Hjälp med val av off-pist skida

Ice12

Medlem
Jag skulle behöva lite tips för val av off-pist skida, både i form av modell å längd. Är 167cm lång och väger runt 65kg. Har inte åkt så mycket off-pist utan mest varit i pisten, fram till förra året, då jag åkte två veckor off-pist med UCPA i Chamonix (på Rossignol B2:or) något som gav ordentlig mersmak! Nu funderar jag över vilken typ av skida jag ska köpa för att utveckla min off-pist åkning och samtidigt få ut så mycket som möjligt rent åkningsmässigt. I pisten åker jag ganska aggresivt oftast med större svängar och kraft. Off-pist mässigt är jag fortfarande i stadiet att komma in i åkningen ordentligt, men jag märker att jag vågar stå på mer och mer.

Tacksam för tips!

Tjena

Jag har haft samma frågeställning och jag kom fram till att det får bli ett par Völkl Karma 177 cm långa då jag är 175. Dem finns i 167 om jag inte misstar mig.
Lycka till

Völkl karma är främst en jibb betonad skida, men med dess 87 mm midja fungerar den i off-pist. Det är dock en väldigt styv skida, så med 65 kg på laggen där man åka aggresivt för att få en skön känsla. Jag skulle istället råda dig till att skaffa ett par breda lagg som är väldigt mjuka. Typ K2 enemy eller salomon 1080(i bokstäver) foil eller hendryx. Det är skidor som du kan utvecklas med. Och var för gudsskull INTE rädd för att välja långa skidor!//David

Typ, skitbra att ha ett par jättemjuka offpistskidor... om det ligger 30+ cm fluff. Typ ganska kass om det inte är perfekta förhållanden.

Lite bredare, men inte superfeta:
Mantra (halvstyv)
B3 (ganska mjuk)
Seth (riktigt mjuk)

Halvsmala, all mountain
Legend 8800 (halvstyv), bra all mountain, jobbig när det blir riktigt djupt.
Karma (halvstyv), bra all mountain, jobbig när det blir riktigt djupt.

Själv växlar jag numer mellan Big Daddy 107, Big Daddy 125 och Stormrider XL. Väger runt 73 pannor.

tja. jag funderade också på vad jag skulle köpa för skidor och jag väger lika mycket och åker nog ganska likt dej. har kört mest pist men nu mer o mer offpist.. jag bestämde mej för att köpa ett par völkl mantra 184. tror de kan passa dej också kanske?

Tja Ice, tycker helt klart att du ska kolla på en annan skida än tex. Karma då den typen av skida är som snortpowder skriver en mer jibb/friåkningsskida. Som jag tycker att det låter på dig så borde du prova en breddare skida, dagens fetingar/backcountry har blivit grymt mycket mera lätt åkta + att jag tycker att du ska välja en något mjukare skida(lyssna inte på all som säger att dom ska vara som spett, då en mjukare skida mycket lättare lyfter, flyter, följsammare Har iaf gjort 16 säsonger så jag har hunnit prova lite). Tycker iofs inte att du behöver gå upp så mycket i längd, isället i bredd. Kommer att komma fler o fler med dessa dimensioner och så detta med svängradie, är helt grymt bra då skidorna blir myckert roligare både i pisten o OFFPISTEN. Har själv Hendryx Rhino chaser 160-117-141, r=17m, funkar grymt både i offpisten(såklart), slasket tex Stryn och faktiskt pisten. Har även Funkallistic 141-103-136 R=19m, en skida som verkligen funkar över hela berget. Ett stort plus är att skidorna är väldigt lätta.Tror att en skida som Rhino 172 eller Purple Haze 172 skulle passa fint. Kolla in på www.hendryxskis.se så finns det nog en heldel som skulle passa, visst dom är lite dyrare men jag lovar att du kommer att bli helnöjd

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp