Hur funkar en street mtb för längre turer?

kjaer

Ny medlem
Hej!

Ska snart köpa ny cykel, valet står mellan en hybrid eller en street mtb.

Kommer att använda cykeln till vardagskörning och troligen även lite längre landsvägsturer då och då, men jag vill väldigt gärna ha en cykel som det också går att trixa och hoppa med. Kanske lite terrängkörning ibland också. Och det funkar en hybrid ju inte direkt för.:D

Min fråga är om går bra att cykla "vanligt" med en street mtb eller funkar dom endast för "lek"? Blir det mycket jobbigare att cykla lite längre turer med en street mtb i föhållande till en hybrid cykel?

Tack På förhand!!

Mvh.
Johan

Är det pga ramens utformning att det blir jobbigt för ryggen eller är det för att sadeln sitter sadeln så lågt?
Finns det ingen annan typ av MTB som skulle funka för mina behov?

Det går att ställa om sadeln :S Om det inte går det på just "den" cykeln så köp en sadelstång och plugga in, inte så svårt. Street mtb funkar fint, men du kan ju skaffa en som är lite mittemellan annars, som är lite högre ramuppsättning och med fler växlar.

rosenperla sa:
Det går att ställa om sadeln :S Om det inte går det på just "den" cykeln så köp en sadelstång och plugga in, inte så svårt. Street mtb funkar fint, men du kan ju skaffa en som är lite mittemellan annars, som är lite högre ramuppsättning och med fler växlar.
Några förslag på en specifik modell?

vilken som helst som kanske inte är för kort också skaffar du bara en längre sadelstolpe ifall den är för kort. annars skaffa en lek hoj och en billig kärring hojj :D så kör jag i alla fall

Allt beror på hur mkt du tänker lägga på en cykel. Mitt råd är, eftersom du verkar lite okunnig om cyklar samt lite ovetande om vad du vill, så gå till en cykelhandlare och fråga - samt testa runt lite olika modeller på cyklar. Då ska det nog ta och lösa sig. Själv ska man iväg o kika lite på cyklar nu när sommaren har kommit =)

Senast ändrad:
Om du inte är alltför duktig på att köra street så skulle jag rekommendera att köpa en scott yz, de har växlar och allt sånt å så ä de bara att sicka upp sadeln om man vill...

men för avancerad street är de inget vidare, alls!

lägg pengarna på en bra dirt/ street hojj, så jävla värt i längden!
sen går du in på blocket och kollar på typ racing/ xc-hojjar och köper en beggad som inte kostar allt för mycket!

Det är en otrolig skillnad att sätta sig på en cykel som är anpassad till det man ska göra, jag tycker det är en uppenbarelse varje gång jag tar min landsvägscykel och trampar iväg, att det faktiskt rör på sig framåt utan större ansträngning.

Men... Jag brukar köra längre XC turer med min Stinky, och det går. Jag skulle aldrig ta ut den på landsvägen, men, jag har bekanta som har bra tider på Vätternrundan med mountainbikes (med slicks). Däremot vet jag inte med utväxlingen på en street mtb, men det borde väl gå det med.

Vill man bara ha en cykel så skulle det nog vara bättre att skaffa en som är bäst till EN sak och inte någon mittemellangrej och sen helt enkelt leva med sitt val när man ger sig ut på landsvägen. Däremot skulle nog några olika uppsättningar med däck inte skada.

Tack för bra svar allihop! Svårt val... Kommer förstås att prova lite olika cyklar i affären och se vad jag trivs med. Ca 12000 får den kosta.

Var just ute och cyklade en liten tur i skogen på min gamla skrotiga mtb, hur kul som helst.:) Nu är jag helt säker på att det ska vara en MTB, struntar i att det inte kommer gå lika lätt på landsväg. Annars får jag väl skaffa en racer eller liknande senare...

Frågan är bara om det ska vara en street/dirt eller XC...

det 'är viljan som styr! jag har cyklat ungefär 1.5 mil varje dag nu under 2 veckor med min dr jekyll, fan den är nästan som en bmx känns det som

Tillbaka
Topp