Hoppsväng?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hoppsväng?
centralbyrakraten sa:
Rabbit, du är skyldig mig en pava whiskey.

http://www.guides06.com/component/content/article/20-le-coin-des-guides/808-video-le-noeud-dufour

Jag fick lära mig knopen på bergsguidesutbildningen för några år sedan och har använt den i skarp läge några gånger men den är lite läskig!
Tack! Jag höll på att bli tokig när jag sökte efter info på den där. Tydligen finns det segelbåtar som heter Dufour så i kombination med ordet 'knop' så spelade det ingen roll vilket språk eller sökmotor man använde.
Det brukar bli en tur till åre varje höst. Jag kommer förbi med flaskan. :)

-snö
/r

Hoppsväng?
la_grave: Får jag gissa att dina 100 skiddagarhuvudsakligen är liftbaserade? Du verkar däremot av forumposterna att döma ha oändligt med tid att diskutera prylar, även under skidsäsongen...

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
la_grave: Får jag gissa att dina 100 skiddagarhuvudsakligen är liftbaserade? Du verkar däremot av forumposterna att döma ha oändligt med tid att diskutera prylar, även under skidsäsongen...
De är i La Grave. Här finns en lift så ja, de är liftbaserade, även om de ofta kompletteras med skinnande och firningar. Vet inte vad detta har med något att göra? Brukar folk som hasar omkring i Abisko eller på Grönland ha med sig skidfilmer och -tidningar i ryggsäcken så de har något att ägna kvällarna i tältet åt?

Hoppsväng?
la_grave sa:
Lowe71 sa:
De är i La Grave. Här finns en lift så ja, de är liftbaserade, även om de ofta kompletteras med skinnande och firningar. Vet inte vad detta har med något att göra? Brukar folk som hasar omkring i Abisko eller på Grönland ha med sig skidfilmer och -tidningar i ryggsäcken så de har något att ägna kvällarna i tältet åt?
Återkom i ämnet när du repeterat couloir Gravelotte på La Meije som Tardivel körde -97. Att hasa omkring i La Graves slackcountry hela vintern när man har Ecrins runt hörnet måste vara en jävla waste of time! Det kanske var coolt 1996 att köra Pan de rideau och Grecken, men inte nu längre! Skärpning!

Min poäng är att du försöker kokettera med att du åker 100 dar skidor per år men 2014 är det inte längre nån i skidvärlden som bryr sig om sånt. Du måste riskera livet på daglig basis och helst göra first descents för att vinna respekt. Kolla bara på Seth Morrison och JP Auclair som tvingats konvertera till brantåkare för att behålla sina sponsorer! Till och med Henke Windstedt tvingades dra på sig ett par stegjärn förra vintern, inte helt frivilligt!

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
la_grave sa:
Lowe71 sa:
Återkom i ämnet när du repeterat couloir Gravelotte på La Meije som Tardivel körde -97. Att hasa omkring i La Graves slackcountry hela vintern när man har Ecrins runt hörnet måste vara en jävla waste of time! Det kanske var coolt 1996 att köra Pan de rideau och Grecken, men inte nu längre! Skärpning!

Min poäng är att du försöker kokettera med att du åker 100 dar skidor per år men 2014 är det inte längre nån i skidvärlden som bryr sig om sånt. Du måste riskera livet på daglig basis och helst göra first descents för att vinna respekt. Kolla bara på Seth Morrison och JP Auclair som tvingats konvertera till brantåkare för att behålla sina sponsorer! Till och med Henke Windstedt tvingades dra på sig ett par stegjärn förra vintern, inte helt frivilligt!
Det där var nog det tuffaste jag läst på Freeride den här veckan, förmodligen under hela april.

Är 71 i din signatur en indikation på din årgång? I så fall måste jag beundra din ungdomlighet, att 25 år senare fortfarande spela tuff på samma sätt som man gjorde när man 17 är inte dåligt. Känner mig som Rolling Stones-lyssnande gubbe i jämförelse.

Jag behöver inga sponsorer så jag disponerar mina hundra dagar precis som jag vill själv. Jag har också privilegiet att välja min egen utrustning (därav tiden som läggs på funderingar kring utrustningsval).

Hoppsväng?
Mitt inlägg var inte menat som tufft utan jag ville bara belysa det orimliga att ägna 100 dagar om året åt lift åkning, en patetisk verksamhet i sig och inget man ska stoltsera med i offentligheten. Om du var 17 år och hade hoppat av gymnasiet hade det varit helt okej att göra en säsong och köra lite puder i La Grave. Åk hem och jobba istället! Reinfeldt är innerligt less på svenskar som glassar omkring nere i Europa!

Hoppsväng?
Upplysningsvis, för utomstående som kanske inte känner till det, är åket, Gravelotte,
@Lowe71 tycker jag ska åka, vad jag vet, bara åkt två gånger, 1975 resp 1997, och båda gångerna skedde det i juli (det klättras däremot då och då). Det är dessutom en kort ränna, några hundra meter på sin höjd. Vidare tar det sådär, i alla fall, en halv dag att ta sig dit.

Den sk "grecken" har, återigen vad jag vet, bara åkts 2 eller 3 gånger i år, trots att den lättillgänglig (20 minuter på hudar från liften) så det är fortfarande ett rätt exklusivt åk.

Vi har alla olika uppfattningar om vad som är rimligt. Jag får nog leva med att Lowe71 tycker jag är en mellanmjölksdrickande mes. Döm mig inte för hårt är ni snälla.

Hoppsväng?
Tillägg: båda gångerna Gravelotte åktes, 1975 och 1997 alltså, var det Lowe71 som åkte. Sådeså!

Hoppsväng?
På samma sätt som jag föraktar vuxna män som istället för att arbeta tillbringar hela sommaren på Liseberg åkandes karusell föraktar jag vuxna män som tillbringar hela vintrarna åkandes upp och ner i ett liftsystem. Arbetslinjen har inte plats för sådana lallare, såtillvida du inte jobbar som guide och vallar diverse borgarbrackor ner för Girosen!
Vallencant var väl först ner för couloir Gravelotte?
Upp och kör Grecken nu istället för att sitta och häcka framför datorn!

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
På samma sätt som jag föraktar vuxna män som istället för att arbeta tillbringar hela sommaren på Liseberg åkandes karusell föraktar jag vuxna män som tillbringar hela vintrarna åkandes upp och ner i ett liftsystem. Arbetslinjen har inte plats för sådana lallare, såtillvida du inte jobbar som guide och vallar diverse borgarbrackor ner för Girosen!
Vallencant var väl först ner för couloir Gravelotte?
Upp och kör Grecken nu istället för att sitta och häcka framför datorn!
Eftersom den här tråden redan är tämligen OT kan jag inte låta bli att fråga:

1. Finns det vuxna män som tillbringar hela somrarna på Liseberg?

2. Blir det problem för arbetslinjen om vuxna män (eller kvinnor) arbetar sommartid för att finansiera en vinter bestående av skidåkning?

3. Vilken sorts skidåkning krävs det att man utför för att arbetslinjen inte ska ta illa upp? :)

4. För en utan koll på La Grave (orten, inte forummedlemmen), vad är Grecken?

5. Se bifogad signatur.

Hoppsväng?
Hedda:
Hela anledningen till att bordskämda medelklassbarn har råd att åka ner till alperna och säsonga bygger på att vi har ett välfärdssamhälle med fri skola och sjukvård som finanseras med skatt. Om jag istället för att jobba åker ner och sladdar runt i en skidbacke i alperna hela vintern tappar samhället 4-5 månaders skatteintäkter vilket vid en normallön motsvarar i runda slängar 100000 kr. När jag dessutom kommer hem med brutet ben kostar jag dessutom yttligare 100000 kr för samhället. Vill man vara en riktig parasit åker man dessutom till Norge och jobbar ihop pengarna för sin säsong, då står Anders Borg helt utan inkomster!

Nu kan det ju mycket väl vara så att la_grave lever på gamla pengar och aldrig behöver jobba men han tillhör i så fall undantaget.

Mer info om Grecken: http://www.skierslodge.com/legend/Le_Pan_de_Redeau_Les_couloir en _Y.html

Skidåkning bör endast bedrivas under helger och semester och då helst inom landets gränser. Åker du till exempel till Åre en vecka och bränner 25000 kr går en hel del tillbaks till stadskassan! Det är ju därför man sänkt krogmomsen!

Glisseur:
Skönt att se att Windstedt gett upp skimountaineeringkarriären och ägnar sig åt mer normalfarliga åk! Den här brantåkartrenden riskerar annars att ta kål på alla gamla skidlegender!

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Hedda:
istället för att jobba åker ner och sladdar runt i en skidbacke i alperna hela vintern tappar samhället 4-5 månaders skatteintäkter vilket vid en normallön motsvarar i runda slängar 100000 kr. När jag dessutom kommer hem med brutet ben kostar jag dessutom yttligare 100000 kr för samhället.
Hrm. Välkommen till det nya milleniet där majoriteten av unga(majoriteten av säsongare och bummare är nämligen unga människor, oftast med gymnasieutbildning) människor inte tjänar i närheten av 100k på den perioden. 60-70k är en rimligare siffra (om de ens får ett jobb dvs). Dessa pengar förloras dock aldrig, då de aldrig existerat från första början. Bryts benet utomlands får individens försäkring stå för omkostnaderna för att gipsa ihop härket och inte en krona kommer att utbetalas av staten på hemmaplan igen, så inte heller här förlorar samhället några pengar. Kort sagt händer ingenting med ekonomin för samhällets del.

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Hedda:
Hela anledningen till att bordskämda medelklassbarn har råd att åka ner till alperna och säsonga bygger på att vi har ett välfärdssamhälle med fri skola och sjukvård som finanseras med skatt. Om jag istället för att jobba åker ner och sladdar runt i en skidbacke i alperna hela vintern tappar samhället 4-5 månaders skatteintäkter vilket vid en normallön motsvarar i runda slängar 100000 kr. När jag dessutom kommer hem med brutet ben kostar jag dessutom yttligare 100000 kr för samhället. Vill man vara en riktig parasit åker man dessutom till Norge och jobbar ihop pengarna för sin säsong, då står Anders Borg helt utan inkomster!
Jag är sjukt dålig på allt som har med ekonomi att göra, men efter att ha jobbat en vinter i Frankrike fick jag betala in mellanskillnaden mellan deras skatt och våran när jag (pliktskyldig och korkad som jag är) deklarerade de drygt 3500 alpdollar jag diskat mig till. Så staten fick på nåt vis pengar ändå, vilket jag tycker är helt okej eftersom jag har fått en jäkla massa av staten genom livet. Fast precis just då var det förbaskat surt med restskatt..

Vad detta har med hoppsväng att göra väljer jag att inte ge mig in på. Valfrihet är ju hett nuförtiden har jag hört..

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Jarle sa:
Lowe71 sa:
Hedda:
istället för att jobba åker ner och sladdar runt i en skidbacke i alperna hela vintern tappar samhället 4-5 månaders skatteintäkter vilket vid en normallön motsvarar i runda slängar 100000 kr. När jag dessutom kommer hem med brutet ben kostar jag dessutom yttligare 100000 kr för samhället.
Hrm. Välkommen till det nya milleniet där majoriteten av unga(majoriteten av säsongare och bummare är nämligen unga människor, oftast med gymnasieutbildning) människor inte tjänar i närheten av 100k på den perioden. 60-70k är en rimligare siffra (om de ens får ett jobb dvs). Dessa pengar förloras dock aldrig, då de aldrig existerat från första början. Bryts benet utomlands får individens försäkring stå för omkostnaderna för att gipsa ihop härket och inte en krona kommer att utbetalas av staten på hemmaplan igen, så inte heller här förlorar samhället några pengar. Kort sagt händer ingenting med ekonomin för samhällets del.
Om du tillbringar 4-5 år med att bumma och leva på föräldrarna/ströjobba istället för att utbilda dig betyder det att du kommer senare ut i arbetslivet och det blir ett stort tapp av skatteintäkter för staten. Om man inte är anställningsbar förstår jag heller inte hur man har råd att jobba ihop pengar för en säsong i alperna?
Eller är det pappa som betalar? Sanningen är väl snarare att man står ut med att ha en skitjobb i 5-6 månader men sen drar man hellre iväg till alperna än att knega kvar på lagret hela vintern. Kommer man hem med ett brutet ben och behöver yttligare behandlingar/rehab och dessutom blir sjukskriven från lagerjobbet har staten snabbt förlorat 100000 kr!

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Lowe71 sa:
istället för att jobba åker ner och sladdar runt i en skidbacke i alperna hela vintern tappar /.../
Tack för det bidraget. Det smälter perfekt in bland heta klipp med Vallencant och Tardivel och djuplodande/navelskådande texter om HOPPSVÄNG!
Eller inte?
Hur jävla svårt kan det vara att hålla sig till topic i en tråd med det svårmisstolkade namnet HOPPSVÄNG?
Brinner du däremot för att diskutera (eller snarare plädera om) förfallet bland ungdomen, deras oförmåga att skaffa kvalificerade jobb och bidra till skattekassan eller möjligtvis att deras pappor inte ställt dem på bar backe tror jag det finns alla möjligheter att skapa en ny tråd kring detta. Oroar du dig för att ungdomarna inte presterar hoppsvängar av rang, eller kanske att de presterar hoppsvängar av rang men inte förstår teorin bakom denna sväng kan du fortsätta i denna tråd. Enligt topic.
la_grave sa:
Är 71 i din signatur en indikation på din årgång?
71 refererar förmodligen till hens iq.
la_grave sa:
Tillägg: båda gångerna Gravelotte åktes, 1975 och 1997 alltså, var det Lowe71 som åkte. Sådeså!
Solklart. Och här sitter jag och väntar på bild och filmmaterial från båda gångerna.

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Jarle sa:
Lowe71 sa:
Hedda:
Om du tillbringar 4-5 år med att bumma och leva på föräldrarna/ströjobba istället för att utbilda dig betyder det att du kommer senare ut i arbetslivet och det blir ett stort tapp av skatteintäkter för staten.
Återigen, staten förlorar ingenting. I ditt argument får de ju skattepengar av både bummaren och dess föräldrar. Dessutom innehåller argumentet ad hominem.

Lowe71 sa:
Om man inte är anställningsbar förstår jag heller inte hur man har råd att jobba ihop pengar för en säsong i alperna?
Att inte vara anställningsbar och att inte få jobb är inte identiskt.

Lowe71 sa:
Eller är det pappa som betalar?
Av de bummare som tjänar sina pengar i Sverige är det inte orimligt att en del av det kommer från föräldrar, nej (se nedan).

Lowe71 sa:
Sanningen är väl snarare att man står ut med att ha en skitjobb i 5-6 månader men sen drar man hellre iväg till alperna än att knega kvar på lagret hela vintern.
Absolut! Det är precis så det fungerar men eftersom det är extremt svårt att få ett jobb som kan tjäna in pengarna till att bumma (vilket enligt mina erfarenheter kostar mellan 30-60k för 4-6 månader beroende på plats/-er och konsumtion) när man jobbar 5-6 månader i stöten. Kanske till och med omöjligt för gemene man. Därför åker de allra flesta (jag känner ingen, har inte träffat någon och inte hört talas om någon som skrapat ihop pengarna mellan säsongerna i Sverige) utomlands för att jobba vilket, åter igen, inte leder till några förlorade pengar för Sverige.

Lowe71 sa:
Kommer man hem med ett brutet ben och behöver yttligare behandlingar/rehab och dessutom blir sjukskriven från lagerjobbet har staten snabbt förlorat 100000 kr!
Om det nu var svårt att få ett jobb som kunde dra in pengarna inför en säsong (givet att du har 5-6 månader på dig) kan jag säga att det är omöjligt att få behålla det jobbet när du glatt berättar att du försvinner i ett halvår för att åka skidor, så en sjukskrivning är det inte tal om. Möjligtvis att staten får täcka upp för lite rehab (det kostar trots allt inte mer än 80kr/gång, så större delen av kostnaden tar ju givetvis staten) men det är knappast några 100k.

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Jag repeterar:

Jarle: Varje månad du inte befinner dig i Sverige och jobbar förlorar staten i runda slängar 15000 kr
om du dessutom jobbar och skattar i Norge under somrarna blir skattebortfallet än större under ett år. Kostnaderna för samhället är de samma.
Så om du under 5 år är utan beskattningsbar inkomst i Sverige 5 månader per år förlorar staten 375000 kr i skatteintäkter.
Tanken är att om du är ung och inte får jobb så ska du utbilda dig inte dra till alperna eller Bali med pappas VISA-kort (då försvinner hans pengar också ur landet).

Hoppsväng?
Lowe; att förlora något implicerar ett tidigare ägande. Om du får en lott, ur ett lotteri där vinnaren får 1 miljon kronor, och det vid dragningen visar sig att du fått en nitlott - har du då förlorat en miljon kronor?
Jag kan däremot godta att en intäkt de förutspått uteblir men vem ska ta ansvar för falska prognoser? Och nej, ingen (nåja, undantagen finns alltid) som kommer från gymnasiet och har tänkt att bumma kommande vinter tjänar 25k/månad på ett, för dem, vanligt kneg.

Ad hominem-fallasin hjälper dig inte denna gång heller. Speciellt inte då påståendet är falskt.

Jag utbildar mig för närvarande och just nu förlorar staten faktiskt pengar på mig, 53k per termin + studiebidraget! Under de åren jag bummade förlorade staten, hör och häpna, exakt 0 kronor på mig! Faktum är att de troligtvis tjänade pengar på mig då jag med jämna mellanrum åkte över till Sverige för att köpa tobak, kött och alkohol.

Hoppsväng?
Fan så jävla rörigt! Är det okej om jag är i Sverige och hoppsvänger? (Om jag går upp för berget och inte använder liften alltså)

Ps. Har alltid trott hoppsvängar var något gamla ESF-stofiler höll på med.

Hoppsväng?
Jarle sa:
Lowe; att förlora något implicerar ett tidigare ägande. Om du får en lott, ur ett lotteri där vinnaren får 1 miljon kronor, och det vid dragningen visar sig att du fått en nitlott - har du då förlorat en miljon kronor?
Jag kan däremot godta att en intäkt de förutspått uteblir men vem ska ta ansvar för falska prognoser? Och nej, ingen (nåja, undantagen finns alltid) som kommer från gymnasiet och har tänkt att bumma kommande vinter tjänar 25k/månad på ett, för dem, vanligt kneg.

Ad hominem-fallasin hjälper dig inte denna gång heller. Speciellt inte då påståendet är falskt.

Jag utbildar mig för närvarande och just nu förlorar staten faktiskt pengar på mig, 53k per termin + studiebidraget! Under de åren jag bummade förlorade staten, hör och häpna, exakt 0 kronor på mig! Faktum är att de troligtvis tjänade pengar på mig då jag med jämna mellanrum åkte över till Sverige för att köpa tobak, kött och alkohol.
Den förlorade skatteinkomsten räknas under ett en persons aktiva period i arbetslivet inte för specifikt den tid man bummar istället för att arbeta. Det blir ju färre år som du kommer ha en fast inkomst och betala skatt.
I statens beräkningar är det inte tagit nån hänsyn till att bemedlade medelklassbarn vill åka skidor ett par vintrar. Däremot tas det hänsyn till att man ska utbilda sig så din tid på universitet/högskola blir ingen minuspost i budgeten.
Problemet idag är att väldigt få i samhället ser det som en skyldighet att arbeta och betala skatt.

Hoppsväng?
Hur kan man förlora något man aldrig haft?

Har staten gjort felaktiga prognoser har de väl bara sig själva att skylla? Precis som alla andra som gör felaktiga antaganden om framtiden.

Att betala skatt för sin inkomst/kapital är en skyldighet, en fin sådan. Att folk inte ser skatten som en skyldighet är ett problem. Ett problem som jag tror kommer från helt andra håll än individen, men det gör sig bättre i en annan tråd.

Hoppsväng?
Prognosen är inte fel ställd, det är i så fall vår samhällsstandard som är för hög. Ska staten ta med i beräkningarna att var och varannan (etnisk svensk) ungdom vill laja runt några år innan det är dags att utbilda sig?
När du hellre åker skidor fem vintrar än jobbar får samhället får mindre pengar till skola, vård och omsorg. En mild form av skattesmitning inte helt i klass med storfräsarna Anja Pärson, Jon Olsson och Mattias Hargin.

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Prognosen är inte fel ställd, det är i så fall vår samhällsstandard som är för hög. Ska staten ta med i beräkningarna att var och varannan (etnisk svensk) ungdom vill laja runt några år innan det är dags att utbilda sig?
När du hellre åker skidor fem vintrar än jobbar får samhället får mindre pengar till skola, vård och omsorg. En mild form av skattesmitning inte helt i klass med storfräsarna Anja Pärson, Jon Olsson och Mattias Hargin.
Så prognosen skall inte ta hänsyn till rådande samhällsstandard? Det låter så verklighetsfrånvänt att man undrar om det kommer direkt från riksdagen.

Hoppsväng?
Om vi ska ha den fina samhällsservice som finns i Sverige idag måste ju alla vara med och betala skatt. Men Jarle tycker det är ok att han betalar lite mindre än oss andra så han får chansen att utvecklas som freerider ett par vintrar.

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Jag måste ge Lowe71 ett bryt här. I dessa tider av nedmontering av den allmänna välfärden, privatiseringar, finanskriser, hiskeliga vårdköer (Jibberisch om någon har väl koll på just den biten), ett tågsystem som havererat till den milda grad att inte ens Uganda vill ha det, svenska skolelevers rekordlåga nivåer på internationella Pisa-prov, ett fotbollslandslag som misslyckats med att kvala in till VM och nog fan visas det bara skit på TV nuförtiden också, så är det faktiskt jävligt enkelt att härröra detta nationella katastroftillstånd till en enda orsak: svenska skibums.

Tänk efter, hade Kim Jong-Un tillåtit sina mest virila och starkaste samhällsmedborgare i fruktbar ålder att helt sonika lämna landet fem månader varje vinter för att bege sig till Kina och leva livets glada dagar samtidigt som dom samlar på sig diverse kroppsliga åkommor och könssjukdomar? Och när dom sedan är färdiga med den dekadensen bege sig till Japan för att samla ihop mera pengar i mellanperioden (och ännu fler könssjukdomar) för att kunna upprepa proceduren nästa vinter? Endast avbruten vid akuta skade- eller sjukdomsfall då det kära hemlandet givetvis förväntas stå för fiolerna. Inte. En. Jävla. Chans.

Det är med andra ord inte så konstigt att skidsocialismen breder ut sig likt en löpeld i vårt förtappade, men en gång så stolta, samhälle så här ett valår. Som en protest till den här fullständigt förvridna samhällsordningen som råder just nu. Allt svenskt puder till alla, ingen ska få åka utomlands och roffa åt sig snö som vi andra inte får spåra upp utan specialtillstånd från den allsmäktiga centralkommittén och inga skidor får vara över 75 i midjan, kortsväng ger bäst precision och ökade möjligheter till delade pudersluttningar för den stora massan. Stäng gränserna, tvinga alla att jobba 52 veckor om året och dra sitt strå till den samhälleliga stacken för allas vårt väl. Att roa sig eller rent av förverkliga sina drömmar? Äsch, skitsnack. Det är ju häftigt att betala skatt.

Hoppsväng?

@Lowe71

Du svarade inte alls på frågan. Bör inte prognosen ta hänsyn till hur samhället sig ser ut? Annars är inte prognosen förankrad i verkligheten och jävligt svår att använda till någonting?

Vad gäller betala mer eller mindre skatt, då tycker jag du slirar inte på lite seriösare och djupare grejor. Är någon som har utbildad sig och skaffat sig ett bra jobb och därmed betalar mer i skatt än någon som t.ex. jobbar på OKQ8 mer solidarisk och tar mer ansvar för/i samhället?

Personen valde ju att inte utbilda sig! Osolidariskt mot gruppen.

(Tog bensinmacken som exempel, inget ont om vare sig bensinmackar eller deras personal)

Hoppsväng?
Självklart ska prognosen ta hänsyn till hur samhället ser ut men jag tror aldrig staten tar med i beräkningen och vill vara med och finansera att folk frivilligt håller sig undan arbete, vare sig dom sitter hemma på pojkrummet och spelar TV-spel eller pumpar puder i Andermatt. Det är ett problem idag att svenska ungdomar kommer för sent ut i arbetslivet, vilket har negativa konsekvenser både för dom själva och samhället i stort.
Här är en rapport som Svenskt Näringsliv sammanfattat: Konsten att strula till ett liv

När det gäller hur mycket skatt var och en betalar så finns det väl ingen värdering i det, en mackanställd som valt att inte läsa vidare hinner ju jobba många fler år än t.ex en civilingenjör som dessutom är dyr för staten att utbilda.

Bäst affär för staten är alla östeuropeiska läkare och tandläkare som kommer hit färdigutbildade och och inte har kostat staten en krona i utbildning. Har man riktigt tur flyttar dom hem när dom blir pensionärer :)

Hoppsväng?
Lowe71 ditt lilla spån ;). Om folk inte är i landet under 6 månader så kostar dom heller inget under denna tid. Det finns 1000 ytterligare anledningar till varför allt som känner ut ur ditt huvud och hamnar på freeride är skit, både i denna tråd och övriga du förpestar. sluta föra skam över folk med ditt namn... fritt fram att moderera, jag skriver i affekt :(

Hoppsväng?
Glisseur sa:
Jag måste ge Lowe71 ett bryt här. I dessa tider av nedmontering av den allmänna välfärden, privatiseringar, finanskriser, hiskeliga vårdköer (Jibberisch om någon har väl koll på just den biten), ett tågsystem som havererat till den milda grad att inte ens Uganda vill ha det, svenska skolelevers rekordlåga nivåer på internationella Pisa-prov, ett fotbollslandslag som misslyckats med att kvala in till VM och nog fan visas det bara skit på TV nuförtiden också, så är det faktiskt jävligt enkelt att härröra detta nationella katastroftillstånd till en enda orsak: svenska skibums.

Tänk efter, hade Kim Jong-Un tillåtit sina mest virila och starkaste samhällsmedborgare i fruktbar ålder att helt sonika lämna landet fem månader varje vinter för att bege sig till Kina och leva livets glada dagar samtidigt som dom samlar på sig diverse kroppsliga åkommor och könssjukdomar? Och när dom sedan är färdiga med den dekadensen bege sig till Japan för att samla ihop mera pengar i mellanperioden (och ännu fler könssjukdomar) för att kunna upprepa proceduren nästa vinter? Endast avbruten vid akuta skade- eller sjukdomsfall då det kära hemlandet givetvis förväntas stå för fiolerna. Inte. En. Jävla. Chans.

Det är med andra ord inte så konstigt att skidsocialismen breder ut sig likt en löpeld i vårt förtappade, men en gång så stolta, samhälle så här ett valår. Som en protest till den här fullständigt förvridna samhällsordningen som råder just nu. Allt svenskt puder till alla, ingen ska få åka utomlands och roffa åt sig snö som vi andra inte får spåra upp utan specialtillstånd från den allsmäktiga centralkommittén och inga skidor får vara över 75 i midjan, kortsväng ger bäst precision och ökade möjligheter till delade pudersluttningar för den stora massan. Stäng gränserna, tvinga alla att jobba 52 veckor om året och dra sitt strå till den samhälleliga stacken för allas vårt väl. Att roa sig eller rent av förverkliga sina drömmar? Äsch, skitsnack. Det är ju häftigt att betala skatt.
Du glömde frisyrerna, bara två att välja på: Anders Borgs (innan han klippte tofsen) för män.
Och Annie Lööfs morotshenna för kvinnor. #supervalår

Hoppsväng?
havreboll sa:
Lowe71 ditt lilla spån ;). Om folk inte är i landet under 6 månader så kostar dom heller inget under denna tid. Det finns 1000 ytterligare anledningar till varför allt som känner ut ur ditt huvud och hamnar på freeride är skit, både i denna tråd och övriga du förpestar. sluta föra skam över folk med ditt namn... fritt fram att moderera, jag skriver i affekt :(
Nu var ju inte problemet att dom kostade nått medans dom svirade runt i alperna utan att dom kommer senare ut än andra i arbetslivet.
Schlingmann kanske borde åka ner med en buss till alperna varje nyår och tvångsrepatriera svenska bummarslynglar och se till att dom åker hem och sätter sig i skolbänken alternativt börjar jobba på mack!

Senast ändrad:
Hoppsväng?
@Lowe
Om prognosen är fel ställd och de folkvalda med fina utbildningar och efternamn inte ska behöva ta ansvar för sina felaktiga produkter hur kan du då förvänta dig att en outbildad yngling ska behöva ta ansvar när denna missbedömmer en sluttning och bryter benet i lavinen?

Hur kan man fly från något man inte är skyldig till? Om Eva inte tjänar några pengar kan Eva inte fly från skatten (omm Eva inte har ett kapital i övrigt)?

Du tar inte heller med i beräkningarna att bumma kan skapa möjligheter till arbete (se det som egenfinansierad utbildning/nätverkande om du så vill) eller eget företag.

Jag har varit aktiv i arbetslivet sedan jag var 14 och har alltid betalat precis lika mycket skatt som staten säger är rimligt att jag betalar.

Jag förstår inte varför du gång på gång använder dig av fallasier i din argumentation men jag antar att det finns ett rimligt svar på det.

Jag antar att du lever som du lär och bara konsumerar svenskproducerade produkter, eller produkter från svenska företag i de fall då produkten inte tillverkas i sverige, inte spenderar några pengar utomlands osv?

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Jag vet inte, men jag fick helt plötsligt den här gamla dängan på hjärnan. Temat ungefär detsamma.

Hoppsväng?
Jarle Som jag skrivit åtskilliga gånger är den budget staten lägger styrd av dom utgifter som finns. Eftersom det här landet är glesbefolkat och har en allt större andel pensionärer som skall försörjas är det viktigt att alla som kan är med och jobbar och betalar skatt. Vill man inte jobba utan istället åka skidor/surfa/spela dator är det ju ens frivilliga val men knappast nått staten kan uppmuntra till, det har vi tyvärr inte råd med.

Hoppsväng?
Exakt jag känner mig som Sillstryparn ! Känns dock lite konstigt att det är en blå regering som är så mån om att vi arbetar och betalar skatt!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp