Hög Tid För En Freeride photo awards!?

snortpowder

Ny medlem
Hej alla!

Nu undrar jag om det bara är jag som vill ha en Freeride photo awards?
Frågade allas vår guru Johan om det fanns planer för detta, citat från Johan: "Det vore kul att genomföra om intresse finns. /Johan"
Skulle kanske vara bra att ha den när kommande vinter närmar sig sitt slut, så att man kan ta några riktigt snygga bilder i vinter. Jag skulle tycka att det vore fantastiskt roligt för oss amatör fotografer att få chansen att visa upp våra bilder! Eller vad säger ni, finns det något intresse?

Ha det gôtt!

//David

Låter sofft.. Men det lär ju bli en jävlans massa bidrag.. Hur ska detta lösas..
Återkommer själv imorrogon med idéer på lösningar. Nu däremot är jag aldeles för trött..

godnatt/sebbe

Sant Så Sant Sebbe! Kanske fungerar om varje medlem får lägga upp totalt en bild. Så kan man ha Tex. tre olika katergorier. puder, jibb och övrigt. sedan får vi medlemmar rösta på dessa bilder och de 30 bilder i varje kategori som får högst betyg får en professionel jurry bedöma och utse en vinnare i varje. Och priset skulle ev. kunna vara att den blir publicerad i: Åka Skidor eller Brant eller Transition eller varför inte i alla tre!;)

Eller kanske bara en tråd med övegrymma foton? Jag vet att TGR har en likande tråd med säsongens bästa där man får nominera och ge synpunkter och där finns det några riktiga pärlor. Nu med bildfunktionen så är detta möjligt.

Det som krävs är väl att de som lägger bilder i den ev. tråden dels förminskar ner den bild de lägger upp i tråden och gärna länkar till en bild i originalstorlek så att man kan få se det hela mer högupplöst... och kanske använda bilden som skrivbordsunderlägg?

Låter som ett riktigt bra förslag! Fatta vad kul ifall Johan fixar en sådan tävling! Grymt om man kunde få den publicerad bilden i ngn av de stora skidtidning!

Senast ändrad:
låter riktigt fint!! =) hoppas det blir gjort!

då får man ju visa va finnar går för ;)

ha de bra!

peace.out

låter fett :D men ni kan ju inte bestämma några priser än grabbar, det äre väl johan som sköter? :D

Att dela upp det i flera kategorier tycker jag är utmärkt då det lätt blir så att man röstar på det du själv gillar att utöva och det blir inte bilden i sig man röstar på.

En medlem - en möjlighet att ladda upp en bild i varje kategori

En medlem - en röst per kategori

Fotosidan.se har omröstningar där flera tusen av medlemmarna röstar samt några hundra lägger upp bilder. Så jag tror inte antalet blir ett jättestort problem.

Att ha en egen tråd där man kan lägga in kommentarer och så vidrade känns ganska riskfyllt tycker jag då argument mellan storbergsåkare och jibbare och övriga kommer språa ur ganska kvickt (första inlägget kanske...).

Jag tycker att man inte ska kunna se hur många röster bilderna fått innan hela röstningen är avgjord. Man ska inte heller kunna kommentera bilderna innan. Det vore perfekt om det gick att göra en random visning av bilderna så det inte alltid är samma bilder som ligger på sida 1 /högst upp då alla kanske inte orkar kolla igenom 400-500 bilder. Så att det blir så rättvist som möjligt.

/erik

esc sa:
Att dela upp det i flera kategorier tycker jag är utmärkt då det lätt blir så att man röstar på det du själv gillar att utöva och det blir inte bilden i sig man röstar på.

En medlem - en möjlighet att ladda upp en bild i varje kategori

En medlem - en röst per kategori

Fotosidan.se har omröstningar där flera tusen av medlemmarna röstar samt några hundra lägger upp bilder. Så jag tror inte antalet blir ett jättestort problem.

Att ha en egen tråd där man kan lägga in kommentarer och så vidrade känns ganska riskfyllt tycker jag då argument mellan storbergsåkare och jibbare och övriga kommer språa ur ganska kvickt (första inlägget kanske...).

Jag tycker att man inte ska kunna se hur många röster bilderna fått innan hela röstningen är avgjord. Man ska inte heller kunna kommentera bilderna innan. Det vore perfekt om det gick att göra en random visning av bilderna så det inte alltid är samma bilder som ligger på sida 1 /högst upp då alla kanske inte orkar kolla igenom 400-500 bilder. Så att det blir så rättvist som möjligt.

/erik
Låter Genomtänkt och rättvist, naturligtvis så får man inte rösta på sin egen då. Är det fler av er kreativa åkare/fotografer som har tankar om detta?

ArtistY sa:
Låter som en riktig kul ide men jag tror inte så många kommer orka kolla på alla bilderna
Då blir det bara de som är dedikerade åt fotokonsten vars röster kommer bli hörda, bra säger jag...

...haha jag tror nog att man pallar kolla igenom 50-150*3 bilder, hur mycket tid spenderas inte åt att kolla på filmklipp/bilder?

Jag tycker inte man ska få fixa med bilderna i photoshop eller liknande utan det ska vara orginal...hur man nu ska ordna det.
Idén är kanon , jag hoppas verkligen att det blir en tävling.

fleming/snortpowder: Alltså alla digitala bilder, i alla fall de tagna med digitala systemkameror, KRÄVER efterhantering för att över huvud taget bli något... Kontraster mm, är inte behandlade av kameran och detta måste fixas! Precis som när du framkallar en vanlig film! Så att man måste lägga upp bilder original (vad det nu är) tycker jag låter som ett relativt dumt förslag.

Jepp, tänkte bara anmäla intresse genom att skriva lite nonsens. :) Jag ser fram emot att bli inspirerad....

Halva grejen med digitalfoto är väll endå att kunna editera bilden så att alla nivårer blir rätt?

Självklart! Jag tänkte mer på de som inte är så kunniga inom området också skulle ha en chans, kanske ha en kategori för noobsen med ej redigerade foton.

Är det någon som vill lägga upp ett par bilder i tråden som smakprov? Eller tillföra lite idéer och synpunkter.

riktigt fin ide!! älskar den nu får man bara hoppas på att man kan lura i päronen att man kan köpa en 400D :D

Låter som en najs ideé!
För att inte det ska bli för många bilder att bläddra igenom på ett enskilt tillfälle så föreslår jag följande:

-Alla bidrag skickas in under en utsatt tid.
-När inskickningsperioden är över så får man ju se hur många bidrag man fått in. Och dessa delar man upp i 4 kanske.
-Dessa 4 grupper delas sedan in i subgrupperna (jib, bigmountain,övrigt)
-Under vecka 1 röstar man på bilderna i grupp 1 och under vecka 2 grupp 2 osv.
-De X antal bästa ur varje veckas grupp går vidare till en final.
-Efter finalen kan man kanske ha 10 bilder/kategori kvar. Av dessa utses vinnarna av proffensionella/duktiga fotomänniskor

My 2 cents.

Tillbaka
Topp