hjälp med stoppers bred.

KsjAndersson

Ny medlem
hjälp med stoppers bred.
Hej Detta är mitt första inlägg på detta forum, så jag hoppas att tråden ligger i rätt kategori.

Som många andra nya medlemmar vid denna tid så behöver jag hjälp. Jag undrar vilken bredd på stoppers jag behöver på ett par look pivot 18; B95 eller B115, på dessa par skidor K2 SHREDITOR 92

Självklart så vet jag att look pivot 18 B115 kommer att passa men jag undrar om jag borde gå lägre?

/Kim

hjälp med stoppers bred.
Ta också med i beräkningen ifall du eventuellt tänker byta skidor framöver. En bindning med 115 broms är så klart lättare att sälja vidare och sannolikheten är större att den passar även på nästa par skidor du vill köpa. Dock är det som Vattendroppe säger och bromsen riskerar att sticka ut. Om den sticker ut för mycket är dock svårt att svara på. Jag kör t.ex. 130broms på mina Dynafits och det är inga problem på mina 115-skidor, bara som en perspektiv-jämförelse.

hjälp med stoppers bred.
Montera 95 mm stoppers, helt värdelöst med stoppers som sticker ut för mycket. Krokar i allt, du kommer bli galen när du ska ta dig runt på berget. Det är busenkelt att byta stoppers, tar max 10 min.

hjälp med stoppers bred.
Leder sa:
Montera 95 mm stoppers, helt värdelöst med stoppers som sticker ut för mycket. Krokar i allt, du kommer bli galen när du ska ta dig runt på berget. Det är busenkelt att byta stoppers, tar max 10 min.
Är det bara jag som vill se en video när Leder byter bromsar på ett par Pivot-bindningar på 10 minuter, lekande lätt? :D

Och 95mm var helt rätt val, herregud
@Pillard, välja bromsbredd för vilken nästa skida kommer vara. Lika bra att skippa köpa denna och köpa nästa direkt, denna kommer ju inte gå att åka med 115mmm... ;)

hjälp med stoppers bred.
Carled sa:
Och 95mm var helt rätt val, herregud
@Pillard, välja bromsbredd för vilken nästa skida kommer vara. Lika bra att skippa köpa denna och köpa nästa direkt, denna kommer ju inte gå att åka med 115mmm... ;)
Ja 95mm var helt rätt val till den skidan. Men om det är så att personen funderar på bredare i framtiden så är stoppersbyte ganska ohemult dyrt (och på vissa modeller omöjligt). Precis som jag sa så funkar t.ex. 130-broms finfint på 115-skida. Alltså en diff på 15mm. Skillnaden mellan 115 och 93 är 22mm. Alltså inte enormt mycket mer. Och vi kan säga så här också. Jag har stört mig betydligt mer på att ha för smala bromsar jämfört med för breda.

Nu var ju detta dessutom ett perspektiv som TS inte prioriterade, bra. Alternativet att TS står där om ett tag med en för smal broms för att ingen påpekade perspektivet hade ju alla gånger varit sämre :)

hjälp med stoppers bred.
Leder sa:
@carled det tar mig betydligt längre tid att klura ut hur jag laddar upp en film än att byta stoppers. :-)
Fasen, få isär ena häldelen Pivot utan att förstöra något på plattan när man tar isär och sedan få in fjädern utan att förlora det mentalt på 10 minuter är bra jobbat. Att göra ett helt par är übermensch-nivå. Om du gör det och postar ett USB-minne till mig så kan jag få det uppladdat! :-D

hjälp med stoppers bred.
Ok, kan det vara alla byten och hembockning av stoppers till många Ross FKS som givit upphov till rutin?

Nu måste jag på rent jävulska byta höger och vänster stopper på mina GS-lagg (FKS 180)

(jag har många barn, där av den mentala styrkan) hahaha

/Leder

Tillbaka
Topp