Hur bred stålkant?

Hur bred stålkant?
Har köpt ett par begagnade Nordica Enforcer 100 2016/2017. Enligt säljaren hade de bara slipats 3-4 ggr men med Skistars ”Silverslip” när jag tittade närmare på kanterna är det bara ca 1,7 mm kvar av stålkantens bredd, något mer på höjden. Är det rimligt? Hur mycket av kanten äts upp vid en standardslipning typ Skistars silverslip och hur många gånger till kan jag slipa på 1,7 mm kant?

Hur bred stålkant?
Kollade mina 93'or nu, aldrig slipade, men åkt typ en vecka på dom.
Det var runt 2,2mm på dom, ungefär under foten.

Hur bred stålkant?
Intressant fråga och kan säker bli en intressant tråd av detta!
Jag har faktiskt precis varit ute och fixat mina kanter på ett par Enforcer 93 (och ett par Armada ARV 96 Zero)...var färdig...men läste detta och blev väldigt nyfiken. Sagt och gjort...ut i garaget igen och mäta...mina kanter (Enforcer 93) mäter 2.0 mm både på höjd/bredd. Dessa skidor är aldrig slipade i maskin utan endast slipade av mig med verktyg för ändamålet.

För mig personligen är det obegripligt att ett par skidor från 16/17 är slipade i maskin 3-4 gånger? Visserligen lite beroende på hur många skiddagar/år tidigare ägare har haft på dem? Jag tänker att om man som jag själv ligger på runt 40 skiddagar på en säsong...varav ca 15 på "hårt före" (läs "blåis"...) behöver i alla fall inte jag lämna in dem för maskinslipning varje år. Jag tycker att det för mig fungerar bättre och är säkrare att ta hand om kanter, belag och valla själv. Att för hand ta hand om sina kanter kostar ju mindre på själva stålmaterialet jämfört med när någon går lös med slipmaskin. Nu är jag fullt medveten om att alla kanske inte har tiden för detta (kunskapen kan man skaffa på nätet...)...men...det tar faktsikt inte så mycket tid i anspråk.

Vi har ett bra forum här på freeride där det sannolikt finns massa kunskap om detta, och jag själv har hittat massa info och fått svar på frågor inom detta ämne just här.

Lite kunskap för dem som är intresserade finns ju att söka här på freeride samt också här:

Hur bred stålkant?
...jo...skulle ju lagt till detta...om du kan ta hand om dina kanter själv och undvika "slipmaskin" varje år, så är min bedömning att 1.7 mm borde räcka några år. Skidan kan alltså vara "prisvärd" baserat på detta...

Hur bred stålkant?
Var iväg nyårsvevkan med familjen i Branäs, där snötillgången lämnade lite att önska. Har därför fått endel jack och uppruggade stålkanter från grus och sten i backen.Har skaffat en Swix pocket edge sharpener med en grövre sten, fil och diamantbryne, som jag tänkte jag skulle använda för att bättra på kanterna. Tänkte att det kanske räcker att ta kanterna med diamantbrynet för att få upp eggen lite. Eller ska jag gå på med stenen sedan filen och sist diamantbrynet? Bara filen? Vågar inte ge mig på kanten på belagsidan, eller? Tror att skidan är slipade med 89grader på kanten och 1 grads hägning. Vilken skada kan jag göra om jag går på med 89 grader och skidan är slipad med 88 grader samt om jag går på med 1 grads hägning på en skida med 0,5 graders hängning. Är det bättre isf att börja med 88/0,5? Dvs vad är värst, att gå på med 89/1 slipning på ett par 88/0,5 skidor eller 88/0,5 slipning på ett par 89/1 skidor? Tänkte som sagt bara bättra på eggen lite.

Senast ändrad:
Hur bred stålkant?
Du skall börja med filen om kanterna är som dom brukar vara efter några dagar i Branäs stenhårda backar. Slipa dom 89 1. Det fixar du fint med den lilla Swix filen. Både hängning och kant. Det blir fullt tillräckligt vasst med bara filen. Övriga verktyg ger bara det lilla extra.

Hur bred stålkant?
Det finns en hel del olika stålkanter som man kan välja mellan som producent. Men vanligaste bredden är 2,3 mm, och så blir de fabriksslipade så de hamnar på ca 2,2 mm i butik.
1,8 mm bredd är ganska vanligt också, speciellt på toppturskidor.
Så har du 1,7 mm kvar så håller det länge om du inte kör de i grovslip hela tiden :)

Hur bred stålkant?
Ska man hela tiden se till att stenen filen är blöt eller kan man köra torrt? Måste man ha ” hållare” för skidorna när man slipar eller kan man bara lägga dem på kant och vara lite försiktig? Kanske går att hålla fast dem med vanliga tvingar? Ngn som har ngn bra ”hemmasnickrad” lösning på detta?

Hur bred stålkant?
Ska man hela tiden se till att stenen filen är blöt eller kan man köra torrt? Måste man ha ” hållare” för skidorna när man slipar eller kan man bara lägga dem på kant och vara lite försiktig? Kanske går att hålla fast dem med vanliga tvingar? Ngn som har ngn bra ”hemmasnickrad” lösning på detta?
Ju bättre skidan sitter fast ju lättare är det att jobba med den, speciellt med stålkanterna. Du måste få undan skistoppern ordentligt också.
Filen ska inte vara blöt, men brynet fuktar du med vatten. Diamantbryne funkar utan vatten men bättre med. Avsluta med keramikbryne.

Senast ändrad:
Hur bred stålkant?
Var iväg nyårsvevkan med familjen i Branäs, där snötillgången lämnade lite att önska. Har därför fått endel jack och uppruggade stålkanter från grus och sten i backen.Har skaffat en Swix pocket edge sharpener med en grövre sten, fil och diamantbryne, som jag tänkte jag skulle använda för att bättra på kanterna. Tänkte att det kanske räcker att ta kanterna med diamantbrynet för att få upp eggen lite. Eller ska jag gå på med stenen sedan filen och sist diamantbrynet? Bara filen? Vågar inte ge mig på kanten på belagsidan, eller? Tror att skidan är slipade med 89grader på kanten och 1 grads hägning. Vilken skada kan jag göra om jag går på med 89 grader och skidan är slipad med 88 grader samt om jag går på med 1 grads hägning på en skida med 0,5 graders hängning. Är det bättre isf att börja med 88/0,5? Dvs vad är värst, att gå på med 89/1 slipning på ett par 88/0,5 skidor eller 88/0,5 slipning på ett par 89/1 skidor? Tänkte som sagt bara bättra på eggen lite.
Vi länken nedan kan du få en uppfattning om olika fabrikörers "base och edge bevel" som du funderar på.

Hur bred stålkant?
Kollade Freerides reportage från Moose Skis igår och jag har för mig att han pratade om hur stor stålkanten är där om nån vill kolla

Hur bred stålkant?
Om du jämför hur bred stålkanten är uppe på brättet (där den inte blev slipad i butiken) jämfört längs efter kanten som ligger i snön ser du exakt hur mycket som har slipats bort.

Tillbaka
Topp