Hjälp mig med längden på topturskidor snälla!

Först och främst till topturer det kommer vara nog vara mer än 80% av användnings området. Har stått på skidor sedan jag var 5 så är van att åka utför. har åkt mycket i offpist i ungdomen så är rätt så skarp på att köra, så gillar en teknisk skida mycket

Alltså, utan twintip kan längden funka om det är en bakmonterad skida. Jag kommer i vinter tura på en skida på 102mm midja o 179 lång men platt tail. Har tidigare haft nästan 190 långa turskidor men tror jag kommer klara mig på på den kortare nu. T.ex. så är twintipen 17cm på gamla Seth så jag tänker i regel att twintip tar 10-15cm från en skida jämfört med en platt tail.

Det finns egentigen 2 (och ½) poänger med att inte ha en allt för lång skida när man turar. Dels väger de oftast signifikant mycket mer, dels blir de jobbigare att hantera i (märks speciellt bra vid kickturns och lappkast, men även generellt hanterande och om du ska klättra med skidorna på ryggen gör det stor skillnad) och dels (detta är ½-poängen på slutet) kan de, under vissa omständigheter, vara jobbigare att hantera när du åker utför på dem. Det är försås väldigt personligt vad man gillar för längd på skidor, så även när det gäller turskidor, men generellt sett tycker jag det finns en trend bland de som turar mycket att välja något kortare skidor till turande än vad de hade gjort till primärt liftburen åkning.

Själv är jag 181 cm lång och har bäst gillat att tura på de skidorna jag testat som är kring 180-185 cm längd, det vill säga ungefär samma längd som jag själv, till något längre. Jag har varit kring 100-midja på samtliga dessa skidor jag testat. Kortare tycker jag blir dålig styrsel i när jag åker, längre gör för mycket avkall på hur lätthanterligt det är i hudspåret. Dock kan tilläggas att jag är jag van att åka på betydligt längre skidor, har tyckt att mina "vardagsskidor" på 187 cm är i kortaste laget (men har sedermera vant mig) och har nog spenderat kanske mest tid på skidor kring 190-194 cm.

På skidan du länkar skulle jag säga att, med min smak på turskidor i alla fall, du skulle hamn i en såndär härlig mittsektion. 177 känns för kort, 187 snudd på för långt. Med det sagt skulle jag valt 187:an i det läget.

tack för bra svar, grund til at ej sa 177 är at jag får de med stighundar til för 1/3 av priset och då är de nye!

men kan even få k2 coomback 13/14 188cm til et super bra pris. vad kan ni säga om den? och för mitt bruk.

Svensken86 sa:
tack för bra svar, grund til at ej sa 177 är at jag får de med stighundar til för 1/3 av priset och då är de nye!

men kan even få k2 coomback 13/14 188cm til et super bra pris. vad kan ni säga om den? och för mitt bruk.
Att K2 188 i själva verket är kring 190-193 långa (varierar med modellen) och därmed, tycker jag, är på tok i helsike för långa för att ha som "seriös" turskida.

@Vattendroppe förlåt, sådär skall det se ut. Keep up the good spirit (ärligt talat - sitter fortfarande med gråten i halsen å ser på tribute till george(harrison)-konserten, ja med iaf "några" pirkko innanför västen)!!!

Svensken86 sa:
Först och främst till topturer det kommer vara nog vara mer än 80% av användnings området. Har stått på skidor sedan jag var 5 så är van att åka utför. har åkt mycket i offpist i ungdomen så är rätt så skarp på att köra, så gillar en teknisk skida mycket
En annan inte helt irrelevant fråga är hur pass biffiga pjux du tänker driva laggen med? Med den platta tailen och en lätt och lagom mjuk randopjäxa kan nog 177 vara en alldeleles förträfflig kombo för en finesslagd åkare av din storlek skulle jag tro...

Edit: bifaller i övrigt droppens kommentar om k2:ornas längd och olämplighet för ändamålet. Coomback i 181(är väl nästa kortare längd?) däremot skulle nog vara rätt smutt..!

Senast ändrad:
xSooLx sa:
Svensken86 sa:
En annan inte helt irrelevant fråga är hur pass biffiga pjux du tänker driva laggen med? Med den platta tailen och en lätt och lagom mjuk randopjäxa kan nog 177 vara en alldeleles förträfflig kombo för en finesslagd åkare av din storlek skulle jag tro...

Edit: bifaller i övrigt droppens kommentar om k2:ornas längd och olämplighet för ändamålet. Coomback i 181(är väl nästa kortare längd?) däremot skulle nog vara rätt smutt..!
Ja jeg kommer nog at kjøpe http://www.sport-conrad.com/en/ski-touring/boots/vulcan-tf.html eller i liknande i den stilen. vad tror du om det xSooLx ?

Svensken86 sa:
xSooLx sa:
Svensken86 sa:

Ja jeg kommer nog at kjøpe http://www.sport-conrad.com/en/ski-touring/boots/vulcan-tf.html eller i liknande i den stilen. vad tror du om det xSooLx ?
Instämmer med Gustav ovan. Även om just Vulcanerna har tillräckligt med cojones att utan problem även driva 187:orna tror jag att 177:orna är ett smaskigare alternativ för 80% toppturande, inte minst lättare och smidigare uppför, smidigare utför oxå. Går du på softare/lättare pjäxalternativ än Vulcan så pekar ännu mer mot 177 om du frågar mig.

Hade skidorna haft bara en aning rocker i tailen så hade jag nog föredragit en längd på 180 eller över. Men med TX107:s konfiguration; 177 hela dagen. Har turat en del på BC Camox freebird/Dynafit vertical i 177cm längd och har aldrig upplevt dem som för korta för ändamålet. Jag är snäppet kortare än dig men något tyngre.

Tillbaka
Topp