hmm...

FistGalt

Ny medlem
hmm...
Tjena, har nyss köpt ett par nya k2 silencer med Marker M11.0 Free och har redan börjat tycka att dom e helt konstiga (har sett att dom har fått dåligt betyg på recensionerna men skulle ge dom en chans). Körde med dom första gången idag och det första som händer är att ja skulle göra en liten 180 i ett litet hopp och då löser dom ut när ja landar.
Och min fråga är då, Ska dom verkligen vara så? de va intersport som monterade som efter min pjäxa och vikt.
Och kan ju tilläga att de hände samma sak när ja skulle gå upp på nosarna stillastående att dom löste ut.

hmm...
ska bara säga att ja har bra inställt på vikten. Och ni som har haft samma bindningar kan gärna ge lite tips eller nått.. tack på förhand!

hmm...
FistGalt sa:
ska bara säga att ja har bra inställt på vikten. Och ni som har haft samma bindningar kan gärna ge lite tips eller nått.. tack på förhand!
men det är omöjligt att du har dom rätt inställda intersport gör ganska ofta fel när det gäller jibb skidor.

hmm...
jag har likadana..som du och hade samma problem som dig i början..men sedan ställde jag in vikten lite mer än vad jag väger..och nu löser dom inte ut när dom inte ska göra det..men löser ut när dom verkligen ska göra det. annars om det inte funkar, köp nya bindningar :)

hmm...
FistGalt sa:
om du väger typ 60 kg säger vi måste du typ ha 80 kg på både bakre å främre bindningen annars löser dom ut.. jag har oxå haft sånna bindninar.. men din skistopp kommer gå sönder typ hela tiden oxå.!!! jag var tvungen å laga min skistopp 8 ggr men nu har jag fått marker 12.0 istället.. dom är fan så mkt bättre

hmm...
aaa okey aa väger 68kg å har på 68, så då kan ja ha på runt 88kg då? vill ju ändå att dom löser ut i nödvändiga tillfällen ;D

hmm...
sji sa:
när du jibbar ska du typ ha DIN skalan på fullt
Jasså det tycker du? Jag tycker det låter helt jättefel!

FistGalt: Det verkar som om tomten som monterade dina bindningar har satt förspänningen fel. (Förspänningen har ingenting med hur hårt din-skalan är skruvad).
Antagligen är avståndet mellan tå och häl för stort, därav glappet.
Mitt tips är att inte försöka mecka med det själv om du inte vet var du kollar om förspänningen är rätt, utan att gå tillbaka till butiken (eller till en bättre butik) och få det fixat.

Om det inte skulle vara så kan problemet ligga i att dina pjäxor är slitna vid tå/häl. Är de fräscha så ligger nog problemet i att bindningarna är för löst ställda. skruva upp ett snäpp och prova igen. På M11.0 bör du dock inte skruva över en sisådär "9" skulle jag tro. Efter det så uppför sig inte bindningen som den ska - i så fall är du tvungen att köpa en bättre bindning.

hmm...
aaa men ja har precis så pjäxan kmr i bindningen... aaa ja vet inte riktigt hur man kollar förspänningen. Men är de DIN skalan ja ska skruva upp lite, fast inte över 9 då?

hmm...
enligt flera så ska man ta typ 10kilo mer än vad du väger för bindningarna tål inte typ att hoppa enligt många!, men man tycker att dom borde de därför dom sitter på en twintip, testa ställa in några tyngre kilon så kanske det löser sig?

hmm...
Aaa okey.. Då blir de nog att öka vikten först å om inte de funkar så får ja väl åka in å kolla förspänningen eller köpa nya bindningar =)

hmm...
FistGalt sa:
aaa okey aa väger 68kg å har på 68, så då kan ja ha på runt 88kg då? vill ju ändå att dom löser ut i nödvändiga tillfällen ;D
En 7:a betyder inte 70kg, men en sjua brukar passa generellt bra till medelgoda åkare på 70kg. Sen är en sjua på en marker inte samma sak som en sjua på en salomon eller look. Inte heller är en sjua på M11.0 samma sak som M14.0.

M11.0 är en bindning som haft en del problem, och just 11.0 är inte en bindning som klarar en fullvuxen person som vill jibba eller åka hårt. Jag säljer själv silencer med M11.0 i butiken jag jobbar i, men jag rekommenderar bara paketet till icka fullvuxna ungdomar (typ). Personligen anser jag att det här skidpaketet är för "kindergarten" för den målgrupp den riktar sig till...

hmm...
Okey... har hört mkt bra om just Look och ja undrar om man skulle köpa nya bindningar vilka bindningar skulle du/ni rekomendera för hopp, rail å lite offpist?

hmm...
men maxxa vikten!
dra upp dom på fullt..

jag har en look px14 bindning(sjukt stark och löser inte ut i första taget)
som jag dragit i botten för å slippa sånt^

så dra dom i botten så kommer de lösa sig.. annars, köp nya

hmm...
Okey:P... aaa ska väl öka mer och mer ifall att dom löser ut ändå. Annars så köper ja väl nya, fast de kmr ja göra ändå så småningom.
Men tack för alla tips å svar! hare fint å ha en fint nyår!

Tillbaka
Topp