Hoppa Från Västerbron

crazyy

Ny medlem
Hoppa Från Västerbron
Tja^^ nu är det så här att jag vill ha en rejäl adrenalinkick. Juste ni vet vad jag pratar om ;) denna underbara känsla. Så jag har hoppat en del från klippor i bland annat stenbrottet här i närheten :) men nu får jag inga kickar längre. Kom upp på höjder vid typ 20 meter, första ggn va väl lite sådär men nu sätter jag 720 därifrån utan att ens känna ngt i kroppen. Så då är tanken att hoppa högst uppifrån på västerbron (30 meter)
Vad tror ni om det? ngn som kan klura ut vilken hastighet man faller med osv:) och vad jag behöver. skor och typ tighta badbrallor ?

Hoppa Från Västerbron
crazy man :S men skulle va bra å veta din vikt om man ska räkna ut hastigheten.

hoppas du inte får magplask för då blir du nug röd på magen ;)

Hoppa Från Västerbron
helkroppsvåtdräkt (ju tjockare desto bättre), våtdräktsskor (seglare kör med såna, gummisula med våtdräktsmaterial) sedan en båt med livboj och ambulanspersonal som väntar nere i vattnet. Lycka till :)

Hoppa Från Västerbron
ArWin sa:
westcoast_surfers sa:

Vikten har inget att göra med hastigheten i frittf all...
Klart fan att vikten spelar en hur stor roll som helst! Du faller snabbare neråt om du väger 80kg eller om du väger 50kg!
D trodde jag att man kunde tänka sig till!

Hoppa Från Västerbron
emilfreak sa:
ArWin sa:
westcoast_surfers sa:

Klart fan att vikten spelar en hur stor roll som helst! Du faller snabbare neråt om du väger 80kg eller om du väger 50kg!
Jag tror du har fel om jag inte missminner mig, ska kolla lite.

Tror ArWin har rätt.

Senast ändrad:
Hoppa Från Västerbron
emilfreak sa:
ArWin sa:
westcoast_surfers sa:

haha, rätt kul hur säkert du utalar dig. kolla nu upp om det stämmer och se ifall du hade rätt. Resultet kan bli förvånande

Hoppa Från Västerbron
emilfreak sa:
ArWin sa:
westcoast_surfers sa:

Haha oj vad du har fel.

Hoppa Från Västerbron
Hur snabbt ett föremål faller beror inte på dess tyngd, då ett föremål i fritt fall alltid faller med samma acceleration om man släpper det från samma ställe ovsett om det är bly eller ett saltkorn.

vad som däremot kan påverka är luftmotståndet, t.ex. om man släpper en fjäder och en sten samtidigt så skulle stenen komma ner först. Detta skulle dock inte ske i vakuum, då skulle båda falla lika snabbt.

FF sa:
emilfreak sa:
Uppenbarligen har vissa kortslutning i huvudet..

Läser man inte fysik i skolan nuförtiden?
Vi läste endast i :7an på högstadiet, väldigt enkel fysik.
Sen i gymnasiet så läser man beroende på linje, här på natur läser vi Fysik A & B.
Är dock nästan bara Natur & Teknik som läser fysik i på gymnasiet i Sverige idag.

Senast ändrad:
Hoppa Från Västerbron
det astämmer att du faller fortare. elelr snarare du accelererar fortare. med tanke på att du e helt rak i kroppen så ökar det. de e samma som när man hoppar fallskärm. att hoppa med magen neråt går inte så mkt fortare än 150 - 200 pga vinduppfånget. men nu det viktiga. Ska då hoppa från 30 meter och de går väl minst i 100 när jag slåt i vattnet. Men de kommer inte bli av på en vecka kanske då jag satte en 1080 från 19 meters höjd och landade med fötterna plant xD .. gjorde rätt ont i ryggen :) men men ^^

Hoppa Från Västerbron
crazyy sa:
det astämmer att du faller fortare. elelr snarare du accelererar fortare. med tanke på att du e helt rak i kroppen så ökar det. de e samma som när man hoppar fallskärm. att hoppa med magen neråt går inte så mkt fortare än 150 - 200 pga vinduppfånget. men nu det viktiga. Ska då hoppa från 30 meter och de går väl minst i 100 när jag slåt i vattnet. Men de kommer inte bli av på en vecka kanske då jag satte en 1080 från 19 meters höjd och landade med fötterna plant xD .. gjorde rätt ont i ryggen :) men men ^^
Hjälm kanske vore på plats ? Om du landar på skallen kan du skada dig rejält.
Fast eftersom du redan hoppat och snurrat från 20 meter tror jag du är väl medveten om riskerna?

Hoppa Från Västerbron
CrashX , de kan av en fördel ja, om man satsar på att landa på huvet :P men annars måste det nog vara den dummaste iden jag hört. för när jag kommer ner i vattnet så kommer hjälmen antingen strypa mej eller slå till så hört att jag bryter nacken. Så de e ingen bra ide. man ska vara så smidig som möjligt ner i vatnett. därför så lite motstånd som möjligt. De e tveksamt om man ska ha riktiga skor, typ dansskor e nog bättre isfall.

Hoppa Från Västerbron
Snälla nån, vikten spelar såklart roll såvida du inte ska hoppa i ett vakuum då vikten är helt oviktigt...

enkel fysik!

Våtdräkt, gympaskor kanske, och toppluva är ett måste!

Hoppa Från Västerbron
okej då Niclas!

Nu ska jag förklara för dig...

Om man släpper en massiv boule-kula (dvs att det är metall rakt igenom, inget tomrum i mitten) samtidigt som en boule-kula med ett tomrum i mitten, vilken tror du då hamnar i vattnet först, från Västerbron...?

I ett vakuum faller accelererar all materia med ungefär 10m/s^2

I vanlig luft måste man dock ta hänsyn till saker som luftmotstånd och fler saker som jag inte kommer ihåg för tillfället!
Sen om man ska vara väldigt petig får man ju även ta hänsyn till volym/area på objektet som faller samt densiteten...

Man kan dock förenkla saker och ting och säga att allting faller lika fort i vanlig luft men i detta faller funkar inte det i och med att hans vikt kan betyda mycket, om han väger 100kg eller 10 kg...

Förstår du nu?

Senast ändrad:
Hoppa Från Västerbron
okej så här är det. Prova släppa en sten på 5 kg kolla tiden. tar ungefär 3 sekunder från 18 meter. Sen provar du hoppa det tar också ca tre sekunder- DDEN ÄNDA skillnaden är att ju tyngre du e desto fortare accelererar du. Men sen har du ett visst luftmotstånd som du aldrig kommer förbi :) men jag kan räkna med att jag slåt i ytan i strax över 100 kmh

Hoppa Från Västerbron
sockervadds sa:
okej då Niclas!

Om man släpper en massiv boule-kula (dvs att det är metall rakt igenom, inget tomrum i mitten) samtidigt som en boule-kula med ett tomrum i mitten, vilken tror du då hamnar i vattnet först, från Västerbron...?

I ett vakuum faller accelererar all materia med 10km/s^2

I vanlig luft måste man dock ta hänsyn till saker som luftmotstånd och fler saker som jag inte kommer ihåg för tillfället!
Sen om man ska vara väldigt petig får man ju även ta hänsyn till volym/area på objektet som faller samt densiteten...

Man kan dock förenkla saker och ting och säga att allting faller lika fort i vanlig luft men i detta faller funkar inte det i och med att hans vikt kan betyda mycket, om han väger 100kg eller 10 kg...

Förstår du nu?
jag som trodde det var 9,8 m/s²... haha

rätt underhållande tråd

Hoppa Från Västerbron
ArWin sa:
sockervadds sa:
okej då Niclas!

I ett vakuum faller accelererar all materia med 10km/s^2

Förstår du nu?
jag som trodde det var 9,8 m/s²... haha

rätt underhållande tråd
Notera vakuum, på jordytan varierar den i förhållande till position mellan ~ 9,7 - 9,9.

Hoppa Från Västerbron
crazyy sa:
lol, sätter 720 från 5meter. men från 19 meter måste det bli en jävla massa grader.

anywayzzz.... varför faller accelererar något snabbare i vakuum än i luft? dvs, 10km/m^2 och i luft med 9.82m/s^2 (9.82m/s^2 i sverige.)
låter inte rimligt i mina öron. för om man släpper en fjäder i vakuum så kommer den väl att accelerera med tyngdkraftens acceleration och inte med någon annan slags "gravitationskonstant" (i brist på bättre ord så använder jag Gravitationskonstanten, den är egentligen 6.673*10^-11 Nm^2 kg^-2, ni fattar nog.

tell me that, Sockervadds!

Hoppa Från Västerbron
jag fattar inte alla dessa sifror men en sak fattar jag........ här är de inte längre att man svarar på forumets topic utan mest vill visa vem som kan sin fysik bäst så håll er till forumets fråga och om ni vill visa erat fysiska kunnande gå in på en sida som den här tex http://www.vetenskapsforum.com/ och visa ert kunnande i saken !

Hoppa Från Västerbron
Gekroth, anledningen till att det går fortare i ett vakuum är pågrund av luftmotståndet som objektet som faller utsätts för i luften. Dessutom påverkar ju jordens gravitation vakuumet i och med att det är inom jordens atmosfär. Därför faller det snabbare, för det har samma "gravitational forces" (engelska =)) som jorden och dessutorm inget luftmotstånd!

Jag skrev väl lite fel då Arwin... det ska såklart inte vara km* men man brukar ta talet 10 iom att det blir lite krångligt annars om man ska byta plats på jorden. Förlåt mig för att jag är internationell... =)

Senast ändrad:
Hoppa Från Västerbron
våtdräkt, så ska man väll landa med fötterna neråt riktade mot vattnet? annars kan man ju typ bryta dom ifall jag inte har helt fel.

Hoppa Från Västerbron
clindstrom. Han ja... men de e inte du ^^ och jag föredrar att inte snacka så mkt om vad alla andra gör utan snarare mej själv :) och bara för att han sätter den från västerbron behöver inte det innebära att han gör det från en hög höjd xD
Och btw. Om ni provar släppa en sten från ngn bro samtidigt som ni släpper en sten som antagligen är 3 ggr så stor och väger 3 ggr så mkt. så kommer ni märka att båda tar liak lång tid på sig ner. Den ända skillnaden är att den stora stenen plumsar mer ^^ ;)

Hoppa Från Västerbron
crazyy sa:
clindstrom. Han ja... men de e inte du ^^ och jag föredrar att inte snacka så mkt om vad alla andra gör utan snarare mej själv :) och bara för att han sätter den från västerbron behöver inte det innebära att han gör det från en hög höjd xD
Och btw. Om ni provar släppa en sten från ngn bro samtidigt som ni släpper en sten som antagligen är 3 ggr så stor och väger 3 ggr så mkt. så kommer ni märka att båda tar liak lång tid på sig ner. Den ända skillnaden är att den stora stenen plumsar mer ^^ ;)
Jo han sätter det från toppen ( 29 meter) Vi hoppar bara ifrån toppen. Du kanske gillar att prata om dig själv eftersom du verkar gilla att skryta och försöka vara märkvärdig men visst jag kan prata om mig själv. Vi körde "spin to win" ifrån västerbron och då satte jag bland annat 1800 spriggs mute ( dubbel mute) och sen vanlig dubbel backflip också inte vågat mig på trippel men den dan kommer säkert.

Hoppa Från Västerbron
Såg en dokumentär om klipp dykare för en tid sedan, en av grabbarna där nämnde att från ca 10 meter så går det nästan alltid bra, sveda och verk mest om man landar fel, men kom man upp emot 15-20 meter så gällde det att landa rätt, finns gott om fall där personer som har hoppat från ca 20 har brutit ryggen mm för att de landade lite snett.

Hur som helst, lycka till.

Hoppa Från Västerbron
Är inte västerbron dessutom sisådär 30m från högsta punkt?

Edit: Bra att jag kommer med en sån jättenödvändig synpynkt... skit i mig.

Senast ändrad:
Hoppa Från Västerbron
skryta eller BERÄTTA ? så fort man säger vad man gjort är inte det att skryta. Isfall så e de många här dom skryter :) du bland annat ''Vi hoppar bara ifrån toppen.'' jo hej du. Och ofta du gör en bakåtvolt därifrån. Isfall kan du ju tanka upp en film (där du är med ) ska ha bevis på att de e du också btw så få med ditt face i filmen.

Thom8. Har sett honom förut han har ngn hemsida där de finns. en kille som heter oskar hoppar också ^^

Tillbaka
Topp