Hjälp med skidval för skid-segling (Kitewing)

Känner mig som ett UFO i det här forumet men ställer ändå frågan (som man frågar får man svar:-).

Jag seglar med Kitewing (vad är det.. kolla här t ex kitewingsthlm.se) och då helst med skridskor men det kommer tillfällen som förra säsongen då snön "förstörde" isarna. Då tar vi fram skidorna. Problemet är att vi seglar platt dvs inte i utförsbacke, därför kan det krävas mer eller mindre feta skidor för att glida uppepå snön. Blåser det för lite så får man väl stanna hemma... men hur gör man när det är så att det nästan går? dvs underlaget är rätt mjukt utan botten men inte så man sjunker ner så mycket att man fastnar.

De skidor jag nu använder är ett par "freeride" 200cm från typ 80-talet. Fördelen är att de är rätt styva, långa så att de bär och har ingen svängradie. Att jag inte vill ha en för kort svängradie beror på att jag seglar mest rakt fram och blåser det mycket så blir det automatiskt att man kantar skidorna för att hålla emot (hoppas nån förstår...). Nackdelen med dessa gamla rariteter är ingen svängradie och att belaget inte bara är gammalt utan även mycket sämre i kvalite än dagens skidor, dessutom är de toksmala (jmf med dagens).

Idén jag har är ett par feta skidor (minst 10 cm i midja) som är rätt styva och har stor svängradie ca 20-35 m, kanske? Längd ca 180 cm. Finns det såna skidor? Riktiga plank alltså. Problemet är väl att om man vildl leka och hoppa och svänga mer är att de blir rätt tråkiga. Man får kompromissa i såna fall alt ha en fet plånbok för att skaffa minst 10 par lagg.

Jag är 182 cm och väger 85 kg.

Finns det någon som har ett/ flera förslag på skidor?

Mvh Magnus

Senast ändrad:
Kolla Head Monster 103, Rossignol B-Squad, Movement Goliath eller kanske 4Frnt EHP.

Jag snökitear en hel del och då är kraven på skidorna likvärdiga som med kitewing kan jag tänka mig. Jag har testat runt lite med olika skidor och jag tycker att det fungerar bäst med en skida som är 90-100 bred och 185-190cm lång ungefär. Vilken modell spelar mindre roll. Man är inte alls lika kritisk till olika val om man jämför med när man åker som vanligt tycker jag. Det som uttryckligen fungerar dåligt tycker jag är skidor med kortare radie än 20m nånstans. Då blir det sladd hela tiden. Relativt raka, och ganska hårda är mitt tips och gärna med raceinspirerad konstruktion. Isgrepp kan man inte får för mycket av när man åker på just is. Även om det ligger snö på så går man ju ibland genom snön. Ska du bara ha skidorna till kite/kitewing så hade jag definitivt satsat på en billig begagnad skida, sen slipat dom till god skärpa.

Völkl Explosive är väl ett typexempel på en lämplig skida.
Här har du ett annat billigt alterativ: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=31468
Lite dyrare: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=31481
(Diamiren behöver du väl knappast dock. Man ger väl sig inte ut på några längre turer med en kitewing förmodar jag)

MnO: Shit jag har ju alltid kört med mina skidor med 18 meters svängradie när jag har snowkitat. Har jag gjort fel då? ;)

Nä men faktiskt så är nog en skida med 25 meter ganska lagom. Jag har kört med 18 meter som sagt. Och även Pro Legend. Den tycker jag är grym för kite. Så den borde oxå funka.

//H

Ps: Kommer du ner nåt MnO? Var puder idag igen ;)Ds.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Det finns ju en hel del erfarenhet av snowkite vilket är nästan detsamma som kitewing men lite mer air-time som prio. Även om det finns mer race inspirerade kites nu dvs speed som liknar sättet vi seglar Kitewing på. Problemet om jag har förstått det rätt enl en polare är att bergskidorna oftast är för mjuka i brättena. En binding som Diamiren är inte alls fel då vinden ibland tar slut och man har x-antal km hem:-( Nej normalt blir det inga långturer pga säkerhet (vi rekar omr först).
Man kan ju ha vad som helst på fötterna så egentligen skulle även ett par feta telemarkare funka oxså, om man fixerar hälen.
Har heller inga direkta krav på att det måste vara en speciell modell, speciellt då jag hoppas att inte behöva använda dom... men om jag köper ett par kan jag inte förneka att jag nog måste prova dom på "berget". Hade förhoppningen att hitta ett par för högst 3-4' på rea alt begade.

