skippar jag nog, gillar inte designen riktigt och de är ännu smalare än S5orna.

Bra idé-... inte tänkt på att kolla köp och sälj här :P

EDIT: ah du menar 10/11 modellen från Skidbutiken... ja de var helt ok iofs! Ska fundera på det :) tack!

Senast ändrad:
Blev till slut Rossignol S5orna. 464 euro från Conrad med Marker Griffon Schizobindningarna :)
Får börja med det och se om jag köper nåt mer senare! Hoppas jag blir nöjd iaf :P

Får tacka alla så mycket för hjälpen!

Snödjup

Tillbaka
Topp