Det finns egentigen 2 (och ½) poänger med att inte ha en allt för lång skida när man turar. Dels väger de oftast signifikant mycket mer, dels blir de jobbigare att hantera i (märks speciellt bra vid kickturns och lappkast, men även generellt hanterande och om du ska klättra med skidorna på ryggen gör det stor skillnad) och dels (detta är ½-poängen på slutet) kan de, under vissa omständigheter, vara jobbigare att hantera när du åker utför på dem. Det är försås väldigt personligt vad man gillar för längd på skidor, så även när det gäller turskidor, men generellt sett tycker jag det finns en trend bland de som turar mycket att välja något kortare skidor till turande än vad de hade gjort till primärt liftburen åkning.
Själv är jag 181 cm lång och har bäst gillat att tura på de skidorna jag testat som är kring 180-185 cm längd, det vill säga ungefär samma längd som jag själv, till något längre. Jag har varit kring 100-midja på samtliga dessa skidor jag testat. Kortare tycker jag blir dålig styrsel i när jag åker, längre gör för mycket avkall på hur lätthanterligt det är i hudspåret. Dock kan tilläggas att jag är jag van att åka på betydligt längre skidor, har tyckt att mina "vardagsskidor" på 187 cm är i kortaste laget (men har sedermera vant mig) och har nog spenderat kanske mest tid på skidor kring 190-194 cm.
På skidan du länkar skulle jag säga att, med min smak på turskidor i alla fall, du skulle hamn i en såndär härlig mittsektion. 177 känns för kort, 187 snudd på för långt. Med det sagt skulle jag valt 187:an i det läget.