Hur åker man ankarlift?

Hur åker man ankarlift?
Rätt ny på bräda. Åkt en sådär 6-7 dagar totalt och har bara åkt sittliften hittills. Går det ens att åka ankar/knapplift med snowboard?

Och då menar jag inte att man håller tag i liften med armarna utan det kanske finns något bekvämt sätt att haka fast dom så som skidåkare?

Försökt föreställa mig hur man ska ha knappen/ankaret men det går inte ihop i mitt huvud.

Hur gör ni?

Hur åker man ankarlift?
Det är inte särskilt bekvämt men det går bra ändå. Man stopar knappen eller ena biten av ankaret mellen benen och har själva pinnen framför magen. Man kan ha det hela under armen men det tycker jag är jobbigare. Tänk på att vara avslappnad och låta dig dras med så går det smidigast. Be liftgubben hjälpa dig om det känns svårt.

Hur åker man ankarlift?
Eller sätt ankarlifts-ankaret bakom höftbenet så slipper du att få insidan av ditt bn uppätet av en lång lift.

Hur åker man ankarlift?
Om det känns bättre vik undan alla spännen på bindningen när du står i kön och stoppa foten i den öppna bindningen när du får ankaret. När jag var ny på bräda satte jag den lösa foten mellan bindningarna och då ramla jag hela tiden men sen lärde jag mig det tricket så funka det bättre.

Hur åker man ankarlift?
Jagarbla sa:
Om det känns bättre vik undan alla spännen på bindningen när du står i kön och stoppa foten i den öppna bindningen när du får ankaret. När jag var ny på bräda satte jag den lösa foten mellan bindningarna och då ramla jag hela tiden men sen lärde jag mig det tricket så funka det bättre.
Aaaa , man får bättre kontrol på brädan även om man inte är fastspänd i bindningen :)

Hur åker man ankarlift?
Har inte åkt Snowboard på 12 år, ska ta upp det igen.
När jag åkte så hade jag främre foten fastspänd och bakre mellan bindningarna.
Menar du att man har främre fastspänd och bakre i bindningen, men inte fastspänd?

Hur åker man ankarlift?
När liftbacken är plågsamt brant och jag kanske fått ont i fötterna, ställer jag min lösa högerfot precis bredvid min vänsterfot. Kanske borde jag inte ha ont, men det här hjälper hursomhelst.
Kontroll förlorar man, men måste man svänga är det ju bara att dra tillbaka foten igen.

Hur åker man ankarlift?
Åker du ankarlift har du ankaret mellan benen med den bakre foten lös och främre foten fastspänd, vid knapplift gör du samma sak, alternativt att du har den i armvecket/armhålan men det blir jobbigt i längden.

Senast ändrad:
Hur åker man ankarlift?
När du åker ankarlift, lägg över all eller stor del av din kroppstyngd på den främre foten också, den som är fastspänd dvs. Är skidåkare själv men så ska man göra tydligen, lättare att åka liften då :)

Hur åker man ankarlift?
Själv löser jag det hela med att åka skidor, de gånger jag provat snowboard har jag aldrig kommit förbi armhålestadiet i knappen...

Lycka till!

Tillbaka
Topp