Hur djupt njuter man? 143/88/110

Anatoli

Ny medlem
Hej!
Jag vill till Hokkaido. Där är det mängder av snö. Jag har svårt att förestella mig om hur djupt kommer det att vara där. Jag ska dit på julledigheter och nyårs kalas. Så det också gör svårt att bedömma snömängder. Jag har inte så mycket att jämföra med. Jag har varit ändast i alperna när det var snöbrist. Så min fråga är hur djupt kommer man på en 186 långt 143/88/110 skida och njuter fortfarande? Eller minst 110 i midja är ett moste när det gäller 0,5 m snö och upp åt?
MVH/Anatoli

Senast ändrad:
Pistgubbe sa:
Kostar du på dig en så fantastisk resa får du inte slösa bort den med för smala skidor.
Jag håller med dig! Däremot vill jag inte lägga på för mycket. Klarar man sig bra på 88 i midjan så gör man det. Jag är inte dän som måste ha extremt värsta av värsta saker. Däremot kan jag inte göra den bedömningen själv. Tack för stöd i alla fal!
MVH/ANatoli

Anatoli sa:
Pistgubbe sa:
Kostar du på dig en så fantastisk resa får du inte slösa bort den med för smala skidor.
Jag håller med dig! Däremot vill jag inte lägga på för mycket. Klarar man sig bra på 88 i midjan så gör man det. Jag är inte dän som måste ha extremt värsta av värsta saker. Däremot kan jag inte göra den bedömningen själv. Tack för stöd i alla fal!
MVH/ANatoli
Köp ett par begagnade rejäla puderskidor. Du kommer ångra dig annars! Jag ska kolla igenom lite och ge några förslag. Hur lång/tung är du? Föredrar du lekfulla skidor eller "chargers" som går igenom allt? Åknivå?

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=118978 Där har du några alternativ.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=118878 Två ganska lekfulla modeller.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=118622 Lite smala, men de kan å andra sidan ersätta dina nuvarande som endaskida.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=118516 Om man vill ha något med mindre sväng och som är styvare.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=118510 Underbara skidor, speciellt i Japan. Men se isf till att pruta bort minst 500-1000:-, dom ligger alldeles för högt.

Pistgubbe sa:
+1

Hur länge är du där? Är hyra ett alternativ? Flyger du med bolag som tar betalt för skidor? Om du hyr kan du pröva flera olika sorter.

Senast ändrad:
Jag är 186 lång och ligger på 80 kilo. Jag tror att jag vill ha någonting som är 186 ... 191 cm lång. Jag har tittat på 4frnt renegade. Men nu tackat Utter ser jag flera roliga alternativ. Lekfulla eller "tåg" skidor har jag svårt att säga någonting om. Blir det dramatisk skilnaden i mellan de?

Max_Faktor sa:
Pistgubbe sa:
+1

Hur länge är du där? Är hyra ett alternativ? Flyger du med bolag som tar betalt för skidor? Om du hyr kan du pröva flera olika sorter.
Hej! Hyravill jag inte. Det kan vara begränsande. Jag vill åka runt där och hamna på flera ställe utan att tänka på att jag måste lämna in och sådan...

Kan säga att när jag var i Hokkaido i vintras var det dagar när jag knappt kom framåt med mina R2 192 cm som är 122 i midjan. I branterna var det såklart inget problem men det är inte brant överallt. Vi träffade en kanadensare en dag som frågade om han fick hänga på oss. Det fick han såklart men då han hade smala skidor så kom han knappt ner på vissa ställen trots att han var en duktig åkare. Han sjönk helt enkelt ner för djupt i snön och fick knappt någon fart framåt. Såklart funkar det, men lägg några kronor extra och få ut mycket mer, det är min åsikt.

havreboll sa:
Kan säga att när jag var i Hokkaido i vintras var det dagar när jag knappt kom framåt med mina R2 192 cm som är 122 i midjan. I branterna var det såklart inget problem men det är inte brant överallt. Vi träffade en kanadensare en dag som frågade om han fick hänga på oss. Det fick han såklart men då han hade smala skidor så kom han knappt ner på vissa ställen trots att han var en duktig åkare. Han sjönk helt enkelt ner för djupt i snön och fick knappt någon fart framåt. Såklart funkar det, men lägg några kronor extra och få ut mycket mer, det är min åsikt.
Tack för fantastiskt input. Hur mycke vägde du då? Kat jag tålka dig som att jag ska ha minst 122 mm i midjan? Vilket snödjupet pratar vi om?

Anatoli sa:
erik_lagg sa:
Jag gillar frågan: Hur djupt njuter man?
Den här kanske kan vara något, line sick day 125, http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30853
Tack för tipsen. Angående frågan - det var meningen, alla vill gå djupt men samtidigt är inte alla som trivs med det. Det kommer med ålder.
Inte helt säker på att jag förstår. Jag vill ha så mycket lössnö som är möjligt och det önskemålet verkar inte ändra sig med min ålder iaf (40+). Strunt samma. Jag tycker riktigt breda skidor är roligt redan vid 5 cm snö, ger surfkänsla redan där, så om jag skulle åka till Japan skulle jag välja 120+.

Anatoli sa:
havreboll sa:
Tack för fantastiskt input. Hur mycke vägde du då? Kat jag tålka dig som att jag ska ha minst 122 mm i midjan? Vilket snödjupet pratar vi om?
Jag vägde cirka 80-87 kg under den resan beroende på om du frågade mig i början eller slutet av resan ;)
Snödjupet vi pratar om är sådant att, om man ramlade av, fick man kravla sig tillbaka upp på skidorna som om man vore en dränkt råtta vid ett sjöbrott. Självklart är inte varje dag på sådant sätt men tillräckligt många för att motivera riktigt breda skidor enligt mig. Tänk dock på att det inte alltid är bredden som gör skidan bra i pudret utan även formen och rockerprofilen mm.

Gjorde säsong uppe Niseko för några år sedan. Snöade som mest runt jul/nyår. testade även ett par olika skidor och kom fram till att smalare skidor, t.ex. JJs bara fastnade i mängden av snön. Terrängen är inte suberbrant där heller(tur det annars hade det var superlavinfarligt), många körde JJs i hakuba där det finns lite brantare åk. Men körde mest på mina kuros, 130 i midjan, väger typ som du. Helt klockren skida där båda storsväng och i skogen. Men för att göra det enkelt. Skidor med midja över 120 är i princip gjorda för att köras i Japan, möjligen i Kanada när det snöar där. I alperna klarar man sig en normalsäsong på smalare skidor. Så kötta på kör stort! Kuros eller rocker2 gillar jag :)

Kan väl dela med mig av min erfarenhet så här långt (ett par veckor i Japanpuder för några år sen) på mina allroundskidor Sidestash (108mm midja, drygt 181cm långa med lätt tipprocker, ej twintip), jag själv vägde väl ca 87kg+-2 under trippen.
*Fungerade det bra? Helt ok så fort det var lite brantare eller 1 dagar efter värsta snöfallen.
*Ska jag tillbaka dit? Japp
*Kommer jag att ta med mig längre/bredare skidor? Japp :-)

Det sista svaret säger väl det mesta ;-)

Stefans sa:
Kommer jag att ta med mig längre/bredare skidor? Japp :-)
Det sista svaret säger väl det mesta ;-)
recis! Jag har uppfattat att jag måste ha minst 125 beror på skidans geometri så klart. Det är svårt att välja. Det verkar att Line sick day skulle pasa jätte bra för mig. De är svårt att hita. Skulle vilja ha någonting liknande eller dem.

Tillbaka
Topp