Hur får man dendär "filmkänslan"?

Jonsson_P

Ny medlem
Hej, hur får man den där "filmkänslan" som det är på alla amerikanska filmer osv?
Är det någon speciell effekt som får det att åtminstonde likna det eller har det med deras otroligt dyra kameror och ljussättning?

Hoppas ni förstår vad jag menar (: !

det som jag tycker ger en bra filmkänsla är när det är jävulst bra kvalla och bra musik,, musiken gör det mesta..ljussättningen spelar också stor roll..

anderssss sa:
det som jag tycker ger en bra filmkänsla är när det är jävulst bra kvalla och bra musik,, musiken gör det mesta..ljussättningen spelar också stor roll..
Musiken, Just det! :D

Hollywood looken är ju inte helt lätt att uppnå med en videokamera. Men att ladda ner magic bullet looks kan nog vara ett steg på vägen. Color Correcta är nog det du ska göra. Om kameran har ett 24bilder i sekunden istället för 25 kan det vara bra att använda det.

Det är folk som vet vad dem håller på med, mycket efter arbete sen mycket planering också. Skönast filmningen i nån film enligt mig är fan That's It That's All, sjukt grymma klipp i den asså ! Underbart !

Senast ändrad:
De kan ju vara allt möjligt de har först och främst super 1337 kameror, och så är det mycket slow mo och att panorera

Ljussättningen, ljussättningen och ljussättningen. Utan bra ljussättning är det egentligen värdelöst med en bra kamera. För att få lite mer av den där filmkänslan ska du filma i 25p (progressivt) istället för 50i. Det blir en mer utdragen känsla och ja, det blir mer filmiskt.

-Många filmer idag görs med videokameror.Det hänger mycket på optiken, fasta med kort skärpedjup ger mycket filmkänsla (Pro35-adapter hjälper grymt till)
-Ljussättning självklart
-Progressiva bildrutor (25p, 50p) ger mer filmkänsla. interleicat (stavning?) ger mer "nyhetsreportage-bild"
-Rätt färg/gamma/etc-inställningar, för detaljerat ger en stökigare bild.

Tips för er som redigerar...
En simpel grej att göra innan man exporterar sin film är att de-interleica filmen (filter som finns i de flesta redigeringar), detta ger en filmigare känsla samt tar bort eventuella rörelsekanter i mörka fält.

/SMF

SwedishMountain sa:
-Många filmer idag görs med videokameror.Det hänger mycket på optiken, fasta med kort skärpedjup ger mycket filmkänsla (Pro35-adapter hjälper grymt till)
-Ljussättning självklart
-Progressiva bildrutor (25p, 50p) ger mer filmkänsla. interleicat (stavning?) ger mer "nyhetsreportage-bild"

En simpel grej att göra innan man exporterar sin film är att de-interleica filmen (filter som finns i de flesta redigeringar), detta ger en filmigare känsla samt tar bort eventuella rörelsekanter i mörka fält.

/SMF
nee gör man filmer med videokameror ? :o

TurboTutten sa:
SwedishMountain sa:
-Ljussättning självklart

/SMF
nee gör man filmer med videokameror ? :o
Haha! det är en skillnad mellan VIDEO och FILM kamera... haha, bubben läs på innan du skriver.

SwedishMountain, grymma tips! tack!

Senast ändrad:
När man använder analog tknik, alltså filmrullar, även kallat 16 mm, då blir de ju sjukt snygg känsla! lite lagom brusigt.

Digitalt kan se väldigt platt och "data acktigt" ut.

bra kvalité, bra musik och bra editering ;D color correction for the win, ALLTID color correction :O

Hermaan sa:
de flesta proffs använder sig ju av red kameror som kostar typ 1 mille..
Haha tror ju inte direkt det han är ute efter, och om du kollat bakom några skidfilmer så ser du att det inte e många gånger dom använder sånna kameror.

nåt att verkligen tänka på tycker jag är att använda stativ så mycket som möjligt förutom vid follow etc. känns mycket proffsigare då, åsså klippa landningar i takt med "dunket" i musiken!

om det är själva ljuset man är ute efter så är det ju color correction många använder. annars så tycker jag att man inte ska ha för mycket effecter utan kan ha någon tex när man klonar någon eller så, men inte för mycket. Sedan handlar det ju om det som nämdes tidigare att tajma klipp vid rätt tillfälle. också får det ju vara bra musik :D.

Många bra saker att tänka på när man ska filma är nämda. Dock tror jag att "Patrik" är ute efter något helt annat än filmtips. Som jag förstår det så eftersöker han/DU precis det som "arvid-o" och Robin nämner, nämligen den där filmiska känslan. Mättade färger (fråga 1) och superfokus (fråga 2) på det som skall framhävas.

Om så är fallet har jag inget vettigt svar på fråga 1. Det är ju diverse filter som används orignal så jag tror stenhårt på att ladda hem en sådan filter-effekt som "arvid-o" nämner.

Fråga 2 handlar om skärpedjup. Var fokus ska ligga och till hur stor grad resterande motiv skall ligga i fokus/ofokus. Använder man spotmeter (vet att Sony använder den funktionen) så kan man markera det objekt där fokus skall ligga. Resterande blir blurrigt.
Kommer du på något bra sett att slaska ihop en Hollywood-rulle så dela gärna med dig :)

Frandie sa:
Fråga 2 handlar om skärpedjup. Var fokus ska ligga och till hur stor grad resterande motiv skall ligga i fokus/ofokus. Använder man spotmeter (vet att Sony använder den funktionen) så kan man markera det objekt där fokus skall ligga. Resterande blir blurrigt.
Kommer du på något bra sett att slaska ihop en Hollywood-rulle så dela gärna med dig :)
för att få kort skärpedjup finns det tre sätt enligt fysikens lagar om optik..

-stor bländaröppning
-lång fokallängd (=mycket inzoomad bild)
-stor ljussensor

slutsats nr 1:
-med billiga konsumentkameror som nästintill alltid kör med en mycket liten sensor och billig (=inte ljusstark) optik, så blir enda sättet att få till kort skärpedjup att zooma in och att förhållandet motivet i fokus står långt framför vad som nu är i bakgrunden. OBS! "digital zoom" har inget med detta att göra och borde för övrigt bannlysas.

slutsats nr 2:
i de allra flesta fallen (om vi inte går upp på proffsnivå) går det inte att byta optiken på videokameror, vilket innebär att den optiken och den sensorn kameran har från börjar är du sedan fast med. för att få ljusstark optik och någorlunda stor sensor måste du upp till semipronivå på kameran. för DV-kameror innebär det samma prisklass som Sony PD170 eller Panasonic DVX100 -typ 20000 kr och uppåt.

slutsats nr 3:
-gissa varför digitala systemkameror med filmfunktion är på väg att slå igenom hårt? =)
det rullar en vägverket-reklam på TV just nu med en unge som kör bilbana i ett vardagsrum och lägger ut kuddar runt banan för att skydda bilen mot skador, den är filmad med en Canon eos 5D mkII, imponerande..

filma 24p. ha galet bra optik med galet stor bländaröppning så du får galet kort skärpedjup. Färgkorrigera i efterhand. Sänk mättnaden en aning. Ljussätt rätt.

Hermaan sa:
J4y1Films sa:
Hermaan sa:
de flesta proffs använder sig ju av red kameror som kostar typ 1 mille..
Haha tror ju inte direkt det han är ute efter, och om du kollat bakom några skidfilmer så ser du att det inte e många gånger dom använder sånna kameror.
field production gör det :)
De flesta proffs använder inte red. Är faktiskt ytterst få av marknadens storproduktioner som är filmade med red kamera. Det är ett 20 tal filmer skulle jag tro.

Att field använder en red kamera betyder inte att de flesta gör det. Det betyder att field använder sig av en red kamera.

För övrigt använder även pbp sin red kamera i vissa delar av sina produktioner.

Tillbaka
Topp