Hur funkar nikon d90 i filmväg?

robhimself

Ny medlem
Hej alla. Tänkte köpa en nikon d90 men jag är lite orolig för hur film-funktionen funkar? Kommer filma mycket skidåkning och då den saknar autofokus kanske man ska välja nåt annat. Nån som har några andra tips på en kamera mellan 5-10 000 som funkar bra till både foto och film?

Vet inte om det är till så mycket hjälp men har en polare som filmar med d90, och han är jättenöjd över den. Kan även tipsa om Canon 550D om du vill ha en systemkamera med filmfunktion och inte en vanlig filmkamera.

D90 är väl egentligen inget vidare jämfört med dagens kameror. D90 har ju ett par år på nacken och var den första DSLR-kameran med video men har nu sprungits ifrån och är ganska begränsad. Du får mer för pengarna om du stoppar dem någon annanstans (om du inte har en fin begagnatdeal på gång?).

550D är som redan nämnts väldigt bra om du vill ha en video-DSLR. Annars slår jag ett slag för Sony A33/A55 vars Autofokus i videoläge är oslagbar i jämförelse med alla andra Video-DSLR i rimlig prisklass.

kolla här:

Men som en sidonotis så är autofokus inte så viktigt när du filmar skidåkning då du oftast använder vidvinkel och fokusen satt till infinity, eller filmar från ett stativ då du kan fokusera manuellt.

Jag tycker också att du borde satsa på en sony a33. Detta är ju en ny kamera på marknaden som borde lärt och tagit åt sig, av de andra kamerorna som har funnits på marknaden som 550d och d90. Denna kamera har ju klart en av de snabbast autofokusen som kan vara bra att ha om man vill ta något "hastigt" kort eller när du ska filma är ju detta något som du kommer att tjäna väldigt mycket på. Då du inte behöver oroa dig för att få någon tagning i ofokus så att säga. =)

J4y1Films sa:
Jag tycker också att du borde satsa på en sony a33. Detta är ju en ny kamera på marknaden som borde lärt och tagit åt sig, av de andra kamerorna som har funnits på marknaden som 550d och d90. Denna kamera har ju klart en av de snabbast autofokusen som kan vara bra att ha om man vill ta något "hastigt" kort eller när du ska filma är ju detta något som du kommer att tjäna väldigt mycket på. Då du inte behöver oroa dig för att få någon tagning i ofokus så att säga. =)
Ingen slowmotion och rätt sunkiga objektiv är vinsten att gå Sony vägen. Sedan har SLT tekniken flera brister såsom mer brus, ghosting ( http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=36437969 ) Spegeln gör att ljuset studsar runt vid sensorn.

SLT är en gammal teknik som aldrig fick fäste pga sämre kvalite om man jämnför med SLR. Sony har inte tagit åt sig från något företag utan de har försökt skapa något nytt. Om de hade lärt sig så hade de haft 60fps, snabbare X-Sync eller försökt med Global Shutter cmos.

Bjo-rnR sa:
J4y1Films sa:
Jag tycker också att du borde satsa på en sony a33. Detta är ju en ny kamera på marknaden som borde lärt och tagit åt sig, av de andra kamerorna som har funnits på marknaden som 550d och d90. Denna kamera har ju klart en av de snabbast autofokusen som kan vara bra att ha om man vill ta något \"hastigt\" kort eller när du ska filma är ju detta något som du kommer att tjäna väldigt mycket på. Då du inte behöver oroa dig för att få någon tagning i ofokus så att säga. =)
Ingen slowmotion och rätt sunkiga objektiv är vinsten att gå Sony vägen. Sedan har SLT tekniken flera brister såsom mer brus, ghosting ( http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=36437969 ) Spegeln gör att ljuset studsar runt vid sensorn.

SLT är en gammal teknik som aldrig fick fäste pga sämre kvalite om man jämnför med SLR. Sony har inte tagit åt sig från något företag utan de har försökt skapa något nytt. Om de hade lärt sig så hade de haft 60fps, snabbare X-Sync eller försökt med Global Shutter cmos.
Tråden du länkar till visar inte på ghosting, det är reflexer i objektivet från ett UV-filter eller något annat. Effekten är inte alls så stor i verkligheten. Kolla här istället, http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page13.asp bilderna längst ner visar på SLT-kamerors ghosting.

Sunkiga objektiv är kanske en nackdel med sonys kameror, inget jag har nån särskilt bra koll på men de allra flesta objektiv som finns funkar alldeles utmärkt bra till de flesta användningsområden för oss vanliga amatörer.

Jag håller med dig om att Sony är experter på att inte lyssna på användare, men de flesta producenterna väljer att stoppa huvudet i sanden och bara släppa det minsta möjliga för att ta marknadsandelar från andra i samma klass men är samtidigt livrädda för att konkurrera med sina egna highend produkter. Det är därför vi inte får se bla 50mbps bitrate och 60p även om kamerorna klarar det. Vad skulle det då finnas för anledningar att köpa pro-sumer kameror för 30 000?

Men för vårt bruk, kamera för sport och film under 10 000, ser jag inte mycket konkurrens för A33/55 A55ans 10fps är ju bara slaget av t.ex Canon 1D som kostar 3-4ggr så mycket. Filmningen är ju ungefär motsvarande alla andra film-DSLR upp till Canon 5D men utan 60p, å andra sidan får du en AF som är ljusår bättre i filmläge.

Filmmässigt så är väl Panasonic GH1/GH2 bättre speciellt GH1 med Tester13-firmware. Men de kamerorna har bara hälften så stor sensor och kommer inte i närheten av A55/A33 när det kommer till ljuskänslighet.

Min slutsats av det aktuella kameraläget blir att A55/33 är det bästa valet i prisklassen om man vill ha en kamera som fixar det mesta bra. Men kanske inte är bäst på allt.

Vad använder du BjörnR för utrustning? Du tar jävligt snygga bilder i vilket fall. Oavsett vad man har för utrustning är den stora skillnaden personen som trycker av.

kolla här tillexempel, filmat med iPhone

Senast ändrad:
karln sa:
Tråden du länkar till visar inte på ghosting, det är reflexer i objektivet från ett UV-filter eller något annat. Effekten är inte alls så stor i verkligheten. Kolla här istället, http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page13.asp bilderna längst ner visar på SLT-kamerors ghosting.
Tråden jag visade var ghosting. Eftersom spegeln på A33 är lutad så studsar ljuset från sensorn till spegeln och tillbaka på sensorn fast i en annan vinkel. En till nackdel är att A33/A55 har helautomatisk filmning så du kan inte styra bländare/iso/slutare.

SLT är en bra teknik om man vill ha en allroundkamera.

Jag kör själv på gammal Pentax K10D fast skaffat mig en Canon 550D för att kunna filma och använda med blixtar på dagen. X-Sync på 550D är lika snabb som canons dyrare kameror.

Men visst sony bevisar SLT fungerar och att de lyckats använda en riktig AF modul fast jag tror om något/några år så kommer spegellösa kameror ta över marknaden tack vare bättre AF från sensorn.

Och japp du har rätt. Det är personen bakom kameran som gör bilden fast ibland kan kameran va flaskhalsen.

simonthyrberg sa:
MedlemJapaner sa:
http://www.cyberphoto.se/ 6990 kr för huset på cyberphoto.
6774:- inkl. frakt här http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2907419;c:36154

Kan ju annars rekommendera Canon 7D, lirar ju dock i en prisklass över. Här är en film som visar vad den kan göra med lite redigering
Du vet väl att 550D, 7D och kommande 60D har samma sensor? Du får exakt samma resultat när du filmar med de. Enda skillnaden mellan 550D och 7D är att de strypt datakanalerna till sensorn så att man inte kan ha lika hög FPS när man fotar?

Den egentliga skillnaden vid filmandet är att 550D kan bara ha hela ISO stopp dvs 100,200,400 medans 7D/60D kan ha 1/3ev iso stopp.

7D om han verkligen tänker sig köpa dyra L objektiv med vädertätning och springa runt i ösregn och sandstormar. Annars räcker 60D/550D gott å väl.

Senast ändrad:
Bjo-rnR sa:
karln sa:
Tråden jag visade var ghosting. Eftersom spegeln på A33 är lutad så studsar ljuset från sensorn till spegeln och tillbaka på sensorn fast i en annan vinkel. En till nackdel är att A33/A55 har helautomatisk filmning så du kan inte styra bländare/iso/slutare.
Jag hävdar fortfarande att det inte är Ghosting utan Lensflare. Den ghostade månen är alldeles för långt ifrån den riktiga.
Ghostingen på A33/A55 ser ut så här:
ghosting2-001.jpg

Man ska inte överdriva problemet, det verkar inte vara ett jätteproblem men samtidigt är det viktigt att veta om att det finns. Om du skall sälja dina bilder kan det kanske vara en dealbreaker. Dock verkar Dpreview inte tycka att problemet är jättestort.
Dpreview recension sa:
Since publishing this review we have taken the opportunity to investigate the much-discussed "ghosting" effect of the A55's semi-transparent mirror. Our conclusion - if you know where to look for ghosting, you might find it on close examination, but we don't consider it to be a problem in the vast majority of "real world" shooting situations.

Ultimately it is the "bread and butter" stuff - the excellent all-round performance of the A55's key systems, its fluid ergonomics and largely hassle-free handling that really make it stand out, and we have no hesitation in giving it a gold award.
Som alltid får man lägga allting i en vågskål och tänka efter vad som är viktigt för en själv.
Sonys kassa 1/160 max Flash sync är ju en begränsning, D90 och 550D har ju 1/200 men genom att de kamerorna har FP kommer man ju runt den begränsningen och kan använda blixt dagtid med större bländare. Jag fattar inte heller varför Sony inte har implementerat FP.

Sen att det är fullauto i filmläge på A55 är ju bara korkat och för att skydda sig mot att konkurrera med sina egna dyrare produkter, NEX VG10

Vad man än väljer har det sina egna för och nackdelar.
De relevanta fördelarna A55/33 har är ju
10fps sekvensfoto (7fps för A33), In-body stabilisering och bästa AF i video än så länge sen i övrigt är den ungefär på samma nivå som andra DSLR.
550D är ju mer eller mindre den bästa APS-C kameran som finns för foto och väldigt kompetent för video. Men långsamma sekvensfoton, ingen stabilisering i kameran och Video-AF är negativt med den.
GH1/GH2 är något av det bästa man kan hitta för filmning men 4/3 sensorn ger inte ljuskänsligheten man har i en APS-C

Fan som vanligt skriver jag alldeles för långt och länge, vet inte ens riktigt vad jag kom fram till förutom att det är svårt att komma fram till något.

Jag själv sitter på en liten Sony NEX-5 som funkar ganska bra, men jag hoppas på ett hackat firmware som befriar den från autoläget i film som just nu ger ett ganska onödigt taskigt resultat, när slutartiderna går upp mot 1/500. Och så klart vill jag egentligen ha möjlighet att använda riktig blixt, men det lilla formatet väger upp för mig i alla fall.

Senast ändrad:
karln sa:
Som alltid får man lägga allting i en vågskål och tänka efter vad som är viktigt för en själv.
Sonys kassa 1/160 max Flash sync är ju en begränsning, D90 och 550D har ju 1/200 men genom att de kamerorna har FP kommer man ju runt den begränsningen och kan använda blixt dagtid med större bländare. Jag fattar inte heller varför Sony inte har implementerat FP.
550D har samma slutare som 7D dvs 1/250-1/400 x-sync beroende på hur tur man har. Att producera 3-4 olika slutare kostar mer än att producera en och låsa med mjukvara. Jag får 2-3% svart ram med 1/400 och det är ett helt steg från 1/200 och FP är också en dålig lösning. Om du har slutartid snabbare än X-sync så börjar HSS/FP äta blixt och det krävs HSS/FP kompatibla blixtar som är dyra. En kamera som D70 har en global slutare och därför tillåter en att gå ner till de snabbaste tiderna med blixt.

En anledning också för att jag köpte canon var att pentax låser sin hotshoe efter 1/180 därför är riktigt sunkig vid solljus.

Det här med ghosting. Kolla på en "exploded" bild där man ser hela mekaniken i A33/A55. Rita ett stäck hur ljuset rör sig och sedan försök rita ett sträck när den studsar från sensorn till spegeln och tillbaka till sensorn så kommer du märka att bilden jag visade är riktig, troligen beskuren därför kan ses som att det var orealistiskt.

Sensorn och ljuskänslighet är ett väldigt suddigt ämne. Det beror helt på hur pixeltätheten ser ut. D3s t.ex den har en 12mpix på en småformatsyta, pixlarna är enorma i jämnförelse en 4/3 sensor med 12mpix. Var pixlarna lika stora så skulle de vara lika brusiga.

550D har sina nackdelar och sina fördelar. Ska man filma mer seriöst är 550D bättre valet annars är A33/A55 roligare att ta med sig bara för att filma små edits och fota vänner när de ska hoppa på sitt första 20m hopp.

NEX-5 har för lite knappar och funktioner på utsidan och för många menyer och undermenyer för att fungera till sportfoto men blev faktis lite imponerad av hur säker automatiken var. Kanske om något år det kommer en A66 utan SLT med lika snabb sensor-af som NEX-5 ? :)

Att 550 gick att pusha så högt visste jag faktiskt inte, jag trodde att du skulle förlora halva bilden vid 1/400. Imponerande.

FP är ingen bra lösning men det är enda lösningen om du vill komma ner till riktigt korta slutartider som 1/2000 om du har mekanisk slutare, Det är väl mer eller mindre bara D70 (D1) som har möjlighet att komma ner dit i övrigt.

Angående ghostingen så är bilden i tråden du länkade inte beskuren här, och visst blir det en reflektion men så här mycket missar inte spegeln.
085B6954D35C444FAEA3A753A510AEF7.jpg

Månen skulle fått en diffus underkant, nån snackade om att det var c:a 11px det rör sig om men det är inget jag vet något om, av de bilder jag sett ser det snarare ut som 10-20px. Men så mycket som i detta exemplet är det inte.

ja, pixeltäthet och ljuskänligheten på 550D har Canon gjort ett väldigt bra jobb med, som jämfört med 500D både är fler pixlar och känsligare.

Jag tror du har rätt i att 550D är bättre för mer seriösa applikationer, både för foto och video. Men för mig som amatör sitter A55 rätt gott.

Nex-5 är inget alternativ till en DSLR men den är ett väldigt bra alternativ till Canon G12 (om stor sensor är viktigt) interfacet är åt helvete med iso inställningar och annat som kräver 10 talet knapptryckningar. Men det fixas förhoppningsvis med nytt firmware. Jag köpte den enbart för storlekens skull. E-mount objektiven är väldigt bra, kanske inte optiskt men väldigt tysta och fina användarmässigt Carl Zeiss skall släppa nåt nästa år, kommer väl kosta $1200+ men ändå.

Vi lever i en ytterst spännande tid, aldrig förr har vi kunnat betala så lite pengar som nu för att kunna filma med så fin optik som vi kan nu. Det är bara sen i våras jag fortfarande satt och funderade på att bygga en DOF-adapter till min videokamera, den marknaden lär försvinna...

Nästa generations spegellösa kameror med mer högupplösta och responsiva EVFs kanske på allvar kan konkurrera med OVF och så fort Fujifilm släpper sitt PDAF system i annat än Point and Shoots så ser i varje fall jag ingen anledning att använda spegel överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Kul tråd för övrigt alltid kul att snacka kamera, lite för kul. borde absolut plugga till tenta i stället.....

En kort synpunkt:

D90 hanterar inte horisontalrörelser så bra, beroende på slutarkonstruktion och förstås -tid.

Däremot är autofokusen inget problem i skidåkning - i allmänhet är det bra ljus vilket ger liten bländare och/eller snabb tid. Dessutom kanske man använder vidvinkel vilket ger skärpa från kanske 50cm till oändligt vid de aktuella bländarna.

Men skall man filma preliminärt bör man skaffa sig en filmkamera.

Jag använder en D300s själv, den har i princip samma teknologi som D90 när det gäller film och bildsensor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp