Hur är det att bo permanent i Åre?

Ilnemo

Ny medlem
Jag och min sambo är sugna på att flytta till Åre. Hur är det igentligen att bo där året om? Nån som vill dela med sig?

Det är mycket trevligt. Dock bör ni vara medvetna om att det är ungefär 3 års bostadskö för att få ett förstahandskontrakt.

eller om ni vll bo lite utanför så ska ni söka till hedmansfjällby dem har bostadsrätter för en väldigt rimlig peng ps dem har ganska många hus över

mvh
wolwerin

Skulle inte påstå att det är rimliga pengar för bostadsrätter i Åre, de ute vid Hedmans är alldeles för långt från Åre för deras priser.

Det handlar väl lite om vilket liv man vill leva. om man har ett riktigt åretrunt jobb så är det ett perfekt ställe att bo och jobba på, mängden bra åretruntjobb är det dock brist på..

Vad vill du veta mera specifikt? vissa perioder är mera öde än andra, andra tider på året är man mest förbannad över att all mat är slut i affären. :)

Ähumm ... varför inte åka till Åre och själv bilda dig en uppfattning? Som du kanske känner till är Åre en liten Jämtländsk by som invaderas av täta Stockholmare, Ryssar och Finnar under 5 intensiva vintermånader. Då är det ganska hetsigt, speciellt om man arbetar i turistbranschen. Resten av året, tjaaa ...

;-) / MM

Mountain_Man sa:
Resten av året, tjaaa ...
... är den tiden som gör det värt att bo här. Vintern är till stora delar en plåga med för mycket jobbiga människor och köer överallt. Vår/sommar/höst är däremot jävligt bra på alla sätt och vis, både socialt och om man vill hitta på saker. Cyklingen är grym, det kan man knappast säga om skidåkningen...

kommer snart ett reportage i DN om 4 familjer som valt att flytta från mäniskobyn till livet i Åre.

Jag har bott här i lite mer än två år tycker det är trevligt att bo här permanent.
Sommaren är ju mestadels ganska dåligt väder. Blåsigt och kallt är vanligt men det finns mycket trevliga aktiviteter att sysselsätta sig med och i slutändan är det faktiskt en själv det beror på om man trivs någonstans eller inte.

Stod i årehus bostadskö ett och ett halvt år innan jag fick ett förstahandskontrakt.
Det underlättar ju otroligt mycket att inte behöva söka säsongsjobb hela tiden.

Det är just alla dessa täta stockholmare, ryssar och finnar som gör att vi har möjligheten att bo och jobba året runt i denna variantionsrika fjällby.

/Swedish Mountain

Glisseur sa:
Mountain_Man sa:
Resten av året, tjaaa ...
... är den tiden som gör det värt att bo här. Vintern är till stora delar en plåga med för mycket jobbiga människor och köer överallt. Vår/sommar/höst är däremot jävligt bra på alla sätt och vis, både socialt och om man vill hitta på saker. Cyklingen är grym, det kan man knappast säga om skidåkningen...
Just detta argumentet kände jag ocksà under tiden jag bodde i St.Moritz. Làgsäsong är riktigt gött dà man har bergen för sig själv, alla hälsar pà alla och har tid o snacka lite. I princip alla runt omkring dig delar dina intressen eller har iallafall förstàelse för din passion. En smàstad med ganska kul och intressanta människor.

Turister är alltid dryga......men de betalar oftast din lön pà ena eller andra sättet som Swedish Mountain säger. Detta màste man acceptera.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp