Hobbyjibbers intar backarna.

Implosion

Ny medlem
Säsongen har som bekant nyligen börjat, och många har haft premiären för året.
Nog för att vissa kanske är lite ringrostiga, och kanske behöver några åk för att komma in i det hela, och andra kan stå på i full fart på en gång, vill jag informera er om det uppenbarligen nya "modet" i backarna.

Detta verkar året till ära bestå av lite "tightjackastorabyxor-skate-nitbälte-superdyrutrustningfastjagintekanåka-twintip-visakalsongerna" stilen.

Visst har man ju sett en del stjärnor förra och förrförra året också, men nu var backen verkligen invaderad av dessa hobbyjibbers.

Såg även en smått humoristisk sak hos en av dessa individer.

Personen i fråga hade satt sig ner för att vänta på sin kompis, och vad han inte verkade förstå var att både byxor och boxers satt nedanför röven.
Därefter fick jag det tveksamma nöjet att se honom stå och gräva snö ur arslet, samtidigt som han uttalade långa och elaka svordomsramsor och även poängterade att "Det börjar smälta ner sig mot pungen... AAAARGGH!"..

Detta är enligt mig lite sorgligt.
Ska skidåkningen invaderas av rövgrävande hobbyjibbers?

För att ytterligare dra ett exempel om dessa "skidåkare" vill jag berätta hur de beter sig när dom ser ett hopp, vars kick är över en halvmeter.

Dom ställer sig ca. 20 meter ovanför i ungefär en kvart och försöker smälta hoppet till acceptabel höjd med intetsägande blickar och häftiga kommentarer.
När de väl ser att även "hjälmfotingarna" hoppar i hoppet blir de förolämpade och står kvar en stund till.
Därefter tar dom sitt förnuft till fånga och "råkar" missa hoppet, och sedan åker dom inte i den backen mer på hela dagen.

Finns det fler som har sett dessa tuffa killar?

// Jonas.

Fast ja håller med dig till fullo. ...men en sak vill ja bara påpeka, att alla är vi nybörjare någon gång och alla kanske inte vågar/är liga bra som andra!

ja värkligen
en som åker i bjurs

han har kropp i typ storlek medium
hen kläder i xxxl
en bandana på huvudet å en t-shirt i sidan

Men de som har en dyr utrustning och inte kan åka twintip, då menar jag alltså Jibba, kanske köper ett par svindyra skidor eftersom de var bra på att åka i pist och tror det är samma sak och börjar åka.. Haha lite krånlgligt men hoppas ni förstår!.. Men håller med om att det finns en del riktiga rövstrutar!...

Ja fy fan vad skönt att vi snowboardare slipper dessa glin nu när jibbskidor är mer inne. Nu när dom övergått till skidor så slipper folk störa sig på snowboardare som sitter och hänger vid ett hopp utan att hoppa. Hehe nu är det iställer fjolliga wanna-bee-skid-jibbers som kan kan spruta snö på när man bränner förbi. Fan vad nice.

Dahlstedt sluta klaga, jag har inte riktigt förstått varför man inte kan få ha bra grejjer bara för att man inte är världsmästare/regerande X-games guldmedaljör?

Har man råd och vill lägga sina pengar på det varsågod. Jag tycker allt ni bekymrar er lite för mycket om hur de andra i backen klär sig.

Ni bryr er för mycket om grejjerna ex från en av era presentationer,

Om sig själv:
Lagg: Dynastar Candide
Pjäxor: Nordica W8
Hjälm: Motivlackad Acerbis
Brillor: Arnette Strapt
Stavar: Scott

Häpp-häpp!

Dessa "tightjackastorabyxor-skate-nitbälte-superdyrutrustningfastjagintekanåka-twintip-visakalsongerna"-skidåkarna har ju sin förklaring. De vet själva att de inte kan bränna av hoppen med skicklighet som en annan idol, men de kan i alla fall likna dessa till den grad att de de "verkar" ha koll på denna nya innefluga: jibbingen. Det är som en gammal Kalle Anka-serie som undertecknad läste för ett par år sedan. Kalle hade på något sätt skaffat (vunnit eller förtjänat?) en sprillans ny bil. Denna bil var alldeles speciell eftersom den var så häftig och snygg att den såg ut att göra hundra blås, bara genom att stå still på gatan och drog därför till sig böter efter böter. Om den sen var så snabb som den såg ut vet jag inte, men visst man kan se en viss liknelse till "jibbingen". Om man bara har det rätta utseendet kan folk luras till att tro att man har de rätta åkspecifikationerna (läs vissa, inte alla tror det förstås). Sen när det väl kommer till kritan och man står där ovanför den lilla snöhögen, som man i alla fall kan fantisera om att dra en 540 tail på, så krävs det väl då en annan typ av skicklighet än åkskicklighet: smygskicklighet. Denna nya typ av skidåkning har sina rötter i Sveriges funparks och har väldigt många liknelser med snowboardåkningens "pingviner" som satt på rad i backen för att "putsa upp sig" inför det kommande hoppet, och blockerade pisten för resten av alpinturisterna. När det väl var dags att åka, puttade någon på bakifrån, och om man hade tur, så åkte det iväg en kille mot hoppet som till allas häpnad och förvåning faktiskt Vågade Att Hoppa! Och inte nog med det! Han kunde "trixa" också! Detta blev ju ett fenomen i sig i den lilla funparken, så alla de andra där upp kunde lungt glida vidare i ren häpnad över den tidigare killen, utan att behöva hoppa. Om det nu tedde sig att ingen hjälte vågade sig fram ur mängden, var den nya smygskidåkningen helt enkelt tvunget att utveklas. "Pingvinerna" längst fram skuffade sig åt sidorna och gled sakta men säkert ner för backen, i försök att se så grym ut som möjligt, för visst kunde man åka! Hoppet blev övergivet tills dess att nästa pingvinhop samlade sig och smygåkningen bjöds på ännu ett praktexemplar! Så egentligen är jibbingens "modeoffer" bara en upprepning av det gamla snowboardfenomenet "Pingvining".

Att föklara varför det blev just så här kan väl ändå grunda sig i kommersialisering. I takt med att populariteten ökar, ökar även utrustningsinköpen, reklamen och dess reklamplatser, liftktrycket (och dess bihang liftkötrycket, som egentligen redan var vida känt i alperna), "coolnessfaktorn" (som snart troligtvis kommer att övergå i hip-hop-uttrycket GLAM), tävlingar och allt vad det hör till och en massiv våg av "tightjackastorabyxor-skate-nitbälte-superdyrutrustningfastjagintekanåka-twintip-visakalsongerna"-skidåkarna.
Då kan man ställa sig följande frågor:

1. Är kommersialiseringen bra för skidåkningen?

2. Borde den få fortsätta precis som snowboardåkningen gjorde tills det når ett klimax och tvingas vika sig för andra åkformer?

3. Om inte, hur kan skidåkningen i så fall överleva?

För visst är folk irriterade med att deras favoritsport blir utnyttjad till den gräns att de inte själva får plats i backarna? Själv är jag troligtvis en medlem av pingvin-folket, då jag är i funparken, men när det gäller utrustning så inser jag att det borde finnas en gräns för vad man har på sig i backen. Jag är ingen slav av GLAM-faktor-höjande kläder och liknande, men visst bör man ha skidor som fungerar för åkelementet. Kommersialiseringen kan ju i princip fortsätta till oanade höjder eller tills intresset svalnar, då det i så fall handlar om att övervintra
"tightjackastorabyxor-skate-nitbälte-superdyrutrustningfastjagintekanåka-twintip-visakalsongerna"-stilen och komma ut på andra sidan med fria vidder bara för en själv. Eller?

Tack för mig.

//Jespr

Svar till DahIin:

Vill härmed poängtera att min utrustning inte var speciellt dyr, eftersom jag hittade allt till överkomliga priser.

Vill även upplysa dig om att jag har åkt skidor sedan jag var 3 år.
Därmed anser jag inte att jag är en överutrustad nybörjare.

Candiden gav jag 3500:- för med bindning.
Pjäxorna 2000:-
Hjälmen fick jag för 700:-, för att det tydligen är udda att ha lika fet skalle som jag har. :P
Arnettebrillorna 320:-
Och slutligen mina gamla gedigna scottstavar som jag köpte på bytesmarknad för en tjuga.

Var det något mer?

Jag syftade inte på vad de kostade utan bara att du gladeligen och mycket gärna berättade/visade vad du körde med för utrustning.

Visst man blir kanske lite trött på dessa "hobbyjibbers" men jag vet inte riktigt jag kanske skulle klassa mig själv dit? vad är kriterierna för att bli en hobbyjibber :P

tummen upp för åres funpark i bräcke (svarta linjen på dreampark/orginalplatsen, vilken eliminerar en stor del utav "hobbyjibber... just därför att hoppen är aningen större och andra lite mindre hopp finns att tillgå i andra backar.

Ah, då missuppfattade jag dig. :)

Jag skrev väl ner det enbart i brist på annan vettig info.
Eftersom sidan är skidinriktad så tyckte jag att det verkade passande, för om någon nu vill veta vad jag har för prylar så syns det ju där.

Jag glömde nog det viktigaste i min annars ganska bildliga beskrivning av en "hobbyjibber".
Det är helt klart attityden.

Man ska alltid göra sitt bästa, och när man gör något man är nöjd med så ska man ändå klaga och säga att det gick åt helvete, eller att hoppet/backen var värdelöst.
Sen är det ju det här att många klankar ner på andra för att själva känna sig bättre, men det förekommer nog hos andra också.

Åh, en sak till.
Dom förstör ofta hopp som redan är bra, genom att våldföra sig på dem med diverse spadar/skidor/händer, vilket jag tycker är synd.
Det är ju inte så kul om dom gräver och härjar i ett hopp man har kört i många gånger, och känner till riktigt bra.
Då kan det resultera i att man till sin förvåning flyger förbi landningen och gör illa sig ordentligt.

Detta kompliment till min tidigare beskrivning ger dig nog en klarare bild av den ultimata "hobbyjibbern".

Jag hoppas verkligen att dessa individer inser att dom kan fimpa den dåliga attityden och i stället koncentrera sig på skidåkningen.
Det skulle nog bli mycket roligare både för dom och övriga åkare.

Själv har jag betalat 500kr för en nice jacka å ett par teneighty, fast juklapp TYP. Jag kan inte hoppa särskilt bra, men jag har iaf som mål å klara 360 mute å lära mig åka baklänges innan vintern är över. och det bör jag nog klara, men just nu så ser jag nog mest ut som en hobbyjibbare som du besrkiver det, åkte lite förra årret också, hoppade litegrann men inte var det mkt.
Och eftersom trenden med twintip och säckiga täckbrallor ökar så vill ju folk såklart ha det, man vill ju självklart inte se ut hur som helst heller :)

huja min inre hemlighet är publicerad :| ich bin nuubish :)

Äh.. va inte så negativa.. puscha på alla hobby jibbers så att dom vågar ta sig fram till det där hoppet nån gång. Alla har lika stor rätt att åka å ha kul i parken men det är inte lätt för alla stackare som inte vågar hoppa och därför köper svindyr utrustning för att hävda sig..

Hjälp varandra istället så får alla ut nått kul av åkningen.

Svar till Jespr:

1. Ja. Ökat intresse leder till nyinvesteringar på skidorterna vilket leder till bättre och mer liftar/parker/pister.

2. Tillgång/efterfrågan skall få ha sin gång. Då blir det bäst. Trender kommer och går.

3. Skidåkningen överlever allt förutom en naturkatastrof. Och om det skulle vara så att folk börjar åka mindre skidor och kanske går över till snowboard eller rent av snowblades((?) så ser jag inget problem i det.

När "hobbyjibbarna" har märkt att, nej fan, det här med att hoppa inte e min grej, så börjar de kanske åka i pisten igen. Alla måste väll få pröva klä sig som man vill, åka som man vill, och göra vad man vill så länge inte man kränker någon annan. Och om folk nu blir kränkta av att andra klär sig som sina idoler och mest står och tittar på hoppet, så tycker jag att man kan lägga sin energi på nått annat. Tex att träna mer och klaga mindre....

Jibbingen kommer dessutom minska när folk märker hur mkt man sliter på skidorna när man railar =)

Yutta:
Ja, det är just dessa saker som är värda att diskuteras. Friskidåkningen har i princip gått exakt samma väg som snorboardåkningen gjorde för ett decennium sen. Vad jag undrar är om det är värt att låta denna älskade sport att gå samma väg. Det komer väl förr eller senare bli en OS-sport, och var har ordet "fri" i friåkning då tagit vägen? Denna diskussion om "hobbyjibbers" är bara en biprodukt av friåkningens kommersialisering och jag anser varken att den är bra eller dålig. "Hobbyjibbers" får vara de som de är precis så mycket de vill, det rör inte mig, men frågan är om alla kan stå ut med det? De som verkligen älskar sporten och kan kalla det sitt liv borde väl ändå känna en gnutta ilska då deras favorit-bergssida har blivit uppåkt av "tightjackastorabyxor-skate-nitbälte-superdyrutrustningfastjagintekanåka-twintip-visakalsongerna"-skidåkarna. Det handlar väl då om att fråga sig detta: Skall friåkningen vara alla förunnat, men samtidigt ha sina gränser, vad gäller kommersialisering? (detta må låta lite väl diktaturiskt, men det kan väl ändå vara värt att ställa sig den frågan).

Just for the record: Jag tar ställningen för skidåkningens utveckling, men mot ökad "stor-företagsinblandning" i sporten, då jag inte riktigt gillar när man ser McDonaldsreklam i hopptävlingar. Detta är också en biprodukt av friåkningens kommersialisering.

//Jespr

"hobbyjibbers" kan inte ens åka i pisten. de kan inte ens svänga! om nån av dem försöker svänga så blir det enn liten liten minisladd.när de väl får stopp på grejerna så blev de så trötta av den lilla ansträngningen att de måste lägga sig bakom ett krön där de inte syns uppifrån övre delen av backen. detta pga att de anser sig vara alldeles för coola både för att gå i skidskola och använda vanligt skidvett.

men "hobbyjibbers" lär nog försvinna när de har avklarat puberteten eller tagit skoter- eller epakort, och jibbing inte är lika inne längre.

fast tills dess får man väl ha roligt åt dem...

Svenska avundsjukan i ett nötskal.
Alla kan inte åka/hoppa som en gud alla kan inte heller köpa värsting grejerna. Det räcker väl med att man gör det man kan så länge det är kul och man trivs med det?
Men det är klar, alla som svarat i denna tråden är naturligtvis överjävliga på allt vad jibbing och skidåkning heter?

Ser inte att man absoult inte kan åka friåkning längra bara för att det skulle bli en OS-sport....
Om nu någons favoritbergssida blir uppåkt av hooybjibbers så får det väll vara så? Antingen får han hitta en ny favorit där inga åker, eller finna sig i att det faktiskt är fler som gillar den bergssidan.
Att företag som McDonalds sponsrar en tävling ser jag endast som positivt. Om företag sponsrar en tävling leder det till att man kan ha fler funktionärer viklet bör bidra till en bättre och säkrare tävling.
Vem ska då stå vid alla funparker och offpistrepor för att kontrollera om åkarna som ska åka där är duktiga nog och inga "tightjackastorabyxor-skate-nitbälte-superdyrutrustningfastjagintekanåka-twintip-visakalsongerna"???

Det måste ju vara otroligt kallt om arset att åka omkring med byxorna nere i knävecken. Man kan ju faktiskt dra slutsatsen att man missat hela poängen med att ha byxor överhuvudtaget. För det är väl ändå så att byxorna till stor del används just för att hålla sig varm om kroppen.
Dessutom måste det ju hämma själva skidåkningen en smula. Att ha byxorna så långt ned måste ju försvåra framförandet av laggen. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker iallafall att det skulle vara mkt jobbigt att åka om jag bara kunde röra benen från knäna och nedåt.

Självklart kan friåkningen fortsätta! Snowboardåkningens fria inriktning kunde - med bara en liten kantstötning av att det blev en "disciplinsport" - fortsätta som det ville. Det problemet som jag ser med en "proffesionalisering" eller att McDonalds sponsrar är att det fria försvinner från dessa moment. Den härliga "wild-style"-profilen på friåkningen suddas ut. Kvar blir en helt normal snösport, utan några häpnande ögonblick, utan det blir väl mer som en vanlig, relativt tråkig sport!

svar till implosion:

varför i hela friden gav du 3500:- för dina candide. det mest korkade jag har hört. svingammal skidor. jag sålde btw mina fjolårets scratch för 2000:- med bindning. det är ett vettigt pris för ett par skidkor man har åkt en säsong på .

Nu skall vi inte sparka på varandra med pjäxorna på! Dessa så kallade "hobbyjibbers" kanske bara vill ha en stil och börja lära sig åka som riktiga "jibbers" (vad nu fan som definerar sådana). Snacka inte skit om folk som vill lära sig... Tycker det är lågt att snacka skit om folk som åker eller jibbar sämmre än en själv. Uppmuntra dom istället så att dom lär sig! Är själv inte så duktig på att hoppa men tycker fan det är lika kul för det!

Tycker tyvärr att dom flesta på den här tråden har lite sne synvinkel.

Att det finns folk som vill ha den värsta utrustningen och köper den fast dom inte kan åka har jag personligen inga som helst problem med. Om skidanläggningarna vid säsongens slut ser att parken har fått utökat med "besökare" så är det bara till godo, parkshapern får oftast extra pengar i bygg/underhålls-kassan till nästa säsong om dom ser att det är något som ökar deras omsättning.
Och det skulle inte ökas något om det inte var för att vad ni kallar "hobbyjibbers" betalade det där liftkortet och åkte upp i den där lilla parkliften. Sen har vi skidtillverkarna, ju mer pengar dom tjänar på skidor, ju mer kommer dom att lägga ner på nya konstruktioner och utveckling. Och ju fler som köper skidor, ju fler skidor tillverkas det = billigare att tillverka på grund av större material inköp = billigare skidor ut i butik.

Sen att det inte är bra att stora multinationella företag sponsrar åkare/tävlingar?!
Vad är det för snack? Ju mer pengar som åkarna kan tjäna, desto bättre. Dom kan då åka på heltid och göra det dom älskar, och göra det vi alla älskar att se dom göra. Och som någon lite längre upp i tråden tog upp, om ett stort företag väljer att vräka in pengar i en tävling så resulterar det ofta i ett större antal funktionärer som hjälper till med säkerheten. Som vi alla vet så har det ju hänt en väldigt tråkig sak med Veen, hade det hänt på en tävling, skulle inte ni vilja att det hade funnits pengar att ge honom den snabbaste och bästa behandling han kunde få på direkten?
Och "lelle´s sport å cykel" har tyvärr inte dom pengarna som krävs för att sponsra en stor tävling där skaderisken är hög och kraven på säkerhet är ännu högre.

Jespr:

Den där "wild-stylen" du pratar om, den försvann för typ 30 år sedan. Det vi har nu är en schysst sport som gör folk glada, var nöjd med det. Och att allmänheten får upp ögonen genom att sporten "diciplineras" och kablas ut är bara bra, då kommer det ännu fler "besökare" till parken och mer pengar till parkshapern. Låter inte det som något bra?

Peace.

Svar till p_hartman:

Det var när skidorna var nya, och helt färska på marknaden.
I dagsläget skulle jag inte göra det.

Dom var ju helt nya från affär också.

För övrigt vill jag poängtera till alla som klagar på oss som klagar på hobbyjibbarna.
Det är väl egentligen inte stilen vi stör oss på, utan den kassa attityden mot övriga i backen.

Att ni orkar... Visst kan man tycka vissa stilar är roliga att kolla på. Personligen har jag roligt åt alla "friåkare" med hjälm, ryggsäck, ryggskydd (och förmodligen tranciever, sond mm.) som huserar i Sälens och Åres branta korridorer men det är ju deras ensak....... kanske är det samma personer som har "utrustnings-kittet" i sin presentation, vad vet jag...

marcus_e_and_co: Den där "wild-stylen" DU pratar om var mer inriktad på Absinthdrickande och helfärgade overaller som passade till monobrädan. Den "wild-stylen" jag pratar om är att våga på sig något nytt, utforska berget på flera olika sätt och framför allt ha roligt när man åker, med andra ord en återupptäckt av den gamla wildstylen, men med en djupare tanke involverad. Den suddas ut i och med att pengarna i tävlingarna växer sig mot fem och sexsiffriga summor, och pressen att vinna dessa siffror växer.

Jag antar att det som jag egentligen ser som negativt med en mer disciplinerad sport är att det blir som vilken annan sport som helst. Jag har inga problem med att fler "hobbyjibbers" intar backarna, och på så sätt ger bättre parker, utan jag ogillar tanken att sporten inte längre blir en unik sport som skiljer sig från drösen av vanliga sporter som finns där ute:

Det blir inte längre någon extremsport!!!

//Jespr

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp