Höjd och kontroll i bigjump

Oldschoolsurfer

Ny medlem
Har just tagit upp brädåkningen igen efter 5 år uppehåll och åkningen sitter i förvånansvärt bra.

Har en del funderingar kring bigjump, en riktigt bra åkare verkar ta mer fart och flyger mer uppåt än frammåt om ni förstår hur jag menar, det känns som jag skulle missa landningen om jag tog så mycket fart, vad ska jag tänka på för att få mer höjd och kontroll i hoppen

jämn viktfördelning pa inrunet, var aktiv och tryck ifran pa kickern och far da mer uppatflyg/airtime plus mest troligtvis och förhoppningsvis automatiskt mer kontroll :) det är du som är chef över hoppet och inte tvärtom.

det klassiska tipset angaende speed: kolla pa de andra (brädakarna) som hoppar och bedöm din speed därefter.

precis, börja åka vars alla andra åker ifrån, och ta ut svängar som dom gör för att dämpa fart om man har för mycket, brukar själv aldrig ha större problem med fart till hopp trots jag går från ett 4m hopp till ett på 15m på en gång utan att kolla farten först. Men har lärt mig att kolla in hoppet först för slutet på kicken kan vara verkligen överraskande när man kommer fram till den ibland

Nice, Ska dra o nöta i 10 meters hoppet idag, har än kännsla av att jag bör vänta med dem riktigt stora hoppen tills nästa säsong när tekniken börjar sitta ordentligt även om jag är grymt sugen nu! tänkte även köra mer brädåknings inriktad träning på gymmet frammöver dvs focus på ben, rygg, handleder, mer styrka utan att gå upp för mycket i vikt.

Senast ändrad:
Jag har inget belägg för att det är bra (skulle t.o.m. kunna anses ha motsatt effekt pa "luft-delen") men ett ytterliggare träningsalternativ (förutom foam pits och trampolin) skulle kunna vara att försöka köra pipe lite grann som alternativ om du har nagon sadan nära: du far nice brädkontroll och känsla av det ...

Senast ändrad:
deltab0arder sa:
Jag har inget belägg för att det är bra (skulle t.o.m. kunna anses ha motsatt effekt pa "luft-delen") men ett ytterliggare träningsalternativ (förutom foam pits och trampolin) .
Hmm styrkebiten är mest i skadeförebyggande syfte men det kan ju inte vara någon nackdel med lite mer tryck i benen och en stark rygg om jag inte går upp i vikt av träningen, även mer rörlighets träning som streching då jag är lite stelare än genomsnittet.

Har verkligen fått mer kontroll och höjd i hoppen och försöker ha ett tänk att utgå ifrån, känsla för underlaget, hastighet, balans, pop, landningen medmera vilket resulterar i oftare och oftare en clean grab och bra landning.

Finns det något foampit och trampolinställe i sthlm eller sverige???

Skateboard är väll bra? dum fråga kanske då dem flesta riktiga snowboardåkare skejtat till och från ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp