Hjälp vid skidköp!

Gunta

Ny medlem
Hjälp vid skidköp!
Jag är på fyndjakt så här i säsongsavslutningstider och har fått erbjudande att köpa ett par Icelantic Nomad med look px12 för 5 lax. Allt nytt.

Jag väger knappt 80 och är ca 180cm lång. Jag åker ganska bra, men inte tillräckligt ofta för att åka riktigt bra. Jag försöker åka utanför pisten så mycket det går, men är inte så entusiastisk att jag promenerar en halvdag för att få tre pudersvängar om det är dåligt med lättilgänglig offpist.

Jag har två frågor som jag är tacksam om någon kan hjälpa mig med:
Är jag för tung för bindningarna? Jag brukar inte köra livet ur mig, men står på rätt bra emellanåt.

Mjuka skidor eller regular? Det lutar åt ett par vanliga då jag är rädd att de mjuka kommer att kännas lite fladdriga om man står på lite.

Tacksam för alla tips.

Senast ändrad:
Hjälp vid skidköp!
Jaja... Om nån får för sig att svara, eller läsa, vore det nice om nån visste (på ett ungefär) vad lookbindningarna väger, men fortfarande framförallt sugen på svar på frågorna ovan.

Hjälp vid skidköp!
Vikt på PX12?

För övrigt så tror jag att de passar fint till dig med tanke på hur du beskriver dig själv och din åkning. Sen skulle jag gå för den styvare skidan, om du inte vill ha ett par lekskidor dvs. Icelantics styva skidor är inte direkt....styva.

Hjälp vid skidköp!
Kanon! Tackar så mycket. Den där sidan google verkar ju grym :P
Bra med lite sunda tips (vilket det låter som) även om det rent tabellmässigt också är en bra bindning för mig. Vissa verkar ju förespråka bindningar för 150 kilos störtloppsåkare, även till medelmåttor. Har själv sällan inställt på mer än typ din10. Sen är jag lite fundersam då jag hört blandat om kvaliten på dessa bindningar, men det kanske inte är nåt man hinner få bekymmer av om man kör 2-3 veckor per säsong...

Hjälp vid skidköp!
Jag har dock inte haft några problem med px12:an. Har kört på den i många år, och aldrig haft några problem själv, eller för den delen hört någon som har haft problem med den. Jag väger själv 80kg, och det har fungerat bra.

Senast ändrad:
Hjälp vid skidköp!
Har hatt masse ulike problemer med px/axial 2...

Brukket av vingene på hælen 3 ganger, knust 2 tåstykker og hele hælstykket blir løst etter relativt kort tid når sporet den beveger seg i blir bøyd ut. Alt i løpet av 2 sesonger, ca 70 dager.

83kg, 184cm, kjører fort, men er ikke "teh best skier on the mountain" eller "aggressiv"...

Hjälp vid skidköp!
SiSt sa:
Har hatt masse ulike problemer med px/axial 2...
Brukket av vingene på hælen 3 ganger, knust 2 tåstykker og hele hælstykket blir løst etter relativt kort tid når sporet den beveger seg i blir bøyd ut. Alt i løpet av 2 sesonger, ca 70 dager.
83kg, 184cm, kjører fort, men er ikke "teh best skier on the mountain" eller "aggressiv"...
Ok, good to know. Vad kör du med som ersättare? Marker, Salomon? Tänkte för TS skull.

Senast ändrad:
Hjälp vid skidköp!
Kjøpt en haug med p-18/p-15 brukt. Løser alle problemer.

Salomon sine bindinger med "driver" tå, og metallhæl, head/tyrolia/4frnt 15+ DIN og Marker Jester er alle regnet for å være bra bindinger.

Tillbaka
Topp