Movement Goliath finns på sportlagret för 4-5 k.
Utöver de stenhårda skidorna som utter nämnde finns också Zag H112, vet inte vad du tycker om radien på 23 meter men det är en skida som är lika rackarns hård rakt över hela skidan. Här är den i vart fall https://www.freeride.se/review/view.php?id=4122

Head Supermojo?

Långa, Raka (40 m svängradie tror jag) och hårda
En kompis sålde sina fabriksnya lagg här på freeride för 2500 kr tror jag.

Nissegurra sa:
En binding som Diamiren är inte alls fel då vinden ibland tar slut och man har x-antal km hem:-( Nej normalt blir det inga långturer pga säkerhet (vi rekar omr först).
Man kan ju ha vad som helst på fötterna så egentligen skulle även ett par feta telemarkare funka oxså, om man fixerar hälen.
Prorider är som sagt ett mycket bra val. Men Diamir vetifan om det är hundra. Med tanke på att man verkligen kantar hela tiden skulle jag ha valt något stadigare. Drar man iväg riktigt långt så att man blir tvungen att gå hem så blir det även med Diamir FR ganska slitsamt att ta sig långa sträckor på planmark. Vad jag menade med att man inte åker ut på längre turer är att jag det finns vissa problem med konceptet kitewing i det sammanhanget. Framförallt lär det väl bli ett ganska rejält paket att släpa på om vinden lägger sig och man får ta sig hem på annat sätt och sen måste man ju nästan ha stavar på ryggen om det ska vara möjligt att ta sig fram på platten med någon form av bekvämlighet. En kite packas ju ner på ett helt annat sätt och kan förvisso vara ganska tung som ryggsäck om man har en större LEI, men ändå inte i paritet med en kitewing. Nej, på långtur är det nog kite som gäller.

Går det att köra med hängsele förresten med dom där vingarna?

Hasse sa:
Ps: Kommer du ner nåt MnO? Var puder idag igen ;)Ds.
Jadu, Hasse, jag vet inte hur det blir med alptripper den närmaste tiden för min del. Men det är ju en julledighet på gång som är ovanligt lång i år. Vi får se vad som händer. Men snögrunden verkar ju vara bättre än på många år så här tidigt på säsongen på de flesta håll i alperna. Jag har fått lite fotorapporter från Alinski som vittnar om bra förhållanden tidvis.

Senast ändrad:
Nu har jag en del mycket bra uppslag!

Zag H112 verkar grym tyvärr även priset men får hålla ögonen öppna alla de alt ni har servat med..

Apropå långtur med en Kitewing: Den väger ca 6 kg och har måtten 190 x 20 cm i diameter, ihoppackad. Fast man kan släpa på den ganska lätt några km utan att packa ihop den. Ja en Kite är bättre för långtur... typ över Grönland.
Kitewingen är mer att likna windsurfing men på snabba underlag (inget bräcker den på isen och utför i backen i både fart & hanterbarhet..). Så fort underlaget blir lite trögt som t ex snö eller mer kuperad terräng (för att nå vind) är en Kite bättre. Men... oftast väljer de flesta nog att förlänga sin sommar-sport med det dom har. Ja t o m en windsurfingrigg går ju att köra på vintern men njae -inte i närheten av Kitewing och Kite. Det finns t o m de som har seglat Kitewing på "mjukt" vatten men njae;-).

Kolla vilken gammal tråd jag hittade! Har precis börjat med kitewing på is - köpte en sådan här upplåsbar vinge som man håller i: https://www.freeride.se/forum/threads/baesta-vattensporten-2020-wing-foil.149203/
Jäkligt kul. Tänkte prova på vatten i sommar.
På is har jag än så länge bara kört med vanliga långfärdsskridskor men det blir snabbt instabilt. Ofta ligger det ju också snö uppepå eller så är det dubbelis som inte håller. Då provade jag med skidor (som i tråden). Men det är ju oerhört svårt att få kantgrepp på is märker jag. Har ett par gamla salomon x-scream med 21.5 meters svängradie. Det första jag borde göra är nog att slipa kanterna 90 grader ist för 88. Men sen känns svängradien för snäv när man ska åka 500 meter rakt fram. Så vilken typ av skida skulle vara bäst? Helt utan radie fast med spann? Eller saknar spann betydelse här? Hur långa borde man ha?

Tillbaka
Topp