Fulltilt vs Dalbellos

PNyberg

Aktiv medlem
Fulltilt vs Dalbellos
Är i köpartagen när det gäller pjuck, och har fått upp ögonen för fulltilts som ska vara en uppdaterad version av Flexxons som många äldre skidrävar dyrkar. Sj har jag bara sett dalbellos och daleboots som ska vara snarlika.
Frågan är hur bra fulltilts är och hur dom är i jämförelse med dalbellos, flexmönster, hållbarhet, vikt osv.

Dom ser GRYMT fina ut och är bra intresserad av dom så...alla som har ngt att bidra med...kanske om hur flexxons var.

SHOOT!

Fulltilt vs Dalbellos
Att Seth har bytt har kanske att göra med att Raichle inte finns och att K2 äger fulltilt eller?

Fullltilt ser bra ut men känns lite plastiga. Men de som har kört i de när sjukt nöjd iaf.

//H

Fulltilt vs Dalbellos
Hej Ejool, har du möjligtvis nån sammankoppling med aloha? du värkar väldigt förtjust i att rekommendera dem =) Du vet ingen som säljer sådana skor lite närmare skåne?

Förutom det så tänkte jag bara inflika att innerskon är en nyutvecklad intuition-liner och det är den enda skillnaden mot Raichle.

Fulltilt vs Dalbellos
Jag har haft den gamla goda flexon comp i många år. Ny kör jag på Dalbello Krypton men älskar dem inte riktigt lika mycket, vilket i och för sig kan bero på att Raichlen var formsprutad. Raichlen hade i alla fall ett ännu mer följsamt flex, antagligen beroende på att raichlen har ett dragspelsveck mer på plösen än Dalbellon. Raichlen var också lite lättare och smidigare, däremot tycker jag att Dalbellon förmedlar ett lite hårdare och stadigare tryck på stålkanten när man carvar, speciellt med lite bredare skidor. Vridstyvare konstruktion kanske.

Fulltilt vs Dalbellos
Plastiga, jag trodde att de flesta pjäxor huvudsakligen var gjorda i plast Hans?

Full Tilt framkallar fina minnen från min barndom då jag åkte mycket i Hundfjället och patrullen då åkte runt i grön/lila Raichle pjuk.
De ser ju onekligen mycket lovande ut, och det som Seth Morrison säger i technology-filmen på deras hemsida är intressant.

Edit: Jag var på Alpingaraget igår och prövade FT Konflict och jag förstår nu vad du menade med plastiga Hans. Spännena känns rätt plastiga men går ändock att dra åt hårt och pga kablarna så fördelas trycket otroligt jämnt och skönt. Kan iofs tänka mig att det vid väldigt låga temperaturer (<-25) kan uppstå komplikationer. Extraspännena här http://www.fulltiltboots.com/accessories.asp verkar dock vara i metall eller liknande mer hållbart material.

Fler fördelar som jag ser det:
#Vikten, de väger inte mycker mer än mina dansmackor.
#Plösen, dragspelsverket flexar så skönt plus att man kan öppna pjäxan 100%.
#Designen, som inte existerar, hah hah =).

Enligt http://www.fulltiltboots.com/boot_spec.asp verkar det som att Bumble Bee Pro, Konflict och Camo är identiska, förutom designen. $25 USD/500 SEK för att se ut som en Amerikansk soldat i Irak som blivit beordrad dit av puckot Bush känns inte speciellt lockande. Tobbe, Hans?

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
Lima-ko sa:
$25 USD/500 SEK för att se ut som en Amerikansk soldat i Irak som blivit beordrad dit av puckot Bush känns inte speciellt lockande. Tobbe, Hans?
Eh, svar nej.

Tror Stojje drog skallen på spiken med jämförelsen Flexxon/Krypton, har hört samma från flera håll. Flexxon/FT är ännu mer progressiva medan Krypton ger lite mer respons. Vilka man väljer är en ren smaksak, båda två är bra pjuck på samma tema.

Det stora problemet med Flexxon har väl varit spännena som rykt oftare än det är flatljus i Gränsen. Det går ju att få tag på nya men jag tror inte att dom håller så mycket bättre för att själva spännet är gjort i metall. Har fått för mig att problemen uppstår när det bildas is i spåret, sen när man ska ändra lite och vill spänna åt så säger det kras. Eller jag vet inte. Hasse, du har ju kört med Strolz som har samma spännen, funka stabilt eller?

Fulltilt vs Dalbellos
Funkar stabilt. Men har ju inte varit så sjukt kallt när jag har kört med dem än iofs. Är isen som kan ställa till det lite som det känns.

Apropå kallt så var det inte plusgrader idag när jag surfade... Börjar bli kallt nu.. Brrrr..

//H

Fulltilt vs Dalbellos
Hasse, du börjar samla ihop till ett inofficiellt rekord på FR i antal inlägg off-topic. Hade jag varit moderator hade jag gett dig en varning för OT. Nu håller vi oss till ämnet. Ok?

;)

Fulltilt vs Dalbellos
Fan Tobbe, det där var också OT. Hehe..

Men On Topic så måste jag säga att jag är sjukt skeptisk till hela tanken gällande Full Tilt/Dalbello etc om man inte har en fetish för sjukt mjuka pjäxor, eller? Vad har du för storlek, kanske ska känna på dina.

Fulltilt vs Dalbellos
Det bevisar bara vilken dålig koll du har och hur traditionellt fel du tänker ;) Mina Krypton är kanske mellan 100-120 i flex beroende på hur jag justerar dom och vilken tunga jag använder. Jag vet inte jag men det kan väl inte kallas sjukt mjukt? Antagligen rätt likt dina Strolz. Den stora skillnaden är hur flexet "arbetar". Det bästa är väl att testa, du har en storlek mindre än mig men Gaystedt och du kör med samma storlek. Testa hans och bli övertygad :) Fan, kan ingen lyssna på vad Seth säger i Full Tilt-videon? Tokstyva racingpjäxor för friåkning är lika bakåtsträvande som att köra med skidor utan rocker i puder. Jag har inte haft onda benhinnor en gång på tre säsonger sen jag bytte till Krypton. (Ok, med undantag av en gång i Baker när jag plattlandade från 8 meter i botten på en gammal lavinkägla som var stenhård...)

Fulltilt vs Dalbellos
Benhinnor mjö mjö... inte mitt problemområde vettu :)
Och jag kör ju med Tecnica Diablo Race 28:or, inga skitstrolz. (där snackar vi bakåtsträvande skal, bra innerskor dock.)

Kalla mig gärna bakom, men jag trivs med hårda klassiska "no bs" racepjuck, en kvarleva från racekarriären antar jag. Jag är nog den siste på berget som någonsin skulle sätta på mig ett par Rossignol "Soft" eller Salomon "Spk".

Hmm, får ta och prova Leidstedts vid tillfälle.

Fulltilt vs Dalbellos
Jag hade tännkt införskaffa mig nya pjux den här sesongen och har kollat en del på dessa två, specielt på dalbellos ny model moro. Det verkar som att den går lite mer åt samma håll som full tilt.

Kollade på dalbellos produktvideo och man måste ju säga att man finner ganska många likheter. http://www.dalbello.it/technologies/krypton-tecnology/krypton-video.html

Vilken tror ni man ska satsa på?

"Spk" är ju en annan lite nytänkande pjäxa med "mjuk flex", men som trots alt ligger på 95 i flex index borde inte denn också funka till det mästa?

Fulltilt vs Dalbellos
Efter ,and I quote,"mina påtryckningar har udens beslutat sig för att ta in Full Tilt" //karln
så nu finns dom i gbg oxå! :P

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
Glisseur sa:
(Ok, med undantag av en gång i Baker när jag plattlandade från 8 meter i botten på en gammal lavinkägla som var stenhård...)
Inget Off-Topic där då ;)

Flexxons stora problem var väl "vajern" som sitter överst. Samma som på Full-Tilt. Och på Stroltz och där är svaga länken.....

//H

Fulltilt vs Dalbellos
den här tråden gjorde mig så intresserad att jag har beställt ett par Full Tilt, Eftersom jag i stort sett har konstant ont (är urdålig på fartbedömning o landar dagliggen utanför landningen) blir det ett bra test. Återkommer om 1-2v när de fått några dagar på lokala glaciärer.

Fulltilt vs Dalbellos
Skall bli intressant att höra Jesper. Själv är jag med ute efter en pjäxa som kan rädda mig från mina katastrofala bakviktslandningar långt efter att landningen planat ut...

Flexon-konstruktionen skall tydligen avhjälpa detta, det säger ju Seth, men hur? Man får ju ont på framsidan av smalbenen när man landar med bakvikt och Full tilt sägs vara väldigt styv bakåt och flexa bra framåt.

Jag tycker att man borde behöva lite mjukare pjäxa i bakåtriktningen för att få problemen att försvinna. Eller hur uppkommer problemen egentligen?

Fulltilt vs Dalbellos
karln sa:
Jag tycker att man borde behöva lite mjukare pjäxa i bakåtriktningen för att få problemen att försvinna. Eller hur uppkommer problemen egentligen?
Eller så inser du att inga prylar i världen räddar dig från katastrofala bakviktslandningar på platten... ;)

Fulltilt vs Dalbellos
Jo ligger väl rätt nära till hands att bara acceptera och gå vidare, men mitt allmänintresse för onödigt vetande kräver mer efterforskningar i hur man kan hävda att det hjälper med en pjäxa som man är stolt över är extra styv i bakåtriktningen när det är där jag tycker att problemen kommer ifrån.

Det jag skulle kunna tänka mig fungerar är en pjäxa där benet står i en 90-graders vinkel från skidan och som är lite mjukare i flexet både framåt och bakåt. men det lär ju inte vara så där kalasbra om du vill göra något annat än att landa med bakvikt för den delen...

Och Peter jag vägrar ju så klart att lära mig landa bättre, jag vill köpa mig till att bli en bra åkare... =)

Fulltilt vs Dalbellos
Är oxå intresserad i detta smärtsamma gissel då bakviktslandningar kan förstöra många dagars åkning! Det var därflr jag skapade den här tråden. FT verkar sälja just på argumentet "no more shinbagg".
Hur uppstår det? Vad kan man göra för att hindra det? Kan trimmning av fysiken lindra?

Fulltilt vs Dalbellos
Riktigt styva hårdplastskivor som är formade efter vaden som man stoppar i pjäxskaften gör under för benhinnorna när man landar illa med bakvikt.
Det som gör att man får ont är stressen på framsidan när man får tryck kring en punkt på underbenet på baksidan där pjäxans skaft tar slut. Gör man pjäxan en decimeter högre mha en plastskiva mellan innerskon och vaden så gör det under för att sprida ut krafterna längs benet och man får inte en böjning (stress) av underbenet på samma sätt.
Ortopedisk plast är en lösning. Jag har länge kört med komperdell underarmsskydd för portåkning nedstoppade i pjäxorna. De är bra mycket klumpigare än formgjutna grejer men är ändå tillräckligt lagom i storleken för att de ska göra en väldigt positiv skillnad. Jag har provat med fotbollsbenskydd också men de jag har testat har varit aldeles för mjuka och har knappt gjort någon skillnad. De här "tryckfördelarna" måste vara väldigt hårda så att de tar kraften så att inte skenbenet behöver ta den.
Freestyleåkare har jag sett köra med plastskenor (avlånga rundade plastskivor) på både fram och baksidan som sätts ihop med kardborreband och som går upp en dec ovanför kanten och går ner ca en dec under kanten.
Finns säkerligen kommersiella produkter som är jättebra.

För att klara framsidan av benet från smällar så tycker jag Raichle Flexon är grymma. Skitbra hopppjäxa. Ingen pjäxa jag har testat är dock tillräckligt hög bak för att fixa en ruggig bakåtviktslandning utan benhinnetrassel.

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
Var hos Adrenalin i Luleå går och stoppade foten i en FullTilt Camo.
Pjukkan ser ju onekligen lite plastig ut och är ganska duktigt ful, men kändes väldigt solid i mitt ytterst ovetenskapliga butikstest. Det enda jag störde mig på var att linerns kant tryckte som F*N på smalbenets utsida... Detta formar sig självklart när man värmer innerskon.

Ni som åker med liknande överlappnings-innerskor - märker man av den skarven efter "bakning" av innerskon?
Självklart vet jag att innerskon formar sig ganska mycket efter värmning, men jag är lite rädd för att jag fortfarande skulle känna av den skarven om jag skulle gå på ett par FT...

Fulltilt vs Dalbellos
Nojlas: Det är väl Intuition-innerskon i dom. Jag har åkt 2 säsonger i dom innerskorna och kan säga att dom är underbara. Inte en chans att man känner skarven. Va åxå orolig för det i början men skarven är ju betydligt mindre än i en "vanlig" innersko och där blir det ju TVÅ stora skarvar (och inte ens dom känner man).

Sammanfattning: NEJ, man känner inte alls skarven.

Innerskorna är underbara. Slår kanske inte Conformable som är lite "tajtare" och håller formen i fler säsonger. Men å andra sidan är Intuition bra mycket billigare. Tror jag betalde runt 1000:- för mina och mina gamla Strolz-innerskor kostade mig mellan 3-4000:- tror jag. Så Intuition är ett mycket prisvärt alternativ till sprut-skor. 100 gånger bättre än en vanlig innersko.

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
PNyberg sa:
Är oxå intresserad i detta smärtsamma gissel då bakviktslandningar kan förstöra många dagars åkning! Det var därflr jag skapade den här tråden. FT verkar sälja just på argumentet "no more shinbagg".
Hur uppstår det? Vad kan man göra för att hindra det? Kan trimmning av fysiken lindra?
Har själv haft problem med benhinnor förr och löste det på fysisk väg. Gå till närmaste gym och kör stenhårt på stående/sittande tåhävningar. Körde själv på kanske 85% av max i tre set, gjorde underverk. Om du inte har lust att gå till gymet så hoppa jämfota upp när du går i trappor eler något, gör det ibland och det hjälper även då jag slutat upp med att träna något speciellt. Benhinnorna blir grymt mycket starkare och inte minst får du mer muskler runtom som skyddar, har inte haft en tillstymelse till problem efter det, inte ens efter stora hopp i salomonpjux 120 i flex och mycket bakvikt gång på gång. Det gör ju fortfarande ont men går över lika fort...

Fulltilt vs Dalbellos
JockeSki sa:
Nojlas: Det är väl Intuition-innerskon i dom. Jag har åkt 2 säsonger i dom innerskorna och kan säga att dom är underbara. Inte en chans att man känner skarven. Va åxå orolig för det i början men skarven är ju betydligt mindre än i en "vanlig" innersko och där blir det ju TVÅ stora skarvar (och inte ens dom känner man).

Sammanfattning: NEJ, man känner inte alls skarven.

Innerskorna är underbara. Slår kanske inte Conformable som är lite "tajtare" och håller formen i fler säsonger. Men å andra sidan är Intuition bra mycket billigare. Tror jag betalde runt 1000:- för mina och mina gamla Strolz-innerskor kostade mig mellan 3-4000:- tror jag. Så Intuition är ett mycket prisvärt alternativ till sprut-skor. 100 gånger bättre än en vanlig innersko.
Så conform'able är bättre? Jag brände mina conformable på bål i vintras, efter att ha stampat på dem och förbannat dem fyra gånger...
Har man ont i smalbenen vill jag inte ha all avlastning lågt ner på benet och på överkanten, det fick jag med Conform'able. Plösen i mina Falcon 10-innerskor ger däremot stöd hela vägen upp och en radikalt jämnare avlastning över hela benet.
Har provat många pjäxor och innerskor innan, FullTilt:en verkar ha en bra innersko, men skarven i plösen tryckte oerhört obehagligt vid test i butik, därför är jag skeptisk mot innerskon...

Fulltilt vs Dalbellos
Kan tillagga att jag provade ett par FT Konflict i gbg forra helgen. Dom satt riktigt bra pa mina konstiga och ngt breda fotter. Har ett ngt hogt fotvalv samt 105mm breda och dom satt perfekt! Har inte kant en sa bra och tight passform utan att fa duktigt ont tidigare! Det kan bli ett par sanna =)

Fulltilt vs Dalbellos
Nojlas sa:
Så conform'able är bättre? Har provat många pjäxor och innerskor innan, FullTilt:en verkar ha en bra innersko, men skarven i plösen tryckte oerhört obehagligt vid test i butik, därför är jag skeptisk mot innerskon...
Har själv inte kört i conform'able men har hört att den är tjajtare och mer "perfomance". Har fått för mig att det ska hålla formen längre men vet inte om det stämmer.

Vad det gäller skarven så behöver du inte va det minsta orolig! jag lovar! det är inte en chans att du känner den!

Slutsats: Har själv kört i Intuition senaste åren och älskar dom. Finns INGEN innersko som samtidigt ger en så bra känsla och framför allt VÄRME när det är kallt. Den är sjukt bra. Speciellt med tanke på dess pris. Eftersom jag haft Intuition & Strolz så vill jag SJÄLVKLART testa confom'able, därför vore det MITT val. Men, vill man ha ett MYCKET prisvärt alternativ ska man köra på Intuition!

Fulltilt vs Dalbellos
JockeSki sa:
Har själv inte kört i conform'able men har hört att den är tjajtare och mer "perfomance". Har fått för mig att det ska hålla formen längre men vet inte om det stämmer.
Nog är det så, hälgreppet på Conform'able är helt jävla sjukt bra, mina hälar sitter som i skruvstäd, 247. De är också jäkligt tighta i övrigt, nästan för tighta kan jag känna ibland.

Jag har dock inte haft samma problem som Nojlas med att avlastningen blir för långt ner på foten. Detta tror jag är en kombination av det bra hälgreppet, Booster straps samt något starkare muskler, jämfört med innan, runt skenbenet. För det ska nämnas, jag hade väldigt lite problem med ömmande underben ifjol.
MEN de är helt sjukt jävla kalla, trots att jag har värmare monterade. Pga den tighta fiten kan jag dessutom inte få på mig de om de inte vart på pjäxblås hela natten, då skulle jag förmodligen bryta fotleden.

Därför är jag nära på helt inne att köra antingen Krypton Pro eller Humla Pro till vintern, beroende på vilken som passar min fot bäst.
PNyberg sa:
Kan tillagga att jag provade ett par FT Konflict i gbg forra helgen. Dom satt riktigt bra pa mina konstiga och ngt breda fotter. Har ett ngt hogt fotvalv samt 105mm breda och dom satt perfekt!
105 mm bred läst, och du hade inga problem att få plats i de? Konflict/Camo/BB Pro ska ju alla ha samma läst, 98 mm, och även samma utrymme i övrigt.

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
Lima-ko sa:
105 mm bred läst, och du hade inga problem att få plats i de? Konflict/Camo/BB Pro ska ju alla ha samma läst, 98 mm, och även samma utrymme i övrigt.
Är inte Falcon 10 också 98mm?
Jag upplevde FullTilt:en som något rymligare än Falcon 10, kanske har den mer volym?

För övrigt
Någon som provat Dalbello Krypton Pro I.D. (alternativt vanliga Krypton Pro)?
Ngon som har något att säga om dessa innerskor?

Fulltilt vs Dalbellos
Jag har inte koll på bredden på Falcon 10 men det låter rätt, X-wave 10 var väl ca 101 mm och Falcon är mer racesko, alltså ofta lite smalare.

Full Tilt Konflict tycker jag ser ut att ha små yttermått men känns som jag sa tidigare rymligare än Krypton Pro. Det som är intressant är att i produktvideon på FT:s hemsida säger de att pjuken passar ca 85% av befolkningen, vilket är jävligt många. Om detta är för att 85% kan ha 98 mm läst tvivlar jag starkt på och tror istället att de pga sin 3-delskonstruktion kan öppnas upp helt och därigenom lästas på alla möjliga ställen. Ett par pjuk kan ju rätt lätt göras större men inte lika lätt mindre.

Det är Intuition-innerskor de också, Dalbello och Full Tilt kör båda Intuition.

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
Lima-ko, du är sugen på ett par Krypton Pro... Hur är det med problemen dom hade förra året? Jag vet att både lilljohan och Spencer klagade över att innerskon glappade i pjäxan och att det inte kändes som man satt fast riktigt. Spencer hade ju testat med Intuition i åxå men det blev inte bättre.

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
hej ! idag köpte jag ett par dalbello krypton pro.det dröjer innan jag kan åka med dom,men dom känns helt underbara.problemet med benhinnorna kommer nog att vara borta,helt underbara att hänga på.

Fulltilt vs Dalbellos
Efter att ifjol ha frusit galet mycket, i mina Conform'able, nästan varje dag var det dags för en förändring.
Så fort jag kom till Salt Lake City precis innan nyår sökte jag upp första bästa återförsäljare av FT och köpte mig ett par Bumble Bee Pro. Väl i Jackson Hole gjorde jag ett par sulor på Wildernest Sports som blev sjukt bra. Helt annorlunda procedur mot tidigare Conform'able-sulor jag gjort trots att även dessa sulor i grund och botten var Conform'able.

Det första jag märkte med pjäxorna var hur lätta de är att komma i, och de behövde inte ens vara varma. Faktumet att de flexar så mycket mer framåt än en vanlig överlappspjäxa var något ovant till en början men gjorde underverk för mina underben från dag 1. Intuition-innerskorna är otroligt bekväma och varma samtidigt som de ger bra kraftöverföring och respons. Hälgreppet är inte lika tight och bra som Conform'able dock.

För den typ av åkning jag utövar är FT helt outstanding. Jag önskar bara att jag hakat på 3-dels pjuk tåget tidigare. Jag åker samt hoppar och studsar på det mesta jag ser i det mjuka och parken men desto mindre isig pist och banåkning

Se https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=45589&p=1#r420953 för en mer utförlig rapport på FT.

Senast ändrad:
Fulltilt vs Dalbellos
Håller med kossan. Mkt bra pjäxor. INte så tight i hälen som man kanske hade velat ha den..men det går ju att fixa till. Det enda som jag har märkt som är lite trist är att själva tungan kan vara lite jobbigt. Den har en tendens till att vilja åka bak lite ist för att sitta kant i kant i fram. Det gör att trycket kan bli lite skumt på foten. Men vafan....
Pjäxan är grym. Har inte haft några större problem med dom alls..trots att jag har en ganska bred fot...105mm.
Så för fan! köp FT pjuck. Ni kommer inte ångra er!

Tillbaka
Topp