* Head Radial 6 x carve och Cyber X10
Carvingskida från -99. Heads tidiga carvingmodeller var inget vidare. Anonyma och utan spänst överlag. 6X Carve var en modell bland den stora massan mainstreamlagg. Inget att jubla över. Måste du ta någon av dessa, välj den med bäst skick på kanterna.
* Head Impuls 3,70
Vet jag inget om. Förmodligen en lågpris skumskida iom att jag aldrig har hört talas om den.
* Salomon spaceframe crossmax 700 och Salomon spaceframe 700
Standard mainstreamskida som är väldigt lätt och lättkörd i låg hastighet. Står Salomon på, men den kunde likagärna ha kommit från något annat märke. Det finns drösvis med skidor av den här typen i sportaffärerna. Funkar utmärkt om du inte har några större krav och är en populär uthyrningsskida för nybörjare. Kantgreppet baseras helt på skärpa istället för vridstyvhet som hos dyrare skidor.
* Salomon xfree 700
Liknar ovanstående mycket i känsla och snökontakt, men har en helt annan skärning. XFree-seriens tydligaste karaktärsdrag är en snäll bakände. Den går lätt och relativt bestämt in i sväng, men det händer ingenting i slutet på svängen och bakänden är lätt att sladda ut. Svår att lära sig carvingteknik på iom att den uppmanar till gubbsläpp. Annars rätt trevlig och framförallt förutsägbar i beteendet.
* Elan parabolic
Så gammalt som det kan bli om det är timglasform på skidorna. Parabolic var, tillsammans med Kneissl Ergo den första carvingskidan som nådde ut på den stora marknaden. Riktigt kraftig skärning och rätt kul på perfekt pistad natursnö. Så fort det blir det minsta hårt är det bara att åka hem och fika. Kanske det sämsta isgrepp jag någonsin testat i en skida.
Det var ärligt talat ingen munter skara skidor du har att välja mellan. Jag hade seriöst funderat på att hyra skidor istället. Om du trots det vill ta någon av dom här skidorna hade jag valt någon av Salomonskidorna, men ej Xfreen. Crossmax 700 eller den andra är inga skidor som du kan stå på med, men dom har iaf lite spänst i sig. Headlaggen är hopplöst trista.
Om det känns onödigt rent ekonomiskt att hyra skidor så är det ett alternativ att köpa ett par begagnade för ca 1500. Då kan du hitta enormt mycket bättre grejor än de du nämner. Tex det här paret är ett mycket bra val för en tjej som åker pist:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=30556
Equipe 10 3V fanns i många år och var hela tiden väldigt populär. Lätt, snärtig och lekfull främst, men ändå med ett visst mått av stabilitet och framförallt ett isgrepp som är lätt att få fram även om man inte är en driven åkare.