Hjälp med skidval

aeroniclas

Ny medlem
Hjälp med skidval
Precis hemkommen efter en veckas skidåkning i Österrike och har nu bestämt mig för att köpa ett par egna skidor. Jag har hyrt skidor under en längre tid (denna vecka fick jag ett par Salomon LX 750R, 168 cm) men tycker att grepp, stabilitet och allmän trivsel varierar väldigt mellan gångerna (troligen för att jag inte kunnat beskriva vilka skidor jag vill ha pga okunskap). Denna vecka saknade jag framförallt greppet på lite isigare underlag.

Jag är 188cm lång, väger 90kg, bra grundfysik och åker till 99% i pist. Jag åker i alla pistade backar (oavsett färg) och gillar mest korta snabba svängar men vill gärna utvecklas mer inom carvingområdet. Jag har åkt skidor 1-2 veckor om året i 20 år och anser mig vara en medelgod skidåkare.

Tyvärr har jag för lite kunskap för att kunna avgöra vilken/vilka som kan passa för mig.

Tacksam för er hjälp!

Hjälp med skidval
Völkl RTM : http://www.voelkl.com/skis/alpine/rtm-all-mountain/rtm-81.html

Völkl Code : http://www.voelkl.com/skis/alpine/code/code-speedwall-s.html

Extrem PT : http://extrem.com/sv/skis/pt-84/

Är riktigt bra skidor, pist skidor men även funkar för annat. RTM skidan har fullrocker så är lättast att köra på och skönare att bara dega runt på eftersom du inte måste tryck lika hårt i pisten. Code är ännu mer som en race skida och mindre all-mountain. PT har låg radie så är gryma att carva med men de funkar över hela berget.:)

Några förslag :)

Hjälp med skidval
Inte konstigt
Du hyrde den enklaste/vekaste modellen av Enduro serien, inte på nått vis gjord för att bära upp dina 90 kg
Skidan var tyvärr helt fel för dig, för kort och alldeles för vek
En sån skida blir med automatik fladdrig, instabil och saknar ingrepp
Om du vill köpa en pistskida, och lyckas få en sån ren nybörjarsskida, så tror jag att tidigare rekommenderade the code och extrem pt skida är över din förmåga
Åk till nån av de större sportkedjorna och fynda på rea, det kommer garanterat finnas väldigt mycket att välja på i år.
Köp en skida i 6000kr klassen (ordinarie) märke inte så viktigt. Runt 15 m radie och omkring 180 cm långa
Då får du garanterat en skida som är mångdubbelt bättre än det du hyrt i år

/GC

Hjälp med skidval
Tack för tips och reflektionerna!

Misstänkte tyvärr att så var fallet med mina hyrskidor (därför jag tänker köpa). Jag bad om skidor som var medel/avancerade men så var uppenbarligen inte fallet :(

Jag har själv tittat lite på Fisher Progressor 900 175 cm (bra pris på 11/12). Vad tror ni om dessa?

Har ni fler andra tips?

Hjälp med skidval
aeroniclas sa:
Tack för tips och reflektionerna!

Misstänkte tyvärr att så var fallet med mina hyrskidor (därför jag tänker köpa). Jag bad om skidor som var medel/avancerade men så var uppenbarligen inte fallet :(

Jag har själv tittat lite på Fisher Progressor 900 175 cm (bra pris på 11/12). Vad tror ni om dessa?

Har ni fler andra tips?
Man ska alltid säga att man åker extremt superduper aggressivt när man ska hyra skidor. Då får man skidor anpassade för röda backar soliga dagar.

Jag tycker du ska köpa Katana. Eller ett par puckelskidor om du nu bara ska åka pist.

Tillbaka
Topp