Hund i Alperna

Vollez

Ny medlem
Hund i Alperna
Har planer på att sticka ner nånstans till alperna...möjligtvis hintertux. Tänkte om det är nån som har varit där nere MED hund?! Såg på boende osv att det inte va några större problem. Det var mer poppis och bo med djur där nere än i sverige.

Som sagt...nån som har tagit med sin hund inom och utanför europa? Hur funkar det med karantän osv? Om det är komplicerat så kanske man kan åka till norge ist men det borde väl vara samma sak där?

MVH Richard

Hund i Alperna
rattykatty sa:
jag ska ta med mig min hund till st anton, glöm inte att vaccinera mot rabies det tar 3 månader...o fixa pass.mvh katta
Pass till hunden? haha de lät lite roligt men okej. Då är det i god tid och göra det nu med andra ord. Borde ta och ringa blåstjärnan här i göteborg och kolla tider då.

Hund i Alperna
När jag var i La Grave var det flera säsongare som hade med sig sina hundar på berget varje dag!

Hund i Alperna
är enkelt o resa med hund inom europa...E mina kommentarer o det jag klippt in på min lista för min hund..men de stämmer iaf och jag har inte haft några problem hittils!

Tror det finns nån dryg sjuka där nere oxo förutom dvärgbandmask då som heter typ hjärtmask eller nåt! kolla med vet i swe men koll aoxo om vet i landet dit du ska till e billigare o göra sånt i för då kan du lika gärna fixa ej nödvändiga vaccinationer där!

1:EU land (X)
--www.sjv.se för full lista om vilka länder och vad tex sverige har för krav från dem--

2:Sällskapsdjurspass (X)
--Köper pass hos veterinären.Veterinär fyller i passet--

3:Id-märkning(X)
--Veterinären id-märker ditt djur, antingen med chip (ISO-standard 11784 eller 11785) eller tatuering. Be din veterinär kontrollera att märkningen är lättläst, i annat fall kan det bli problem vid gränspassagen in i andra länder eller vid återresan till Sverige--

4:Rabiesvaccination inkl. blodprov med godkänd mängd antikroppar mot rabies (X)
--Hunden eller katten ska ha en godkänd rabiesvaccination.
Observera att djuret måste vara id-märkt innan eller i samband med vaccination. Grundvaccinering kan göras på djur över tre månaders ålder - tidigare utförd vaccination är inte giltig för resa--

5:Avmaskning mot dvärgbandmask ( )
-- 1-10 dagar före hemresan, ska hunden eller katten avmaskas mot dvärgbandmask (Echinococcus multilocularis) av en veterinär i utlandet--

6:Anmälan till tullen vid gränspassagen (X)
--Vid inresan till Sverige ska gränsen passeras "på rött" där man anmäler att hunden eller katten reser in i landet, borde väl vara samma om du reser till ett annat land men kolla med jordbruksverket--

Om du/ni har några andra frågor e det väl bara höra av sig i min gästbok! gått o blivit ganska så insatt i detta då jag skall dra hem jycken från prag snart!

Hund i Alperna
Underbart, nu verkar jag fått koll på det mesta. Tack så hemskt mycket, jag trodde det va karantän i 3 månader när man kom hem och sån skit men nu blev jag glad igen. Får se vart det bär av med min berner sennen då.

Tack igen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp