Hur är dessa begagnade skidor? Hjälp, tack!

Twisten

Medlem
Hej!
Jag ska åka skidor en vecka och kan låna begagnade. Kan någon hjälpa mig med att berätta vad för typ av skidor dessa är, vilken årsmodell, vilken typ av åkare de riktar sig till osv?
Jag åker i pistade backar alla svårighetsgrader. Jag åker gärna fort och ser mig som en bra hobbyåkare. Har hyrt skidor förr och då haft medel och avancerade skidor och trivts med det.

* Head Radial 6 x carve
* Head Impuls 3,70
* Head Cyber x10
* Salomon spaceframe crossmax 700
* Salomon xfree 700
* Salomon spaceframe 700
* Elam parabolic

Tack på förhand!
/Marie

kolla in skiddatabasen, där borde du hitta rätt mycket info om några skidmodeller.

ekdahl sa:
kolla in skiddatabasen, där borde du hitta rätt mycket info om några skidmodeller.
Dessa skidor finner han nog inte i databasen som startade 05/06 (?)
Kanske på rescensioner...

Det jag kan tillföra är att crossmaxmodellerna är ganska ,eller tom väldigt, medelmåtiga och riktar sig främst till medelgoda svenssons.
Skidan i sig är ganska intetsägande, för ett par år sedan var det någon som jämförde salomon med en volvo med liten motor: den gör det den ska utan att överraska eller imponera... Du får precis det du väntar dig, en ganska mjuk och livlösa skida med mediokert isgrepp. Kort sagt - tråkiga. Det är dessutom skumkärnor i dem så om de är beggade är de med stor sannolikhet också slutkörda.

Senast ändrad:
* Head Radial 6 x carve och Cyber X10
Carvingskida från -99. Heads tidiga carvingmodeller var inget vidare. Anonyma och utan spänst överlag. 6X Carve var en modell bland den stora massan mainstreamlagg. Inget att jubla över. Måste du ta någon av dessa, välj den med bäst skick på kanterna.

* Head Impuls 3,70
Vet jag inget om. Förmodligen en lågpris skumskida iom att jag aldrig har hört talas om den.

* Salomon spaceframe crossmax 700 och Salomon spaceframe 700
Standard mainstreamskida som är väldigt lätt och lättkörd i låg hastighet. Står Salomon på, men den kunde likagärna ha kommit från något annat märke. Det finns drösvis med skidor av den här typen i sportaffärerna. Funkar utmärkt om du inte har några större krav och är en populär uthyrningsskida för nybörjare. Kantgreppet baseras helt på skärpa istället för vridstyvhet som hos dyrare skidor.

* Salomon xfree 700
Liknar ovanstående mycket i känsla och snökontakt, men har en helt annan skärning. XFree-seriens tydligaste karaktärsdrag är en snäll bakände. Den går lätt och relativt bestämt in i sväng, men det händer ingenting i slutet på svängen och bakänden är lätt att sladda ut. Svår att lära sig carvingteknik på iom att den uppmanar till gubbsläpp. Annars rätt trevlig och framförallt förutsägbar i beteendet.

* Elan parabolic
Så gammalt som det kan bli om det är timglasform på skidorna. Parabolic var, tillsammans med Kneissl Ergo den första carvingskidan som nådde ut på den stora marknaden. Riktigt kraftig skärning och rätt kul på perfekt pistad natursnö. Så fort det blir det minsta hårt är det bara att åka hem och fika. Kanske det sämsta isgrepp jag någonsin testat i en skida.

Det var ärligt talat ingen munter skara skidor du har att välja mellan. Jag hade seriöst funderat på att hyra skidor istället. Om du trots det vill ta någon av dom här skidorna hade jag valt någon av Salomonskidorna, men ej Xfreen. Crossmax 700 eller den andra är inga skidor som du kan stå på med, men dom har iaf lite spänst i sig. Headlaggen är hopplöst trista.

Om det känns onödigt rent ekonomiskt att hyra skidor så är det ett alternativ att köpa ett par begagnade för ca 1500. Då kan du hitta enormt mycket bättre grejor än de du nämner. Tex det här paret är ett mycket bra val för en tjej som åker pist:

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=30556

Equipe 10 3V fanns i många år och var hela tiden väldigt populär. Lätt, snärtig och lekfull främst, men ändå med ett visst mått av stabilitet och framförallt ett isgrepp som är lätt att få fram även om man inte är en driven åkare.

Tack för alla bra svar. Jag har nu hittat ett par skidor till och undrar om någon kanske kunde hjälpa mig med dem också?

* Rossignol Strato 9,6 carving (quick out skyfive waste) de är 8 cm i midjan och 12 upptill.
* Rossignol course comp. J
* Salomon SR Pimento 8 och 11 cm
* Dynastar Asyl RL 103-66-88, 14 m eller 17 m

Om jag är 167 cm och väger 55 kg vad är då bäst att välja i längd? Om jag bara har 150 eller 160 cm att välja på?

Tack,
/Marie

De "nya" skidorna du har hittat faller inom i princip samma kategori som innan.

Ross Strato är en gammal klassisk hyrskidemodell från -00 ungefär. Den kom med extra tjocka belag och stålkanter har jag för mig för att kunna slipas många gånger i uthyrningar. Men den fanns även i vanlig butiksversion. Prestandamässigt är den utpräglat snäll i bakänden framförallt. I övrigt är det medelklass på egenskaperna och det saknas egen karaktär. Inget jubel, men inget gråt heller för den delen.

Course Comp J är en juniorraceskida. Den kan faktiskt vara riktigt bra för dig iom att du väger så pass lite. Är det en storslalommodell bör den vara runt 170 för att räcka till. Annars blir det för litet. Kolla skärningen bara så att det inte är något gammalt rak-junk.

Pimento är i princip samma skida som Crossmax/Spaceframe i ditt första inlägg, men med lite äldre utformning. Skum, bärande glasfiber med ren och rått odämpad snökänsla. Extremt lättsamt att åka med i låga farter, men också klart begränsad fartstabilitet.

Dynastar Asyl - ingen aning.

Välj 160 om du har det minsta intresse av att stå på lite. 150 är ruggigt kort och kommer bli svåråkt när det blir stökigt framåt eftermiddagarna.

Har du kollat Salomonen? Den är fortfarande det klart bästa valet bland alla skidor du nämner. Rätt längd också.

Tillbaka
Topp