Hjälp! Passar Elan Magfire 12 mig?

Carola-67

Ny medlem
Jag är en bättre amatöråkare, vältränad, vikt 57 kg, längd 167 cm. Motiverad att jobba med åkningen, men vill inte känna mig ALLTFÖR otrygg med för tungjobbade skidor. Föredrar större svängar och fart. Mina nuvarande Fischer (tjejskida), ord pris 4500 kr, fladdrar i hög fart. Vill "byta upp" mig till skidor som kräver och ger mer. Önskas skidor som är fartstabila, går bra i hårdare pist/is men som också klarar moddigare vårsnö.
Valet står mellan Elan Magfire 78 och Elan Magfire 12.
Väger jag för lätt för Elan Magfire 12? Andra åsikter? Tips?
Mycket tacksam för er hjälp!
MVH/ Carola

Har kört Magfire 82xti (12an är väl en gammal modell?) och det var en mycket bra skida. Tror längden var 168 eller så och det är ungefär kroppslängd för mig och mycket kort jämfört med vad jag är van vid. Tyckte den var mycket bra och stadig för att vara så kort, bra klipp i svängarna oxå. Jag är rätt tung och stark och kör hårt. Lätta åkare kanske trivs bättre på modellen som heter 82ti.

Tycker definitivt du ska testa dessa om du vill ha en friåkningsskida för pist som ska köras på skär. Funkar säkert kanon i stökig snö och slask men är lite väl smal för djupt puder. Den perfekta skidan för svenska fjällen enligt mig.

Tillbaka
Topp