Hur är utrustningen hos UCPA i Chamonix?

Svala_Snubben

Ny medlem
Resan till Chamonix v.9 är nu bokad och betald. Undrar bara lite om hur deras utrustning är. Pjäxor och stavar har jag så det är skidorna jag undrar lite över. Håller de samma standard som "vanliga" uthyrningslagg? Har dem många olika modeller och märken att välja på?
Har aldrig rest med UCPA, så är det nåt jag behöver tänka på?

Undrar också lite över det. Men det står ju att hyrning av offpistskidor ingår i priset, iaf om man bokar offpistkursen eller vad det är, så dom kan ju inte vara alltför dåliga?

Ska förhoppningsvis ner efter nyår till Argentière med offpiståkning på Grandes Montetes med guide. Någon annan som ska ner då? Bor i Göteborg också förresten.

Ciao

Dem 2 senaste åren har dom haft schyssta skidor iallafall. Och när ni är i Chamonix så MÅSTE ni åka Grand Montets "baksida" med guide, SJUKT bra åk! Peace

Jag har åkte med UCPA några gånger nu, och kvaliten på skidorna har varit väldigt varierande.
Ska du åka i offpistgrupp behöver du inte oroa dig, där jag har varit har de kört mest på B3:or eller Scrath BC. Någon gång har någon fått ett par B2:or. Ska man inte åka offpistgrupp ladda på att tjata, de bästa laggen brukar de säga är reserverade för offpist och F-grupper.

Första åren när vi åkte i lägre grupper har jag bla sett framstycken på bindningar som farit iväg helt omotiverat.

hmm, ok... Jag har bokat Ski ordinaire men kommer väl att åka i topp 2 grupperna misstänker jag. Känns ju lite skumt om de bästa grupperna får de "sämsta" laggen. Kanske ska ta med sig lagg hemifrån istället? Eller är F-gruppen den mest avancerade? ska nog ta och ringa till UCPA och höra efter lite...

Var nere med i Argentière v10 förra året och åkte offpistgruppen.
Alla som då åkte i offpistgrupperna fick B2. Såg inte några bredare skidor då...

Jag skulle lätt ta med mej mina egna skidor! I katalogen står det att man får låna utrustning av medelgod kvalitet och det är precis vad det kan vara om man har otur. Det finns inga garantier för att det är fjolårets skidor, mkt åkta på, etc om du har bokat ski ordinaire. Är du en duktig åkare och van vid dina skidor ta med dom och gå iallafall ner och ställ dej i utrustningskön och se om du får ett par roligare skidor. Då har du ju två att växla mellan under veckan
Att åka på skidor som man inte trivs med när förhållandena kan vara gudomliga kan ju förstöra hela din semestervecka.

Vad är det för oseriösa jävlar som ger en offpistgrupp B2or att åka puder med?

Har åkt md UCPA till Argentiere ett par ggr nu.

Det jag lånat har mest varit B2:or.
Jag har åkt Ski Ordinaire grp F+ och Toute neige.

Framöver kommer jag dock ta med egen utrustning eftersom risken annars är stor att jag återigen måste åka på B2 eller någon annan Rossignolskida och det vill jag undvika in i det längsta.

Gillar du att åka på Rossignol kan du säkert bli mycket nöjd, är det något krångel med utrustningen tex slipning eller liknande så brukar de fixa det över natten.

Åker ofta med UCPA. Är du en mycket bra åkare och åker i F+ eller Off-piste grupperna får du i regel bra grejor. F+ = B2, Off-Piste = B3.

Har du normala fötter löser det sig med pjäxor men har du som mig breda fötter rekommenderar jag egna pjäxor.

Det är inte grejorna som är det fina med UCPA, guiderna är SUPER !

Själv tar jag alltid med mig egen utrustning.

Åker till Argentiere v5 och Val d Isere v10

/Crille

Var i Argentiere föra året och åkte "branta koridårer" och alla som va med oavsett offpist grupp fick B2or. Det syntes inte till några bredare skidor i centrets skidbod förra året =( och jag som inte gillar Bandit ens.

Hmm, detta låter ju inte så bra... Kanske ska ta och köpa mig ett par istället. Jag åker tyvärr inte lika mkt längre pga jobb och familj så det känns lite surt att köpa egna. Men samtidigt kan jag ju ha dem länge istället.

Du kan ju alltid åka ner, kolla vad de har för prylar och om de inte passar så kan du gå ut på byn och hyra skidor.

Att hyra skidor i Argentiere är dock inte gratis men UCPa samarbetar med någon av uthyrarna så priset blir bra mycket lägre än om du skall köpa ny utrustning.

Ett annat alternativ för dig är ju att åka till Udéns Sport och hyra en utrustning där.

Fördelen med att hyra på plats är att du lätt kan byta om du inte är nöjd med utrustningen och du kan även prova flera olika märken, modeller och längder så att du vet vad du skall köpa inför nästa år.

Jonny S förslag skulle jag sattsa på! Jag gjorde en sån när jag va ner, det va skitbra. Jag testade säkert 6-7 olika skidor. ska du bo i Cahm eller Arguentiere? Bor du i Argue kan jag rekomendera sportbutiken rakt över gatan från centret, dom hadde stort utbud och va bra på engelska. jag provade K2 Cheif, Dyna Legend pro, Tankern, Zag guld, gamla B3, Gotama och nå mer.

ps, ingentig slog ZAG guld du måste testa dom! ds.

Hej,
Jag håller med Jonny S och Bertborge. Ta med dej egna om du har, utifall inget skulle passa dej...

Lite reklam: "Ta och investera i ett par Hendryx, Sveriges nya hetaste skidmärke så klarar ni offpistrepan med UCPA. Se mer på www.hendryxskis.se. En av mina polare har redan beställt ett par (hon kommer garanterat att köra skiten ur mej).

Ride on,

Jag ska bo i Chamonix, vilka uthyrare bör man satsa på där? Jag har inga egna skidor utan funderade på att kanske köpa mig ett par. Adams Sport, och säkert många andra, har ju så att man kan hyra ett par och sen köpa loss dem om man diggar dem. Kanske kan vara nåt... Någon som vet vad det kostar att hyra ett par "avancerade" skidor i 7 dagar i Chamonix ungefär?

Jag har åkt med UCPA 3 ggr, 2 gånger i F+ i Argentiere och en gång branta korridorer i Chamonix. Båda gångerna i F+-gruppen fick jag låna ett par år gamla Bandit XX. Kvaliten på skidorna gick inte att klaga på. När jag åkte branta korridorer fick vi låna B3:or, men de hade inte alla längder så jag bytte till längre B2:or efter en dag.

Jag har varit nöjd med de skidor jag fått låna, de är väl underhållna och modellerna tycker jag har passat skidåkningen bra (möjligen med undantag för de gånger man körde pist med Bandit XX, jag fick det aldrig att funka riktigt bra på hårt underlag med dem). Sen har man ju alltid fördelen att man slipper vara rädd om utrustningen, den kan få lite stryk om man är utanför allfartsvägarna långt ner i dalen.

Pjuck har jag aldrig lånat så det kan jag inte uttala mig om. Stavar är stavar, de som lånas ut har rejäla kringlor och funkar utmärkt.

Om du ska bo i Cham, hmmm?? Det finns ju en hel drös skidbutiker om du går "skiers right" (mot Cham syd) över parkeringen när du går ut genom antren på centret kolla där. Kommer inte ihåg vad tårget heter??

Jonny?

Vad har udéns för skidor att hyra ut då? Har dom offpistskidor som t ex Legend Pro, Gotama etc.?

Och bertborge, var legend pro väldigt hårda och svåråkta eller hur var dom?

Ciao

Ta med egna skidor eller hyr i sverige om ni är osäkra inte kul att åka på något dåligt i en vecka, det kan förstöra hela resan.
Om ni inte orkar med skidor så tar ni iaf med er pjäxor, har ni inga pjäxor så går ni till närmsta skidhandel och köper ett par med formgjutna sulor.

Vad har udéns för grejer att hyra ut? Har dom typ Legend pro eller andra grymma offpistskidor?

Snela svara

Robbott: Legend pro upplevde inte jag särskilt svåråkta, dom tål att åkas hårt men svåråkta......neee. Jag skulle vilja ha lite kortare svängradie och bredare front på dom.

att hytra i svedala är ett alternativ men jag skulle inte göra det, dels är det mer att släpa på & sänn har du inte chans att byta om du inte är nöjd.

Robbott: jag och 3 andra polare från sthlm ska ner den 6jan-16jan till argentiere. vi kommer åka ski-offpist och snowboard-offpist...

ang. utrustningen så är det väl bara att ta med sig sina egna lagg och annan utrustning och sen se vad som erbjuds.

är det dåligt med snö eller något så kan man ju alltid ta låneskidorna och åka på istället :)

Skrev til UCPA å hörte med tanke på ski når man er med i Toute neige gruppe og fikk dette svaret:
Det är i regel Bandit XX som utlånas.

Hejsan

Mycket bra tråd, åker ned till Val Thorens nu till helgen, någon som varit där på sistone som kan svara för vad
man kan tänkas få låna där.

Har ett par XX här hemma, funderar på om det är värt o ta med dom, blir en hel del krångel om jag ska ta med
dom för jag reser lite omvägar osv. men det är ju inte kul o komma ned o få låna något skit heller.

Mycket tacksam för svar

Rikard

Jag och min pojkvän var med UCPA i Val Thorens förra året. Jag åkte i E-grupp och hade Streetracer-skidor, han åkte off-pist och de hade Scratch FS och BC.

Tillbaka
Topp