Hur definieras snödjupet?

Kartom

Ny medlem

Det här fotot är taget den 13/2 från hotelliften i Kittelfjäll. Man ser på ängarna i bakgrunden att snödjupet i dalen är i princip obefintligt och att det finns gott om barmark i backen. Enligt snödjupsrapporterna ska det vara 49cm i terrängen.
Det är klart att det finns ställen där snödjupet är 49 cm eller djupare, men mina lekmannaögon säger att medeldjupet är absolut inga 49cm. Hur definieras egentligen snödjupet i terräng?

Snödjupet är definitionsmässigt avståndet mellan snöns yta och marken.

Så här säger SMHI:
Snödjupet mäts klockan 07 (svensk normaltid) och mätningen bör utföras på en någorlunda slät markyta utan nämnvärd drivbildning. Avläsningen sker på en centimeter när, och det rapporterade snödjupet skall helst avse medelvärdet från minst fem mätpunkter med några meters avstånd.

Jag tror inte anläggningarna i allmänhet är så seriösa att de har ett antal mätpunkter utan väljer ut en lämplig ... tycks ju åtminstone vara så i Kittelfjäll, men jag misstänker att det kan variera. Hittar ingen info om detta hos SLAO.

Jag kan ju glädja alla som ska till Sälen Hundfjället/Tandådalen att det är riktigt bra med snö och att de 75 cm som anges stämmer helt OK med verkligheten! Riktigt bra förhållanden faktiskt! :-)

/MM

Senast ändrad:
Trodde nog att det skulle finnas några regler för hur man måste välja mätpunkt(er), men det verkar det alltså inte göra. Om det är upp till anläggningsägarna att eefiniera hur man mäter, vad har man då för glädje av snödjupsrapporterna? Det verkar dessutom som det är okej att byta mätpunkt mellan dagarna, för snödjupet sjönk betydligt mer än 1cm under helgen.

Det är ju bara trams att presentera snödjup om det inte finns regler för hur det ska mätas!

I Alperna mäter man oftast snödjupet i mitten av den stora snöhögen som uppstått när man skottar den gigantiska parkeringen bakom den lokala Konsum-butiken..... Kanske kör Kittel med samma metod????

Sedan får man inte heller glömma att Kittel var (verkar fortfarande vara) bra på att krydda snödjupet...
De gånger jag varit till Kittel mellan 2006-2009 fick man ta snödjupet med en stor näve salt (kanske därför det var mindre snö än vad anläggningen angav...)

SMHI:s station i Kittelfjäll rapporterar också 49 cm den 13 februari vilket är märkligt. Jag föreslår att du skriver till dom så kommer dom garanterat se till att detta åtgärdas. Dom som rapporterar snödjup från olika observationsplatser har ju ingen anledning att krydda några snödjup för att få en skidort att framstå som mer attraktiv än annars. Om det nu inte är så att den i Kittelfjäll som rapporterar snödjupet till SMHI har en anknytning till skidorten Kittelfjäll på något sätt.

gurrra sa:
SMHI:s station i Kittelfjäll rapporterar också 49 cm den 13 februari vilket är märkligt. Jag föreslår att du skriver till dom så kommer dom garanterat se till att detta åtgärdas. Dom som rapporterar snödjup från olika observationsplatser har ju ingen anledning att krydda några snödjup för att få en skidort att framstå som mer attraktiv än annars. Om det nu inte är så att den i Kittelfjäll som rapporterar snödjupet till SMHI har en anknytning till skidorten Kittelfjäll på något sätt.
Observationsplatsen kanske ligger intill en vägg där det brukar dreva vid vind eller rasa från taket vid blidväder... :cool:

Tillbaka
Topp