Hjälp ny bräda- allmountain

Eddee

Ny medlem
Skulle behöva en ny bräda för i år.
Har snöat in mig lite på lib tech, har då
kollat in t.rice c2btx och attack banana ec2btx?
Åker i puderoch offpist så mycket det går annars blir det hårdkörning pist, ska försöka
komma igång lite i parken i år också har jag tänkt.
Har 12,5 i skor, är 192cm och väger ca 85 kg.
Vilken bräda tror ni kommer passa mig bäst?
Öppen för fler förslag på brädor.
Tack för svar :)

Du ska definitivt ha en wide bräda iaf. Så då kan du räkna bort T.rice på en gång. Attackbanana däremot kan du kolla in.
Du kan nog ta den längsta, alltså 161W. Tror attackbanana kommer funka bra till det du tänkt.

Kommer inte på några alternativ just nu förutom Jones Mountaintwin och YES Great Boobs(Grymmaste grafiken i år).

EDIT: Här har du grejer! http://www.lib-tech.com/snowboards/skunk-apes/

Senast ändrad:
Jag kör en Jones mountain twin och är mkt nöjd. Funkar bra offpist och pist.
Parken är helt ok, om man hoppar är den helt rätt! Rails och boxar är väl inte optimalt men det funkar!

Ja, du skulle nog kunna ta en 165W då, sen är ju skunkape gjord för stora personer :)

Såg att boardlife sålt sin sista attack banana 161W tidigare idag. Nån som vart var man kan köpa? :o

tull varierar beroende på vara + moms 25% plus expeditionsavgift ca. 100kr

Thomsson sa:
Skulle tro att attackbanana kommer funka ypperligt dock. Inget kul att åka på en bräda man inte gillar nånting på, fastän den kanske är "bättre".

Denna skulle jag kört på ^^ http://www.yesnowboard.com/products/boards/great-boobs/
163w med finfin grafik.
Roliga med den där "wide" brädan är att enligt spec så har den 25,5 i midja.. Valde bort den själv pga av det.

Tror inte alls t.rice är helt körd för dig då det är en midwide bräda och i 164,5 så är midjan 26.2 och borde funka fint för dig.

Ja för 6mm borde inte göra så stor skillnad eller?
Och t.rice verkar ju vara en sjukt bra bräda :D
Nån som provat den eller skunk ape?

Woops, antog bara att widebrädor generellt är över 26 i midjan men där ser man.
Känns dock som infon på YES inte stämmer? Är ju sjukt om den är 255.

Kan ju dock vara så att den är lika bred som en wide på stället där man har fötterna.

Senast ändrad:
Jag har åkt både Skunk Ape och Travis Rice. Travis Rice brädan var dock den gamla modellen med vanlig camber och Magne-Traction. Jag körde 161,5:an, årsmodell 07-08, en vecka och gillade den riktigt bra trots att den egentligen var lite för liten för min smak. Skunk Ape har jag åkt den första modellen med BTX 08-09. Jag körde 167:an och det är en av de absolut bästa brädor jag åkt på.

Jag är 187, väger drygt 90 och har 11 i skostorlek.

Verkar ändå som skunk ape är bäst för mig, och börjar faktiskt
tycka att den är ganska snygg på nåt sätt :P. T.rice 164,5 verkar också nice,
men skulle vilja ha en sån bred bräda som möjligt
Hade dock försökt vänta tills rean börjar och se om man kan fynda.
Nån som vet när reaorna brukar börja ? :)

Eddee sa:
Verkar ändå som skunk ape är bäst för mig, och börjar faktiskt
tycka att den är ganska snygg på nåt sätt :P. T.rice 164,5 verkar också nice,
men skulle vilja ha en sån bred bräda som möjligt
Hade dock försökt vänta tills rean börjar och se om man kan fynda.
Nån som vet när reaorna brukar börja ? :)
Med din skostorlek tycker jag också att du behöver en bred bräda. Skunk Ape är nog ett av de bästa val du kan göra. Även Gnu Riders Choice 166W skulle vara ett riktigt bra alternativ.

Skicka mig gärna ett PM så har jag kanske ett lite mer partiskt supertips till dig :D

Reor är ju oftast lite skumma: konstiga modeller och/eller längder. Misstänker i och för sig att du kan ha mer tur i år - rätt mkt halvdesperata shops. Kolla blue tomato exempelvis de skickar ju ut promotions som aldrig förr just nu. Min lokala skate/board shop kör 30% på alla 2012 brädor just nu.

Blev en T.rice 164,5 iallafall, då jag fick den mycket billigt.
Och jag som nojar över allting blev orolig att 164,5
skulle vara för lång för min vikt. Skulle 161,5 passa bättre för mig?
Åker som sagt mest i pist och offpist, men ska försöka börja lite i parken.
Tack för svar!

Kan ju lägga till att jag bara är 16 och växer fortfarande.
Tror däremot inte att jag kommer bli speciellt mycket längre.
Har tänkt att jag ska kunna ha brädan i flera år.

Tjo igen!
Undrar bara om någon skulle kunna
ge tips på bindningar till brädan?
Plus så skulle jag vilja fråga om nån
har erfarenhet av burtons shrinkage tech?
Det skulle ju vara rätt smidigt för mig med så långa fötter :)

Åker på T.rice HP med Union Force och Burton ION med shrinkage tech, funkar kanon, upplever att shrinkage grejen gör dojorna något smidigare. Gick faktiskt ner en storlek på bindningarna i år. Men skor är som många, många tidigare sagt en personlig grej så där gäller det enbart, enligt den gamla klyschan att testa sig fram till det som passar din fot bäst.

Forum och Burton skor är små på utsidan vilket är bra, finns säkert andra märken också som gör skor som är "optimerade" att vara så små som mögligt fast med andra försäljningsnamn.

Ride har även dom väldigt slimmade yttermått.. Nitro Select och Nitro Reducer är även dom extra slimmade.. Av det jag har läst ska 32 TM-Two vara lite mer slimmade, men då 32 normalt sett har ganska stora yttermått så kanske det är en sanning med modifikation... Den känslan jag fått är iaf att Ride har bland dom minsta yttermåtten på sina boots. Iaf dom jag har kört (RFL). Sen så har ju salomon f20 och f22 som är riktigt slimmade

Man kan ju knappast säga att ThirtyTwo överlag har stora yttermått. Kör själv på 32 Lashed och dom är inte större i yttermåtten än min brors burton hail, båda i samma strl.

Mätte min fot igår och den var 29cm vilket skulle vara ca en 11 boot.. Har jag för stora boots eller? :O

Mest troligt jag kör på size 11 med 29cm fot. Gå in och få dina fötter mätt på en sportbutik om du inte redan gjort det så får du mer exakt längd. Tänk på att testa boots är viktigt, har du inte möjlighet med en lokal snowboard handlare så får du köra som mig beställ och skicka tillbaka tills du hittar bootsen för dig.

Senast ändrad:
Tjo!
Fick brädan och tog mig friheten att sätta på bindningarna.
Är fortfarande lite orolig om att den skulle vara för smal :/
Min brorsa tog några bilder så ni kan se se för er själva.
Tror ni det blir problem eller?

Har du centrerat bindningarna?

Borde inte vara problem med den midjan och tail/nose bredd.

Senast ändrad:
Jo om jag tänker rätt så.
Men det hänger över mycket mer på tårna än på hälen, och skorna har rätt stora yttermått tror jag

montera så att skorna hänger över lika mycket på varje sida så ska du se att det blir grymt! :)

Tillbaka
Topp