Hjälp med skidköp, drar snart!

Mtboholic

Ny medlem
Hejsan!
Jag tänkte köpa nya skidor helst innan jag åker upp nu under jullovet.. Min längd ligger runt 185(har inte kollat exakt) men typ 183-185 :) Väger 85 kilo påklädd så att säga:)
Jag skulle vilja påstå att jag är en medelgod-god åkare. har åkt skidor sen jag var ca3, 5-14 dar om året/sverige/norge.
Jag är på jakt efter en Allround skida då jag gillar att åka överallt, men spenderar mesta tiden offpist/skog. ska helst funka bra i park/pist/offpist :) Vilken längd bör man ha? vill ju komma runt i skogen och sådär..
Tacksam för svar:)
Mvh Morgan:)

det finns 800 likadana trådar, men som vanligt skiter alla nya medlemmar i det. snälla sök i forumet. snälla rara?

jo.. jag vet.. har kollat en massa, men gäller ju att hitta nån med samma tankar/förutsättningar kan vara svårt så valde att göra en egen vilket käns skönt:). Men jag skall söka lite mer då :)

Som vanligt gnäller alla. Har ingen större koll, men tycker Atomic Snoop och Völkl Bridge verkar schyssta :D
GLHF

edit: skulle nog satsa på skidor som är ungefär din egen längd då du även vill ha dem i park.

Senast ändrad:
PlumM sa:
Som vanligt gnäller alla. Har ingen större koll, men tycker Atomic Snoop och Völkl Bridge verkar schyssta :D
GLHF

edit: skulle nog satsa på skidor som är ungefär din egen längd då du även vill ha dem i park.
Det finns garanterat ett hundratal trådar där skaparen frågar efter exakt samma sak, allroundskidor. Och det är bara från den här försäsongen. Ta med de från tidigare år och du har ett veritabelt bibliotek av skidvalstrådar.

Så istället för att upprepa sig själv femhundraelva gånger per år så ber vi folk söka först.

Jag förstår det, men det hade gått snabbare och bara säga en skida tycker jag, slipper man den dåliga stämningen liksom :) det enda som händer är ju att det kommer ny rubrik på sidan forum, tycker själv iaf inte at det är så farligt.. :)

Men jag accepterar det och tar det till mig så.. :)

Ett tips är att typ gå till Alpingaraget eller annan välsorterad skidbutik och fråga dom. Då vet du att du får skidorna innan du åker, du får snacka med någon som kan, och dom har bra priser!

Eller gå på ett par BC! Get rich or die trying!

rajraj: det finns 350 skidmodeller bara i årets pryldatabas, och du frågar efter "hehe, skriv nån skida bara :)"
Sen säger du att det är ju bara en ny tråd, men det gör det svårare för de SOM FAKTISKT SÖKER att hitta bland alla likartade trådar och din är verkligen inte unik i sin frågeställning.
Där jag bor åker det runt flak med fulla studenter och usel musik på hög volym i 3 veckors tid varje sommar, de förstår inte varför jag stör mig på dem, "det är ju bara en dag om året". För dem ja, men för mig är det 3 veckor VARJE ÅR.
Samma med dessa "vilka skidor ska jag ha?", de är 50 onödiga varje säsong.

Du vill ha tips på en skida, hitta ett par Atomic Metron, Neox bindingarna är grymma men annars kan du byta ut dem mot Marker M11.0 Free

Rajraj sa:
Jag förstår det, men det hade gått snabbare och bara säga en skida tycker jag, slipper man den dåliga stämningen liksom :) det enda som händer är ju att det kommer ny rubrik på sidan forum, tycker själv iaf inte at det är så farligt.. :)

Men jag accepterar det och tar det till mig så.. :)
Om du istället läser runt bland trådarna så märker du snart att det inte bara går att "säga en skida". Skulle det vara så enkelt så fine, inga problem. Nu är det inte så och därför ber vi dig (och många med dig) att läsa först och ev fråga sen.

JL76: Det sista där var nästan lite för elakt ;)

Utter: vadå? Metron är faktiskt populära som just allroundskidor på Epicski och M11 går ju att hitta billigt begagnade...

ÄR lite snäll mot topic skapare :=) ett grymt stort steg att köpa nya lagg för 10000kr

letade själv, har provkört mängder med skidor genom åren...har i år köpt K2 Hardside 174cm med marker tour, hittils provkört den i psit och säger....grym skida! går att få runt på en 5 öring trots att det skulle klassas som pist räzer med tanke på radien (22m) har dessvärre inte provkört den i puder ännu...men tiprocker och 98mm midja borde flyta! Jag är själv 177cm..har provkört längre skidor som kortare skidor och kommit fram till att en jämnlång skida funkar bäst trots alla experter som säger att man skall ha 185cm som kortast (tex konfiguratorn)....trots att jag väger 83kg och är över medel... trots allt finns det inte mkt offpist med 1m puder och 1km fallhjöd i europa..

Åkte förra året på 182cm, 101 mm midja (R26)...kul offpist men kassa i pist...och fråga dig egentligen, hur mkt offpist åker du?

Är helt övertygad om att mina Hardside kommer ge min skidåkning ytterliggare en dimension...

//Johan - Ytterby

jl7g: tack endå!
utter: har verkligen läst.. lovar.. har suttit på blocket å kollat igenom cirka 70 sidor och sökt på skidorna jag hade lite inresse för och läst.. i massor. förlåt.. men ville
johanfg: Jaaduu.. som sagt bara åkt i sverige/norge.. offpist och snurra runt i skogen är det jag tycker är roligast.. offpist menar jag ungefär, hasa en bra bit dit ingen åkt å bara njuta i pudern :) Men om man ska snacka procent vilket jag sett vissa göra här, skulle jag säga 50% offpist, 30-pist och 20 park typ..
mm: kollade in dom där, men tycker dom verkade lite för offpist för mig kanske? 123 midjan/rocker.. men vad vet jag?!

Kanske borde läggas till är att det är dumt av mig att säga att jag började åka när jag var 3 år gammal, och inte nämna hur gammal man är idag.. jag är ganska exakt 18,5 år :)

En annan sak som jag inte vet påverkas av skidan jag åker på är att jag har en ganska illa knäsakda.. som jag råkade ut för för ca 1,5 år sedan.. jag har åkt motocross på tävlingsnivå.. Jag tror att det var främre korsband som lossnade från infästningen, som drog med sig flisor från benet. jaja, iaf när jag åkte senast förra vintern då, så märktes detta av då jag fick ont efter ett tag redan efter första dagen, sen jämna plågor under resten av veckan.. inget extremt men jobbigt. mao jag är inte helt återsälld i knäet. kan en skida vara så att säga "bättre" för mitt knä? en någon annan?
Tack!

En skida med mer skärning är "i regel" mer aggresiv och nervös, det är oftast inte så bra för folk med svaga knän.
Skidor med rocker däremot är oftast snällare och har inte lika lätt att tjuvhugga.

Testade nyligen själv Moment Ruby och Bibby Pro som jag gillade skarpt, båda två skulle funka utmärkt för mig som allroundskidor. För dig, svårt att säga.

@Rajraj
Med den ytterligare information du gett börjar det bli intressant ...

Med tanke på hur du beskriver din åkning känns en Backcountry Jibbskida helt rätt. Mitt förslag avseende Atomic Bentchetler 183 cm är faktiskt helt seriöst. Jag har inte kört den själv ... men uppfattar den som en mycket lekfull och lättkörd offpistskida som går helt OK i pisten och även går att köra lite lättare park med. Det är så här en modern BC Jibbskida ser ut! Men det finns ju en hel del smalare varianter om du tycker den är för fet!

En sökning i prylguiden på Freestyle BC mellan 90 och 120 mm ger följande resultat. Här finns flera intressanta skidor.

Vi som har justerade knän väljer med fördel en lättkörd och förlåtande skida vilket de flesta skidorna i ovanstående grupp är. Det kan finnas anledning att undvika de allra bredaste (som Atomic BC) eftersom de är påfrestande för knäna på hårt underlag (men är inga problem när det är mjukt, tvärtom).

Lycka till med ditt skidval!
MM

Senast ändrad:
Tänk också på att inte välja en allt för kraftig bindning om du har en gammal knäskada. Men bindning kanske du redan har?

uttet: har kollat på skidor med rocker, det skulle altså kunna underlätta då?
MM: kollade länken där, gillade båd majesty skidorna och dyna slicern:)
alla: Jag var nyss på länna sport och kollade där dom verkade ha bra koll och mycket skidor, killen jag pratade med tog fram ett par salomon shogun https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/salomon/shogun.html Vilket jag tyckte riktigt schyssta, allmountain med lite mer focus på puder? Och sen kollade jag på salomon suspect, vilket han förklara som allmountain med mer inriktning på park/pist https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/salomon/suspect.html

Vad tycks? skall även iväg till alpingaraget imorgon lr på onsdag :)

by the way, Tack för det trevliga välkommnandet då jag är ny här. Och tack som fan för alla tips ;D glad!

föresten hade jag ett avbrott och åkte snowboard i ca 3 år nånstans där i mitten, men sen hitta jag tillbaka till mitt rätta jag ganska snabbt :)

Suspect är en ren parkskida, den ska du sålla bort omedelbums. Shogun är en riktigt bra skida, allround så de förslår. Många som åker på den här så ang den borde du kunna få hjälp här och hitta mycket läsning på forumet.
Den är dock inte jättemjuk och har en ytterst moderat rocker, något som hjälper allroundegenskaperna givetvis. Men blir kanske inte riktigt det du söker?

utter, läste nånstans att du tyckte det var en gammal halvdålig konstruktion på shogun? Och om man skulle gå upp en liten bit i pris få något mycket bättre? Nu är det så, att på länna gick dom på 6,5 med bindnignar har väll tänkt mig max 7 med bindningar?!

MM:s ide om en renodlad bc-jibskida är nog inte alls dum. Om du kör så mycket skog finns ju en bunt till. Rossignol S7, Armada JJ. De har båda fått blandade omdömen när det kommer till pistprestandan. Jag själv har precis köpt S7 och tycker att den var lite svår att få till att sätta sig i skäret ordentligt (men då har jag bara provat den nån timme med dåligt tryck eftersom jag är inne i rehabträning för stunden) men i gengäld så är den så tokigt lättsvängd så att det känns som att de kommer gå som en dröm när jag väl får lite puderskog att leka med.

Sen tänkte jag lägga till en liten passus här som kommer få vissa att skrika men eftersom du inte vet riktigt vad du vill ha ännu så skulle jag rekommendera att inte köpa nytt och framförallt inte i butik. Kolla igenom köp och sälj här på freeride och kolla nätbutikerna också. Om det är så att du har riktigt bråttom att få med dig nya skidor nu så visst, men räkna med att du får betala ganska mycket extra. Nu vet ju inte jag hur dina förutsättningar ser ut i övrigt men jag skulle nog hyrt första gången om du har lite bråttom, då får du chansen att prova på lite vad du gillar och sen köpa nytt därefter men då verkligen hitta den mest prisvärda butiken, det kan skilja rejält mycket.

Pillard; okej funkar den OK i parken?

Jo jag har ju tänkt på det.. ska åka upp den 27;de verkar det som. Så det är väll ganska bråttom:P om jag inte hittar nåt som jag känner att fan det här är bra, så tar jag nog och hyr.'
Har ju kollat blocket stockholm-angr, efter att ha ringt till många och sollat runt endast 2 skidor kvar hehe vilket från början var 20 tror jag :P Och dom 2 har inte svarat en och det var ett par völkl wall?! och ett par völkl mantra.. Skulle dessa skidor möjligtvis passa mig tro? :)

Skippa blocket och kolla köp & sälj här på freeride. Det ger nog bättre utdelning skulle jag tro. Men det går säkert att hitta fynd på blocket.
Wall är också en ren parkskida och Mantra är i grund och botten en uppförstorad variant av en storslalomskida. Väldigt bra allround för några säsonger sen men nu skulle jag säga att du kan hitta mycket bredare och roligare skidor som går lika bra i pisten. Sen är park med ett par Mantra inte speciellt kul.

Ang konstruktionen på Shogun så har jag aldrig varit ett fan av capkonstruktion. Oftast ger det en skida som inte är lika vridstyv och är lite känsligare. Jag har också sett folk som har delaminerat just Shogun så att hela cappen lossnat. Men det åsidosatt så har alla jag känner gillat den (de som testat givetvis).

Rockern på dom är verkligen inte värdelös, den är kanske precis vad du behöver för att dom inte ska vara så aggresiva på snön.

Edit: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=63884 T ex om du vill ha lite mer offpistbetonat med mer rocker.
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=65540 Om du verkligen gillar mjuka skidor, dock alldeles för dyra. Pruta ner till 3-4000:- max isf.

Senast ändrad:
Okej, ska iväg till alpingaraget nu, ska kolal köp å sälj när jag kommer hem:) Så du skulle inte rekomendera nån av dåm två altså?

Okej det där säger mig inte så mycket tyär :P jag är inte så insatt i det hela:) Svårare att göra snabba svängar med?
Men som du sa har dom vart nöjda, och det är igentligen en ganska bra skida? Får se vad dom tar fram på alpingaraget, sen får vi se :) Börjar ju luta åt shogun på längd 182, inget dumt val? :)

Var på alpingaraget, killen där tog fram ett par völkl bridge som han sa var en bra allround skida som skulle passa mig bra, 179cm. Nån som har något att säga om den skidan? :)

Hittade inte så mycket info om völkl bridge här på freeride tycker jag iaf inte om den häe årsmodellen.. fans mer info/recensioner om shogun! Så gärna ett ord om völkl;en!

EP Pro är väll inte inte allaround? Alldeles för breda och mjuka för att vara roliga i pist och park. Landar man lite baktungt så slår man ju huvudet i landningen, fast skidorna fortfarande är i snön.
Hardside har inte twintip, ingen jibbskida alls.
Varför har ingen föreslagit Kung Fujas? https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/k2/kung-fujas.html

Sen det där med att "chilla ner på skrivandet".. Snälla! Gör det, så slipper man försöka tolka vad du skriver. :P Ett annat tips för att inte reta upp rävarna: Gör ett inlägg. Har du mer att tillägga, redigera det i så fall. Skriv inte fyra stycken på rad om du inte fått svar och någon citerat :)

Line Sir Francis Bacon fick bra betyg i Fri Flyts test av feta BC-jibbskidor och brukar få bra recensioner. Men har inga personliga erfarenheter eftersom jag knappt kan åka skidor... :-)

sndvll: jahaja, redigera kan man göra.. dumt av mig, inte kollat ordentligt :P :)
Ep pro? vilken skida menar du då? ingen som har nämt eller? Du har inte nån erfarenhet av bridge lr shogunen? lär nämligen bli nån av dom tror jag. Fujas ska kollas upp!

Rajraj sa:
sndvll: jahaja, redigera kan man göra.. dumt av mig, inte kollat ordentligt :P :)
Ep pro? vilken skida menar du då? ingen som har nämt eller? Du har inte nån erfarenhet av bridge lr shogunen? lär nämligen bli nån av dom tror jag. Fujas ska kollas upp!
Utter länkade till dom https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=65540
står mer om dom här https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/line/ep-pro.html

Har inte åkt någon av Bridge eller Shogun, men har förra årets Kung Fujas och dom är grymma! Dock har dom breddat årets modell några millimeter, men det är nog bara för det bättre!

okej, läst runt lite om dom! Verkar ju schyssta men dom som har skrivigt har sagt att dom blir fladdriga i höga farter.. Nåt du märkt av? Kung fujas är en skida som funkar bra över hele berget? Puder/skog pist park? :)
hehe detta är jobbigt.. en skriver att ep pro funkar bra i pist (han som säljer hmmm) och en skriver att dom suger i pist.. vad skall man tro?!

Senast ändrad:
Rajraj sa:
okej, läst runt lite om dom! Verkar ju schyssta men dom som har skrivigt har sagt att dom blir fladdriga i höga farter.. Nåt du märkt av? Kung fujas är en skida som funkar bra över hele berget? Puder/skog pist park? :)
hehe detta är jobbigt.. en skriver att ep pro funkar bra i pist (han som säljer hmmm) och en skriver att dom suger i pist.. vad skall man tro?!
Beror ju helt klart på hur man åker pist om man tycker EP är roliga där, men dom om några skidor blir fladdriga i höga farter. Kung Fujas fladdrar lite i brättet, men dom är inte alls instabila. Vill du ha en "varjedag skida" så får man räkna med att den fungerar överallt, men är inte bäst på något. Antingen får du ge avkall på pistegenskaperna, eller puderegenskaperna.. The cold truth :P

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp