Hjälp mig välja skidor

Antonee

Ny medlem
Hjälp mig välja skidor
Är en ganska bra skidåkare som vill utveckla sin skidåkning till en högre nivå. Har redan ett par pistskidor som jag är nöjd med så jag är inriktad på att köpa ett par rena parkskidor. Är som sagt en bra pistskidåkare men har inte spenderat särskilt mycket tid i parken så jag vill helst inte lägga ut hur mycket som helst för dem.

Här är mina stats:

Längd: 177 cm
Vikt: 75-80

Hjälp mig välja skidor
Är ju inte expert men tror många kommer säga extrem villain. Så extrem villain är nog något för dig om du endast ska vara i parken med dom.

Hjälp mig välja skidor
köp någon bra och dyr modell fast förra årets modell så de e halva priset. då får du en bra skida billigt, oftast ingen skillnad på skidorna mellan åren

Hjälp mig välja skidor
Vad tror ni om K2 Public Enemy från förra året? Har hittat ett par med 169 cm som längd. Är det för kort för mig kanske?

Hjälp mig välja skidor
ARMADA ARV utan tvivel den bästa skidan på marknaden om du vill ha en allround skida! Men om du vill ha en skida mer större bredd som är mer inriktad på puder så skall du välja amrada JJ (jp vs julien)!

GLHF

Hjälp mig välja skidor
som dom skrivit är extrem villain en bra parkskida, för nybörjare och för proffs! kostar 3000:- ny tror jag, riktigt värt om man inte orkar lägga mycket pengar.

fast, den är mjuk, vet inte om dom skulle göra någon ändring på det till i år.. men ifall du ska hoppa riktigt stora hopp är den inte så mycket att ha, småhopp och sånt + diverse rails är den underbar för :)

Hjälp mig välja skidor
Antonee sa:
Vad tror ni om K2 Public Enemy från förra året? Har hittat ett par med 169 cm som längd. Är det för kort för mig kanske?
längre skidor, även om du e nybörjare ska du ha längre, hade kört ca 180 men since du e ny kanske 174?

Hjälp mig välja skidor
Ska du ha en dedikerad parkskida bör du välja den symmetriska skida du får till bäst pris, så länge den inte är för mjuk/hård, parkskidor slits ut riktigt fort och ska du raila så räkna med att laggen hamnar på tippen efter säsongen...

Hjälp mig välja skidor
Perkal sa:
Är ju inte expert men tror många kommer säga extrem villain. Så extrem villain är nog något för dig om du endast ska vara i parken med dom.
ett skämt?

jeppenator sa:
som dom skrivit är extrem villain en bra parkskida, för nybörjare och för proffs! kostar 3000:- ny tror jag, riktigt värt om man inte orkar lägga mycket pengar.

fast, den är mjuk, vet inte om dom skulle göra någon ändring på det till i år.. men ifall du ska hoppa riktigt stora hopp är den inte så mycket att ha, småhopp och sånt + diverse rails är den underbar för :)
vilka dom har skrivt de och vars då?
Dessutom väger han 80kg............ tror nog INTE villain blir så passande precis!!!

Hjälp mig välja skidor
Vad tror ni om K2 Fujative från förra säsongen? Har hittat ett par för 2000:- som är 175cm långa. Kan det vara någonting? Verkar vara ett riktigt bra pris...

Hjälp mig välja skidor
Antonee sa:
Vad tror ni om K2 Fujative från förra säsongen? Har hittat ett par för 2000:- som är 175cm långa. Kan det vara någonting? Verkar vara ett riktigt bra pris...
jag skulle nog inte kört på Fujiative, gillar inte dom... bara min egna åsikt.

Jag lånar tråden lite: Jag kör i dagsläget på ett par public enemy från 06 som e ganska mycket bakmonterade och har ett bindningsbyte på nacken. Jag har med dom kört park, pist och offpist och är kanonnöjd. Har nu pratat med morsan och kommit överens om att det kan vara dags för ett par nya skidor. Då tänkte jag att jag kan behålla mina P E och köpa ett par mittmonterade för att endast åka i park med dom och behålla de gamla till pist/offpist.

Tycker ni det låter som en bra idé eller ska jag borra om mina public enemy (en gång till) , använda dom som parkskidor och köpa ett par nya till pisten och offpisten?

jag är 180 cm lång och väger 70 kg, men hade både tänkt att växa mer och lägga till ett par kilo under året.

Om ni tycker jag ska köpa ett par nya skidor till park, vilka skulle ni då rekommendera? tyck till om alla prisklasser så får jag tänka över priset sen.

Hjälp mig välja skidor
ewerbring sa:
Antonee sa:

Jag lånar tråden lite: Jag kör i dagsläget på ett par public enemy från 06 som e ganska mycket bakmonterade och har ett bindningsbyte på nacken. Jag har med dom kört park, pist och offpist och är kanonnöjd. Har nu pratat med morsan och kommit överens om att det kan vara dags för ett par nya skidor. Då tänkte jag att jag kan behålla mina P E och köpa ett par mittmonterade för att endast åka i park med dom och behålla de gamla till pist/offpist.

Tycker ni det låter som en bra idé eller ska jag borra om mina public enemy (en gång till) , använda dom som parkskidor och köpa ett par nya till pisten och offpisten?

jag är 180 cm lång och väger 70 kg, men hade både tänkt att växa mer och lägga till ett par kilo under året.

Om ni tycker jag ska köpa ett par nya skidor till park, vilka skulle ni då rekommendera? tyck till om alla prisklasser så får jag tänka över priset sen.
Pe är bra skidor i pisten, Kör med dom, kan du leka med dom lite endå om du får för dig. och mittmonterade funkar i pisten också om du inte ska köra vm

Hjälp mig välja skidor
ewerbring sa:
Antonee sa:

Montera om dina PE och köp ett par riktiga skidor till pist/opreparerat. Jibblagg är ändå skräp efter en säsong om du railar.

Hjälp mig välja skidor
Antonee sa:
ewerbring sa:
Antonee sa:
Varför gillar du inte Fujative?
100% park är fujative en bra skida. om du kommer utanför parken så är den inte det.

Hjälp mig välja skidor
Stepup sa:
100% park är fujative en bra skida. om du kommer utanför parken så är den inte det.
Ja, det är det jag har tänkt mig, att ha en renodlad parkskida. Men nu börjar jag tveka inför det. Kommer kanske inte hänga i parken så mycket som jag först trodde? Nu funderar jag på ett par Armada ARV istället. Frågan är hur bra de står sig i pisten. Har ett par år gamla Nordica Speedmachine som jag tycker fungerar bra i pisten. Kommer ARV fungera likabra?

Hjälp mig välja skidor
I denna https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48768 tråd finns det lite nyttig information, du och dess artikelförfattare verkar vara lite i samma sits.

Alla skidor fixar park och rails för det ställer inte speciellt hårda krav på skidans åkegenskaper. Där du kommer märka skillnad på olika skidor med twintip som är ämnade att hoppa mycket med på ett eller annat sätt är framförallt då de pressas, antingen i pisten, pipen eller ute i det opistade.

ARV kommer helt klart funka i pisten men de kommer kräva mer av dig som åkare än Speedmachine.
Ute i det mjuka kommer det vara tvärtom, Speedmachine kommer kräva mer av dig än ARV.
Båda kommer funka i parken men ARV kommer vara mer förlåtande pga snällare flex, mindre skärning, mer neutral monteringspunkt m.m. Det finns dock en drös skidor som är smidigare än ARV i parken, 95 mm midja mot 85 gör skillnad.
I pipen skulle t.ex. Pipe Cleaner vara kvickare från kant till kant än ARV och därigenom kunna göra att du kan flyga högre.

Så kort och gott, vart vill du att dina skidor ska fungera bäst, vart ska de fungera näst bäst och vart är det inte så noga att de funkar speciellt bra alls?

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor
Köpte ett par line cronic till vintern nu , om du inte bor allt för långt från åre så säljer dom ut allt för 50 - 70 % här , du kan få ett par armada ar6 eller line cronic för 2500 - 3000.

Hjälp mig välja skidor
Lima-ko sa:
I denna https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48768 tråd finns det lite nyttig information, du och dess artikelförfattare verkar vara lite i samma sits.

Alla skidor fixar park och rails för det ställer inte speciellt hårda krav på skidans åkegenskaper. Där du kommer märka skillnad på olika skidor med twintip som är ämnade att hoppa mycket med på ett eller annat sätt är framförallt då de pressas, antingen i pisten, pipen eller ute i det opistade.

ARV kommer helt klart funka i pisten men de kommer kräva mer av dig som åkare än Speedmachine.
Ute i det mjuka kommer det vara tvärtom, Speedmachine kommer kräva mer av dig än ARV.
Båda kommer funka i parken men ARV kommer vara mer förlåtande pga snällare flex, mindre skärning, mer neutral monteringspunkt m.m. Det finns dock en drös skidor som är smidigare än ARV i parken, 95 mm midja mot 85 gör skillnad.
I pipen skulle t.ex. Pipe Cleaner vara kvickare från kant till kant än ARV och därigenom kunna göra att du kan flyga högre.

Så kort och gott, vart vill du att dina skidor ska fungera bäst, vart ska de fungera näst bäst och vart är det inte så noga att de funkar alls?
Det lutar mer och mer åt ARV:en... Det jag undrar lite över är hur det kommer påverka min piståkning. Jag är en bra skidåkare, men jag har inte erfarenhet från någon annan typ av skida än de jag har nu. Men ARV känns som ett bra val. Jag har insett lite att mina Speedmachine är på tok för korta och måste bytas ut, inte bara kompletteras...

BTW, 185cm är väl ganska givet för mig? (177cm lång)

Bindningar och pjäxor, hur ska jag tänka när det gäller detta?

Hjälp mig välja skidor
Jag upprepar =).
Lima-ko sa:
Så kort och gott, vart vill du att dina skidor ska fungera bäst, vart ska de fungera näst bäst och vart är det inte så noga att de funkar speciellt bra alls?
PC vs. ARV enligt Armadas hemsida
Park 10-9
Pipe 10-7
Groomers 10-8
Powder 6-8
Big mountain 6-9

Så du kommer m.a.o. bara att ha ett par skidor?

ARV tror jag kommer påverka din piståkning på ett bra sätt, den kommer göra att du möjligen behöver anpassa/förändra din teknik något men det kommer enbart göra dig till en bättre skidåkare.

ARV kommer självklart vara bäst i det mjuka men även funka bra i park och pist, i pipen kommer de möjligen upplevas som lite långsamma från kant till kant och därmed kräva väldigt aktiv åkning.
T.ex. PC om vi ska hålla oss till samma märke kommer äga i pipen och pisten, självklart även i parken, i det mjuka dock kommer det kräva att du är väldigt aktiv i din åkning för de kommer inte flyta på samma sätt som ARV.

Framförallt är det din egen vikt och hur mycket av den du kan få ner i skidorna i form av tryck som påverkar ditt val av skidlängd. Din egen längd spelar väldigt liten om ens någon roll.

Bindningar och pjäxor är viktigare än många tror, framförallt pjäxor. Jag och många med mig skulle säga att pjäxan är din absolut viktigaste utrustning, det är de som sköter all kraftöverföring från dina fötter, ben och kropp genom bindningarna och sen ut i skidorna. Ska du snåla någonstans, gör det absolut inte på pjuken.

Jag personligen är helt såld på 3-delspjuk (Full Tilt och Dalbello) och kommer aldrig någonsin att köra något annat. Möjligheten att kunna byta tungorna på ett kick och därigenom förändra pjäxans flex radikalt är för mig helt genialt. En del föredrar dock att köra att köra med hårda racepjuk med sprutskor (Conform'able eller Strolz) vilket ger ett helt enastående hälgrepp och kraftöverföring.
Mer info. finns i följande trådar:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32191
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41552
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48477
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=45589
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41495

Bindningar har också en stor del i kraftöverföring och p g a detta väljer många en racebindning helt eller delvis i metall. Det är din egen vikt men framförallt hur aggresivt, aktivt och dynamiskt du åker som avgör hur pass starka bindningar du behöver.
Jag personligen tycker att Marker Jester är en otroligt bra kompromiss mellan ett par traditionella racebindningar och nytänkade vad det gäller detaljer mer anpassade för friåkning ute i det mjuka och i parken.
Även här finns det en hel del diskussioner om du söker lite i forumet.

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor
Det blev inga Armada. Jag vet att jag är velig men var inne i Göteborg idag och köpte ett par K2 Public Enemy. Är lite av en vändning från att ha varit säker på att köpa ARV, men jag kör på PE denna säsongen och köper ett par fetare till nästa säsong då jag ska ner till alperna. Om jag inte har fel så kommer väl PE:n funka bättre både i parken och i pisten än ARV? Självklart kommer den inte hänga med i puder men denna säsongen kommer jag bara befinna mig i Trysil och det är inte många puderdagar där.

Salomon Sth 12 är bindningarna som ska borras på (+ 3cm). Allt detta till priset av 4000. Kommentar? Var det ett klokt val? Jag kommer trots allt inte köra särskilt mycket puder, och till nästa säsong kompletterar jag med ett par riktiga fetingar.

Hjälp mig välja skidor
förra årets public enemy då eller?

Jag tror du blir asnöjd, det har iallafall jag varit med mina. Har åkt på dom i tre år nu så nu äre dags för nya. Varför tror du inte de är bra i puder? Jag tycker de är svinbra i offpisten, trivs nästan bättre där än i backen.

Hjälp mig välja skidor
J-rockner sa:
Antonee sa:
Vad ska man ha för bindningar till ett par jibbskidor?
Salomon sth 12/16, Marker Jester, Look px 12 jib.

Grymma bindningar allihopa =)
är ju en väldig skillnad på bindningar som STH12, PX12, samt STH16 och jester. (PX14 och S914 är t.ex. schyssta mellanmodeller)

För övrigt anser jag att M.11 kvalar in på århundradets sämsta bindningar topp 10.

Antonee:
STH12 är bra skit, kommer säkert funka fint. Men när du köper en lite fetare, lite längre skida bör du kanske utvärdera om en något köttigare bindning skulle komma till sin rätt.
Bara mina 50 öre...

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor
Vänta lite nu, har inte STH12 samma tådel som Z12? För någon som väger uppemot 80 kg och jibbar och kör offpist känns det jäkligt fel... Nej, ta en kik på lite biiffigare grejer, vill du ha salomon finns ju STH14 Driver

Hjälp mig välja skidor
förra årets Fischer Addict finns att hitta för 2000 - 2500 kr
rikgtig sköna skidor om du bara ska åka park me dom

Hjälp mig välja skidor
Ursäkta om jag lånar tråden,
Jag har kört skidor i dryga 2 år nu. Är väl helt okej och håller mig oftast till parken då jag älskar den.
Jag har kört med K2 fujative med typ bakmonterade lookbindningar och nu är det dags för ett par nya skidor medan det är rea.
Jag funderar på Salomon thruster, förra årets, något att sattsa på? Eller vad rekomenderar ni? vill inte överstiga 2,5 på skidor i alla fall.
Jag väger 65kg och är dryga 180cm lång, vad för läng ska jag ha på skidorna?
Tacksam för svar
Don Robin

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor
ja säger bara: KÖP ARMADA AR6!!!! finns inga skidor som kmr i närheten av dom i parkåkning, helt underbara, inte för mjuka å inte för hård, hur bra som hellst i offpist och pist också, du beundrar dina skidor varje sekund du använder dom.
Gör jag iaf, och jag har testat mååånga parkskidor. Så försök å få tag i ett par armada ar6 fjolårets nånstans ca 2500-3000 spänn (är dessutom en av dom snyggaste skidorna som har gjorts)!!!
Och på tal om Public enemy så kmr dom inte i närheten av ar6! PE är lite för tunga och lite klumpiga. Med ar6an får du mkt bättre kontroll i alla sorts hopp och mkt mkt mkt bättre i offpisten och pisten DET LOVAR JAG! (har åkt nästan 1 hel sesong på PE och en halv sesong på ar6 så ja vet skillnaden)

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor
Om jag utgår från mina egna tankegångar, har jag blivit kär i thruster.
vad bör jag ha för längd?, och de bindningar som stadium säljer med, är det bra? eller ska jag byta ut dem mot mina look bindningar?
Mvh
Don Robin

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp