hudar

hudar
Japp, jag har sådana.

Jag har inte haft några andra att jämföra med, men är väldigt nöjd med dom här.

Mycket fiffigt att man skär till efter skidans form.

Det är bra att ha en plastfilm när man inte använder dom istället för att klistra ihop dom. Det fick jag gratis i en sportaffär i Verbier.

110 mm modellen kostar föresten 109 euro på Au Vieux Campeur i Frankrike (www.auvieuxcampeur.fr)

hudar
Hur mycket använder man hudar egentligen!?? Om man ska hajka seriöst någon dag ser jag som nybörjare - inom seriös hajkning, 2 alternativ!

Antinger Pjäxor på föttern och skidorna fast på rygga!!

Eller Hudar plus special bindingar (eller hur!!???)

Vilket är att föredra?? Finns det något annat alternativ?? Typ snöskor eller något!!?

HA det!!

hudar
Carl-Johan>
Den bästa lösningen för "nybörjarhajkare" är insatsbindning. Då slipper du ha ett par speciella skidor för turåkning. Alpine Trecker är det helt klart bästa alternativet. De dagar det är nysnö är det en jädra skillnad att ta sig uppåt med hudar och AT jämfört med att knata i djup snö med pjäxor. Visst kan man gå i redan upptrampade spår, men oftast letar man ju hellre sin egen väg. Nackdelen med insatsbindning jämfört med tex Fritchis Freeride är att det är klart tyngre och att de går sämre på skrå. Hela paketet blir lite vingligt och hälhöjaren är inte lika bra. Men att ha ett par treckers och ett par hudar i ryggan ger ändå enormt mycket mer frihet i åkningen.

hudar
En kommentar till Black Diamonds hudar.

Limmet på dessa verkar av de flesta avgudas men jag har en annan erfarenhet. Jag gick på en veckas tält/bivacktur i Tärnaby nu i våras på mina telisar. Tyvärr hade jag mer lim på skidorna än på hudarna de sista dagarna. Men jag vet som sagt ingen annnan som haft samma problem.

Jag reklamerade dom och fick mig ett par helt nya. Greppet i dom är annars mycket fint.

Lycka till med köpet.

Olle

hudar
Ytterligare in kommentar om BD-hudar med clip-fix.

Jag har upplevt lite problem med att själva huden går sönder runt infästningen av spännet baktill. Kan ev bero på att jag hade huden för hårt spänd i början (alltå gjorde den för kort). Något att se upp med hur som helst.

Annars fungerar de bra, det har en lite tendes att fastna snö under när de blir blöta, antar att det gäller alla nylonhudar, men går att fixa genom att gnugga på hudarna med ett vallablock.

Till sist vill jag påpeka att det finns ett tredje allternativ till stighudrar och pjäxvandring, nämligen sidestepping. Är man galen nog är det fullt möjligt att sidesteppa 1000 höjdmeter med vanliga slalomlagg och pjäxor (inge trekkers). Fråga http://www.freeride.nu/member/view.php?id=15704 , han vet.

hudar
det har beställts hudar,
1250:- för 110 mm, och gratis frakt. ja lgj klätter och högfjäll är bra! www.klatterochhogfjall.com

hoppas att de funkar lika bra som de med toppstramare.

och carl-johan, ja man turar mycket, iaf om man åker i gran paradiso, rogers pass och andra fina ställen. då får man naturupplevelser och fantastisk skidåkning.

oskar

Tillbaka
Topp