Hjälp med val av snowboard och bindningar TJEJ

Syrdi

Medlem
Tjenare, skulle behöva lite hjälp, min tjej ska börja åka snowboard med mig men hon är väldigt kort ;)

158cm lång väger ca 55kg och har 37 i sko stl.

har kollat på denna :
http://www.boardstore.se/item?category=144&id=48138

hon vill helst komma undan ganska billigt nu i början till hon ska köpa en ny när hon blir lite duktigare
tycker den där paketet värkar ganska ok? om hon köper ett par schyssta boots till?

tacksam för all hjälp man kan få och länka gärna till andra brädor osv ifall ni vet något som passar bättre :)

mvh

Köp Pandoran för 1000kr, rätt storlek, rätt bräda, rätt pris.
Har dålig koll på bindningar men här är ett förslag
Flux gm30
Besök en Snowboardbutik, köp ett par boots som sitter tight som fan, skönt och är lätta att få på sig.

Vi diskuterade bindningar för ett tag sen
Tråd

Senast ändrad:
Är fan en komedi hur NS brädor framstår på detta forum. Spelar ingen roll om dom är från förra seklet, är ju en NS måste ju vara bäst ;) Sen ska det definitivt vara flux bidningar på för resten är bara skit, eventuellt kan man sträcka sig till ett par union men då får man inte lika mkt freeride cred som med ett par flux. Får man dock inte tag på en NS (som förövrigt inte ens säljs i sverige), så kan man i andra hand köpa vilket random märke som helst bara det står made in the usa på den, för står det made in the u.s.a så är dom helt klart överlägsen alla andra brädor :)

Tvivlar att ens alla som förespråkar NS ens har åkt på en, utan handlar bara om vad dom har läst här och på snowboardingforum.com

Köp en pissgammal Neversummer och bli kung/drottning på freeride ;)

Hej.
Lectra är en super bra nybörjarbräda. Jobbade ett par år i Snowboardbutik i Österrike o sålde ofta den till nybörjare, de flesta var hel nöjda med den. Dessutom anser jag att Nitro gör grymma brädor både i kvalitet och prismässigt! Dessutom har de ett reklamationssystem som funkar utan anmärkningar om det skulle vara ett måndagsex.

Lycka till!

Bejnan: Eller så är det sjukt bra bara....:rolleyes:

Senast ändrad:
Bejnan :cool:
Du har rätt - men det laget är för många och för ettriga! Sen har du missat ett snowboardmärke ;D men det ser du snart vilket det är..

Senast ändrad:
Säger inte att det är dåliga prylar. Säger bara att det är prylonani från många som säkert inte ens har sett en Never Summer.. Vad åker du?

Finns otroligt mkt bra brädor från otroligt många tillverkare. frågar man om en viss bräda i en viss prisklass kanske man vill ha svar som är relevanta? vad gör man med en svingammal begagnad Never Summer om det är ett fabrikationsfel på den? Hur funkar reklamationer överhuvudtaget på Never Summer i sverige när det inte finns nån generalagent här? Viktiga frågor för många åkare, helst nybörjare med en tight budget. Never Summer Pandora är säkert en kanonbräda, men ska hon ha en från detta decennium är den inte i närheten av en "billig" bräda.

Känns som du hackar på camber-brädor Bejnan :( Bara för att den har camber betyder ju inte det att den inte är från detta decennium.
Camber är bra för nybörjare och man vet vart man har dem enligt mig. Fast rocker funkar ju helt klart.

Men som sagt om man vill ha allt vad reklamationsgaranti heter så får man ju kolla på det där nitro paketet som även jag tror funkar ypperligt för en nybörjare.

ONT: Lite goodwood vinnare under 399 dollares.

http://snowbroader.eu/2011/09/13/2012-good-wood-women’s-allmountain-boards-under-399/

http://snowbroader.eu/2011/09/12/2012-good-wood-women’s-park-boards-under-399/

Skulle då vilja säga space metal fantasy, capitas flatkick är riktigt rolig.

Absolut inte! älskar camber, är en dinosaurie och hatar min rocker bräda. Försökt åka på den, men kan inte trivas på den. Har väll mer med mina skills som åkare att göra än själva brädan.

Faktum är att Pandora brädan är från 2007 och med tanke på att den enligt texten aldrig är använd, så är den mest troligt aldrig waxad heller. 4 år på torken är inte snällt mot något belag.

Tillbaka ont så åk och testa ut ett par schyssta boots åt henne som verkligen sitter bra, sen passar nog vilket paket som helst från erkända snowboardmärken till en nybörjare. Tex Nitro paketet du länkar. Passa dig för Warp, Firefly etc då det mer eller mindre är rent skräp..

Här har det hänt mycket ser ja :) är tacksam för alla kommentarer posetiva som negativa..
har försökt ringt killen som sålde pandora brädan men han har inte på sin mobil, har även pratat in meddelnaded men han har inte ringt upp än.. så det kanske blir till att beställa nitron jag länkade, men hur är det med storlek på bindning? hon har stl 36 på fötterna, (inte 37) som ja skrev först :)

Mvh

Bindningsstorlek kan du kolla på tillverkarens hemsida.

Den är definitivt nåt att ha och kommer funka bra för dig.
Review:

Men frågan är vart du gillar att åka nånstans?

Jag har åkt twintip innan och va bara i parken typ men till att börja med nu så får jag väll hålla mig i barn backen med tjejen för att lära henne ;) men kommer va i parken sen :) och lite pist..

såg att de stod så här i snowboard paketet till henne:

"I paketet så ingår det en vit Raiden Deco Bindning storlek S. Den passar dig som har ett par boots som har måtten 210-245mm" hennes fot är ju 22cm men menar dom utvändigt mått på skon? så inte small bindningen blir för liten till henne? :)

mvh

Menar nog bootsen då det står "Passar dig som har ett par boots som har måtten 210-245mm".

DLX kommer bli finfint åt dig.

Benjan!
Jag vet inte vad för slags ryck du fick när du helt plötslig gick igång på detta. Är det något som är fel med att några här tycker om NS? Eller är det fel när några tycker att en oanvänd Pandora från 2007 (enligt dig) för 1000 kr är ett riktigt bra köp? Eller är det fel att gilla brädor gjorda i US?

Bejnan sa:
Är fan en komedi hur NS brädor framstår på detta forum.
...

...Köp en pissgammal Neversummer och bli kung/drottning på freeride ;)
Jag har en Never Summer Titan tx 165 jag kan leta åt serienumret också om du vill.
Visst är Pandoran lite till åren men fortfarande en "ny" bräda i rätt längd och till ett bra pris. Never Summer lämnar tre års garanti på sina brädor, det bli lite krångligt att reklamera men inte värre än när du köper Burton från Österrike eller Völkl från Tyskland. Om belaget inte varit vallat på 5år spelar ingen roll, en slipning senare så åker du på nytt belag.

Jag har även ett par Flux Super titan från 2007, Har fungerat felfritt hela tiden, till i år har jag bytt straps och toe-cap. De gamla spännena var felfria men toe-capen började bli lite sliten. Det räcker med att du kollar på ett par Flux så ser du att det är bättre grejer än vad andra har att erbjuda. Burtons bindningar påminner till utseendet om Flux men inte i kvalitet.

Jag är inte ute efter någon form tuppjakt utan ville bara försvara mig mot detta påhopp.

Läs valfri tråd på detta forum när en nybörjare frågar råd om brädköp. Ofta länkar dom nått billigt schysst nybörjarpaket, sen kommer sekten springande med stora trumman och vrålar att man ska köpa lib-tech, gnu, ns, unity mfl. Tycker det är ett direkt dåligt råd att ge åt nån med en tight budget som letar ett nybörjarpaket. Bara brädan är dubbelt så dyr som paketet, och knappast dubbelt så bra för en nybörjare.
Har som sagt inget emot prylarna, men anser inte att det är billiga nybörjarsaker för gemene man. Träna upp läsförståelsen, läs om, läs rätt. Reklamations kommentarerna om diverse brädor från olika länder känns också högst irrelevant, då han endast länkar från svenska handlare, och säkert gör som majoriteten och köper från svenska leverantörer.

hittade ju storleks listan men som sagt så heter dom M eller L och i listan heter dom M/L L/XL osv. ?

Fast NS brädan ifråga var ju billig? Då spricker väl ditt argument Bejnan?

bråka inte om den där ns brädan nu :) han som hade den har inte på sin telefon ändå, så vi ska vänta tills imorn och ringa boardstore och fråga om man kan få samma paket fast med M bindningar på, för hennes boots hon köpte förut är 27cm utvändigt och de verkar inte funka med small bindningen?

vill gärna ha hjälp med om ja ska ta M eller L på dessa också:

http://www.boardlife.se/product/1966/Union-binding-Bindningar---DLX---Grön

tänkte beställa dom såfort jag får svar från er isf, US 9 eller 10 har ja. :)

mvh

Till er religiösa: Är det inte ganska lätt att första vad Bejnan menar?
Det finns 2 bindningsmärken och 1-2 brädmärken som alltid beskrivs som "bäst" eller "du behöver inget annat".

IngemarH79, på vilket sätt är Burtons bindningar kvalitativt sämre än Flux?

men det konstiga där så heter bindningarna M/L och L/XL och på sidan så heter dom M eller L så vad ska ja ha? :S

Bejnan sa:
Läs valfri tråd på detta forum när en nybörjare frågar råd om brädköp. Ofta länkar dom nått billigt schysst nybörjarpaket, sen kommer sekten springande med stora trumman och vrålar att man ska köpa lib-tech, gnu, ns, unity mfl. Tycker det är ett direkt dåligt råd att ge åt nån med en tight budget som letar ett nybörjarpaket. Bara brädan är dubbelt så dyr som paketet, och knappast dubbelt så bra för en nybörjare.
Har som sagt inget emot prylarna, men anser inte att det är billiga nybörjarsaker för gemene man. Träna upp läsförståelsen, läs om, läs rätt. Reklamations kommentarerna om diverse brädor från olika länder känns också högst irrelevant, då han endast länkar från svenska handlare, och säkert gör som majoriteten och köper från svenska leverantörer.
Hej igen Benjan.

Eftersom jag sätter ganska stor heder i att försöka ge bra snowboardtips här på forumet så kände jag mig tvungen att gå igenom alla trådar där jag tipsat om brädor under 2011. Inte vid ETT enda tillfälle har jag tipsat någon nybörjare om några dyra eller opassande brädor.

Att jag gillar brädor från mindre märken med egna fabriker är ju knappast någon hemlighet vid det här laget. Om du eller andra personer har andra tips så kan man ju bara ge dem istället för att dissa mina förslag. Det är väl ingen som tar skada av att få många olika tips, eller? Att man sedan har olika åsikter på ett forum är ju bara roligt! Jag tyckte dock att du gick igång lite oproportionerligt mycket över detta med NS och kände ett behov av att försvara mig lite;)

Alla etablerade snowboardmärken gör bra brädor och alla kan hitta schyssta brädor hos de flesta märken. Vilka märken man gillar avgörs av känslor snarare än objektiva faktorer.

Senast ändrad:
delta sa:
Till er religiösa: Är det inte ganska lätt att första vad Bejnan menar? Det finns 2 bindningsmärken och 1-2 brädmärken som alltid beskrivs som "bäst" eller "du behöver inget annat".

IngemarH79, på vilket sätt är Burtons bindningar kvalitativt sämre än Flux?
Jag har inga problem att förstå vad Benjan menar, men det är en väldigt liten klick som ger dessa tips och det står ju alla andra helt fritt att komma med andra förslag.

Angående Flux kontra Burton så är min erfarenhet samma som Ingemars. Flux spelar i en annan division. Under åren jag var distributör för Flux har jag hört många berättelser från tidigare Burtonåkare som varit väldigt förvånade över att aldrig mer behöva söka upp en butik eller uthyrning för att försöka få tag på reservdelar. Flertalet teamåkare har kunnat köra på samma bindningar en hel säsong, 100-150 dagar, utan att behöva byta ut en enda del.

Senast ändrad:
Är väll kanske för att ni hörs mest som jag har uppfattat det så vet inte riktigt, men verkar ju inte vara helt ute och cyklar då jag får visst medhåll från andra också? Givetvis är det när diskussionerna går isär som ett forum blir som roligast. Detta kanske förtjänar en helt egen tråd så vi slutar våldta hans tråd om brädan för hans tjej....

EDIT: förlåt mitt bidrag till trådvåltagande, jag har inget att säga om trådens subject ändå, min motivering till att det är ok hehe

Doughboy sa:
men det är en väldigt liten klick som ger dessa tips och det står ju alla andra helt fritt att komma med andra förslag.
Helt rätt naturligtvis, min poäng är som vanligt bara att den klicken kanske går lite väl hårt och självsäkert in i matchen vilket gör att andra kanske andas ut en gång och sen inte ens orkar nämna andra alternativ. Personligen efterfrågar jag en mer balanserad och faktuell rekommendation, och om man inte har fakta eller inte känner för att skriva fakta varje gång då skulle ju ordval som "personligen gillar/rekommenderar jag" istället för som ofta "produkt x är bäst" (detta refererar till laget som helhet, finnsnaturligtvis individuella avvikelser i vad/hur det skrivs).

Doughboy sa:
väldigt förvånade över att aldrig mer behöva söka upp en butik eller uthyrning för att försöka få tag på reservdelar.
... samma bindningar en hel säsong, 100-150 dagar, utan att behöva byta ut en enda del.
Uppenbarligen är jag på personlig mission att försvara Burton eftersom de enligt min mening ofta får oskäligt med kritik: min erfarenhet med runt 50 dagar åkning per Cartel bindning har hittills varit problemfritt (förutom modell 2010 och tidigare som hade kosmetiska problem). Som jag nämnt i samma sammahang tidigare så ser jag extremt mkt åkare i parkerna i österrike och schweiz på burton och vad jag hört är de flesta nöjda.

IngemarH79 sa:
Om burtons bindningar. Kolfiberbakkappor spricker och deras straps är nog sämst på marknaden, eller så kanske de har funktionen inbyggd att de klickar som tanklocket på en bil när de har gått någon säsong. Mina Flux har aldrig någonsin "kuggat över" på strapsen. Fluxs bindningar kan du i stort sett montera isär hela bindningen utan ett enda verktyg. Bindningen ger aldrig något punkttryck utan flexar skönt och är bekväma.

Men visst har du en poäng Delta, det kan vara dumt att köpa mer än man behöver. Jag kollade lite på bindningar igår och konstaterade att du får lägga 1800-2000 för ett par vettiga bindningar, är det då fel att lägga 2300 och få ett par riktigt bra bindningar som man kan utvecklas med?
Ok, kolfiber har jag aldrig haft så kan jag inte säga något om.
Strapsen och spännmekanismen är jag helnöjd med, så där har vi olika åsikter. För att återknyta till min kommentar ovan om europeiska nöjda parkåkare - kanns det är så att vissa märken funkar bättre i starkare kyla? utgående från att det är kallare i sverige och plasten blir hårdare om inte blandningen är mjukare som kanske i flux?
Var får du punkttryck av Burtonbindning, heelstrappen?
hmmm det är väl nice om man kan montera isär bindningen utan verktyg, så då är det väl en bra feature för dem som vill kunna göra det.
Pris håller jag med, det verkar som 170-180 euro får man en hel del för, men personligen verkar jag gilla bindningar som kostar runt 230 euro. Motsvarande i SEK efter grekisk och italiensk dagsform.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp