Hur Att BÄra Skidor Med Skiddi?

Perfekt!
Jag har länge undrat hur jag ska kunna se ännu löjligare ut när jag går till eller från liften!

Blir ju fruktansvärt lättsamt med ett par feta rockerskidor! Inte för att vara negativ och nedlåtande men är detta något du slängt ihop på en förmiddag? Du har inte fundera på att göra ett med lite större hjul så man kan köra ospårat? ;)

Herregud vilken dynga!!!!
Imponerande att någon lägger tid på att utveckla, tillverka och försöka sälja något så totalt meningslöst....

Känns som en lösning på ett icke-existerande problem.
Har även svårt att se att det ska funka på skidor med tailrocker.

Senast ändrad:
Tack för era synpunkter! Skiddi passar naturligtvis inte alla alla och för alla typer av skidor. Det finns gott om folk som kör på “vanliga” skidor istället för rocker- eller raxskidor och därmed kan använda en Skiddi. Ja, hjulen är små, men de funkar bevisligen, som ni kanske såg i filmen. Det är inte alla som lätt bär runt på sina skidor, som exempelvis barn och äldre, och där hjälper naturligtvis en Skiddi, men den funkar för alla som hellre rullar än bär.

Haha! Trodde det var ett skämt!
Att folk har problem med att bära sina skidor beror oftast inte på fysik förmåga, så då kommer ett par hjul som man ska lyckas sätta dit ändå inte hjälpa.
Och hur ska den hålla? På filmen visas den först med ett par väldigt smala barnskidor, med bredare skidor lär det bli mycket stress på gummibandet, som dessutom ska ligga på en vass stålkant.
Och plasthjul utan lager?
Men för lata människor, helt utan kunskap om skidåkning kanske den kan vara aktuell..

Har du tänkt att börja sälja den i Sverige?

skihanst sa:
Tack för era synpunkter! Skiddi passar naturligtvis inte alla alla och för alla typer av skidor. Det finns gott om folk som kör på “vanliga” skidor istället för rocker- eller raxskidor och därmed kan använda en Skiddi. Ja, hjulen är små, men de funkar bevisligen, som ni kanske såg i filmen. Det är inte alla som lätt bär runt på sina skidor, som exempelvis barn och äldre, och där hjälper naturligtvis en Skiddi, men den funkar för alla som hellre rullar än bär.
Du har nog vänt dig till fel målgrupp, nu drar jag inte alla över en kam men utan att ljuga så kan jag påstå att 70% av medlemmarna här inne inte ens äger ett par skidor med flat tail. De resterande 30% är varken barn, "äldre" eller personer som skulle visa sig bland folk med en "skiddi"

Senast ändrad:
Tar tillbaka att det är ett icke-existerande problem men precis som Engstrand skrev så är just den målgruppen du inriktar dig mot (äldre och barn) väldigt lien just här på freeride.

giphy.gif

Hmm tillverkas i Italien. Kan ju förklara en hel del.....

Är ju ett brutalt lat folk.

Och problemet med bredare skidor och tailrocker. Är ju knappast ett problem som uppstår för den italienska befolkningen...

Kör lite brainstorming med "fiffiga idéer" när vi ändå håller på. Och fortsätter med inriktning på lata italienare..

Nå sorts hållare för cigaretter att sätta på staven. Typ-ish GoPro hållare. När italienarna står och väntar i liftkön. Är ju drygt att stå och hålla i ciggen hela dagen.

Kanske någon typ av uppblåsbar sittanordning inbyggd i skidbyxorna så kan man sitta ner medan man tar sin cigg som behändigt sitter i cigghållaren på staven. Tänkte mig något liknande som abs-ryggsäckarna fast det på röven då.

Aah, vad är väl bättre än att insupa den friska bergsluften genom en cigarett?

@skihanst
Om det är du som är upphovsman är det imponerande att du lyckats gå från idé till färdig och lanserad produkt. Men som tidigare påpekats är freeride helt fel målgrupp, lite som att försöka sälja elbilar på en trucker-mässa i amerikanska södern. Jag hade, i all välmening, sett mig om efter ett forum där "vanliga" skidåkare hänger, som inte nödvändigtvis behöver vara ett uttalat skidåkarforum utan kanske mer av generell karaktär.

Sergio har kommit på en bra idé och många här verkar har svårt för att erkänna praktiska och empiriskt grundade innovationer. Det går naturligtvis att modifiera detta för de moderna skidorna med s.k. "Rocker". Det behövs bara ett lite större hjul! För barn och för de i min åldersgrupp (gamla) så är det en mycket tilltalande lösning på ett relativt besvärligt praktiskt problem. Jag funderar på att ge mig själv ett par i julklapp.

kappakomplett sa:
Sergio har kommit på en bra idé och många här verkar har svårt för att erkänna praktiska och empiriskt grundade innovationer. Det går naturligtvis att modifiera detta för de moderna skidorna med s.k. "Rocker". Det behövs bara ett lite större hjul! För barn och för de i min åldersgrupp (gamla) så är det en mycket tilltalande lösning på ett relativt besvärligt praktiskt problem. Jag funderar på att ge mig själv ett par i julklapp.
Ser du det som ett problem att bära dina max 8 kg tunga skidor en mindre bit till liften/backen?

OEngstrand sa:
kappakomplett sa:
Ser du det som ett problem att bära dina max 8 kg tunga skidor en mindre bit till liften/backen?
Ja, du förstår, med stigande ålder... begrepp ändrar sin innebörd... "en mindre bit" för en tjugofemåring som du, i toppform och inte det minsta bakfull, ja det kan ju lika gärna vara två-tre kilometer! Med uppförsbacke. Utan att en svettdroppe bryter fram på pannan. Det är en "mindre bit" för dig.
Medan det för en nypomaderad 60-åring som kanske drack en flaska rött med lite sedativ i form av en eller två whiskygroggar, riktiga mahognygroggar, och som sedan sovit lite oroligt kan en svag nedförsbacke på ca 500 meter vara nog för att tveka totalt inför skidåkningen morgonen efter. Hur välsignade är då inte Sergios små, lättmonterade, hjul som sätter skidorna i fart nedför backen.
En fråga om att åka eller inte åka

Brukar försöka få tag på ski-in/ski-out boende när jag skidar. Jag har då inga planer på att gå 2-3 km till närmsta lift, tror inte så många andra här inne siktar på det heller när dom ska på 1-4v skidsemester. Och då får du helt enkelt ge fan i spriten?

OEngstrand sa:
Brukar försöka få tag på ski-in/ski-out boende när jag skidar. Jag har då inga planer på att gå 2-3 km till närmsta lift, tror inte så många andra här inne siktar på det heller när dom ska på 1-4v skidsemester. Och då får du helt enkelt ge fan i spriten?
löjligt argument..

OnT: Jag tycker inte heller idén är helt dum faktiskt.

Senast ändrad:
Men hallå!

Sådär kan man inte bära sina skidor. Vill man se cool och rutinerad ut använder man ju sina Skitakers! Då görs det med stil!

Funkar säkert bra i kassa skidorter som Engelberg där man ägnar mer tid till promenad och bussåkning än att faktiskt åka skidor...

På riktigt, Har folk inget bättre att göra med sin tid och sina pengar!!?? Man blir ju nästan förbannad på folk som tar fram denna typen av clownprylar...!

@Gustav
Ski Taker var ju ännu kungligare! Men varför ska de vara något man spänner fast på pjäxan? Självklart ska de ju vara helt integrerade i pjäxan redan vid tillverkningen! Vilken pjäxtillverkare blir först att köpa rättigheten att ha Ski Taker-funktionen inbyggd i pjäxan? Jag förutspår en pjäxrevolution av samma magnitud som när Salomon introducerade bakistigspjäxorna förra århundradet!!!
Succén är självklar......

Jag tänker mig att man sneglar lite på stighudarna och tar fram en liten platta med hjul på sidorna man kan lägga mellan pjäxor och bindning. Det gäller att lösa bredden bara så det passar puderskidor så väl som pistskidorna, även hitta på ett göttigt namn som klingar fint på ryska och i viss mån italienska, där förespår jag bäst marknad. Slutprodukten borde bli något som liknar rullskidor med dubbla hjul, fast med skidor framåt likt lansar.
Jag har valt att inte ta patent på detta utan låter någon med mer tid ta hand om detta guldägg, varsågod!

Tillbaka
Topp