Hjälp med valla!

freeride89

Ny medlem
Hjälp med valla!
Tjena

Ska ut o åka första gången imorron med nybrädan vallade den igår först två lager sedan ett lager med valla ner till -10 men kollade på termometern nu -15 då lär det ju nog va kallare än -10 då.
Köpte valla ner till -20 förut idag men kom på o tänka på en sak. kan jag bara smälta på o sickla av utan att jag tar med all den andra vallan???

// Mikael

Hjälp med valla!
Har du bara borstat de tidigare lagren ordentligt så är det inga problem.
Du bör för övrigt smälta in, sickla av och borsta bort en sisådär 5-8 lager innan du åker på brädan/laggen första gången för att mätta belagen och få en vallning som håller.

Men nu blir jag nyfiken, vad för tävling eller dylikt ska du ut på där några grader har betydelse?
Jag för min del brukar bara lägga på då belagen börjar gråna, sen får det gå vilken temp det vara månne.

Hjälp med valla!
Vad jag förstår så har det ingen avgörande betydelse att testet genomförts på längdskidor och inte på slalomskidor. Det handlar om att glidvallan gör att smuts fastnar i belaget, vilket gör att glidet efter ett tag blir sämre med vallade än med ovallade skidor. All slags valla absorberar mer smuts än nysicklade ovallade skidor.

Hjälp med valla!
Sverk, vad är dummast: Att vilja ha rätt valla till rätt temperatur eller att valla 5-8ggr på brädan (ca 4-7 vallningar i onödan)?

freeride89: jag tror inte det gör så stor skillnad med -10 till -15 grader celsius, men om du verkligen känner att du måste ha bäst glid i backen kan du ju blanda hälften av varje av dina -10 och -20 valla-klossar.

Hjälp med valla!
Jag ska inte åka någon tävling men jag ska ut på jungfrutur med min nya bräda =)
Blev inge åkande idag ändå tyvärr. la på ett lager valla ner till -20 idag så nu har jag totalt 4 lager valla o hoppas på att det blir åkande imorron istället.
(idag då jag vaknade var det -17 grader)

//Mikael

Tillbaka
Topp