Hur anpassar man Marker Griffon 13 efter ny sullängd?

Rasmuseand

Ny medlem
Tjena!

Har ett par griffons som är monterade efter sullängden 305 mm. Nu är det så att jag skaffat mig ett par större pjäxor som har sullängden 320 mm. Går det att ljustera och isåfall hur?

Tack för svar

på baksidan av bindningen har du en skruv, skruva den motsols.
sullängden kommer då att öka. Skruva inte ut den helt bara.

ps. Detta lärde jag mig när jag studerade raketforskning.

ekdahl sa:
på baksidan av bindningen har du en skruv, skruva den motsols.
sullängden kommer då att öka. Skruva inte ut den helt bara.

ps. Detta lärde jag mig när jag studerade raketforskning.
Tack som fan! Tur att det finns så välutbildade personer inom ämnet som kan beskriva så komplexa saker som detta! Tack igen!

Skruva inte bara på, förspänningen på bindningen måste oxå vara rätt för att bindningen skall fungera korrekt.
När du har satt i pjäxan, efter din ungefärliga skruvning, skall du skruva på skruven igen så att den ä i nivå med plasten på bindningen. Den skall alltså varken sticka ut eller vara inne i bindningen. Du förstår när du skruvar med pjäxan i.

/GC

Egentligen behöver du flytta fram frambindningen 7.5mm, flytta bak bakbindningen 7.5mm för att bibehålla samma position på skidorna.

Möjligt att det kan gå att justera bak bakbindningen 15mm men isf flyttar du också bak monteringspunkten 15mm. En monteringspunkt 1.5cm längre bak kan både förbättra och försämra åkningen beroende på ursprunglig montering, skida och personliga preferenser.

AndreasM sa:
Egentligen behöver du flytta fram frambindningen 7.5mm, flytta bak bakbindningen 7.5mm för att bibehålla samma position på skidorna.

Möjligt att det kan gå att justera bak bakbindningen 15mm men isf flyttar du också bak monteringspunkten 15mm. En monteringspunkt 1.5cm längre bak kan både förbättra och försämra åkningen beroende på ursprunglig montering, skida och personliga preferenser.
Nja, boot center flyttas bak (om främre bindningen har samma position) 7,5 mm och inte 15 mm.
Räknade så här:
Originalpjäxans boot center: 305/2= 152,5
Nya pjäxans boot center: 320/2=160
Skillnad boot center: 160-152,5= 7,5mm

(eller är det jag som är ute och cyklar??)

Rätt cyklat, 7,5 mm blir det, och att flytta bindningen så lite blir inte bra, dom nya hålen kommer allt för nära dom gamla.
Bättre att låta bli då det är så lite det rör sig om

/GC

GoranC sa:
Rätt cyklat, 7,5 mm blir det, och att flytta bindningen så lite blir inte bra, dom nya hålen kommer allt för nära dom gamla.
Bättre att låta bli då det är så lite det rör sig om

/GC
Prövade att skruva bak bakbindningen men fick ändå inte ner pjäxan... Är jag helt körd nu eller vad gör jag?

Rasmuseand sa:
Prövade att skruva bak bakbindningen men fick ändå inte ner pjäxan... Är jag helt körd nu eller vad gör jag?
Nej, du är inte körd, men du har lite mer jobb framför dig...
Med tanke på några bilder som postades på Hendryx facebook-sida för några veckor sedan är det bäst att göra rätt med förspänningen. Det var någon som hade åkt med för mycket förspänning och BÅDA tåbindningarna gick helt av och ramlade av skidan i en och samma smäll. Det förutom risken för skador så såklart som är ännu allvarligare.

Kolla nuvarande monteringspunkt.
Bestäm om du vill flytta fram eller bak bootcenter en aning.
Skriv ut pappersmallar och kolla var hålen hamnar.
Se till att inte få hålinterferens och ha minst 5mm orört gods mellan hålen.
Plugga gamla hål.
Borra nytt.
Montera.

Det är ingen svår operation, men ta det lugnt om du inte är van.

Jag skulle nog tipsa om att lämna in dem till en verkstad för det kan så lätt hända jobbiga problem om man inte är van. Om man misslyckas kan man antingen behöva köpa nytt eller så krashar du när du åker eller både och. Inte för att vara sånn men om du tyckte det var svårt att ställa in bindningen så ska du nog inte ge dig in på nått som att friborra :) Hoppas det löser sig! ;)

OSoder sa:
Jag skulle nog tipsa om att lämna in dem till en verkstad för det kan så lätt hända jobbiga problem om man inte är van. Om man misslyckas kan man antingen behöva köpa nytt eller så krashar du när du åker eller både och. Inte för att vara sånn men om du tyckte det var svårt att ställa in bindningen så ska du nog inte ge dig in på nått som att friborra :) Hoppas det löser sig! ;)
Fast om man aldrig gör det kan man ju inte bli van. Jag tyckte det var klurigt att skruva till rätt förspänning men att borra ett bestämt djup efter en utmarkerad mall känns betydligt mycket lättare...

Aa jo det är väl sant men jag skulle i.a.f. rekommendera att lämna in eller göra det med någon som kan om man tycker det verkar lite krångligt :)

Gå tillbaka till butiken där du köpt skidorna, de kan säkert hjälpa dig för en billig peng, har du både köpt skidor och pjäxor på samma ställe så skulle jag bli förvånad om de ens tar betalt.

OSoder sa:
haha precis, kommer ALDRIG borra i skidorna själv haha, känns otroligt risky! Jag meckar inte skidor, jag åker skidor ;)

Tillbaka
Topp