Bjo-rnR sa:
karln sa:
Tråden du länkar till visar inte på ghosting, det är reflexer i objektivet från ett UV-filter eller något annat. Effekten är inte alls så stor i verkligheten. Kolla här istället,
http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page13.asp bilderna längst ner visar på SLT-kamerors ghosting.
Tråden jag visade var ghosting. Eftersom spegeln på A33 är lutad så studsar ljuset från sensorn till spegeln och tillbaka på sensorn fast i en annan vinkel. En till nackdel är att A33/A55 har helautomatisk filmning så du kan inte styra bländare/iso/slutare.
Jag hävdar fortfarande att det inte är Ghosting utan Lensflare. Den ghostade månen är alldeles för långt ifrån den riktiga.
Ghostingen på A33/A55 ser ut så här:
Man ska inte överdriva problemet, det verkar inte vara ett jätteproblem men samtidigt är det viktigt att veta om att det finns. Om du skall sälja dina bilder kan det kanske vara en dealbreaker. Dock verkar Dpreview inte tycka att problemet är jättestort.
Dpreview recension sa:
Since publishing this review we have taken the opportunity to investigate the much-discussed "ghosting" effect of the A55's semi-transparent mirror. Our conclusion - if you know where to look for ghosting, you might find it on close examination, but we don't consider it to be a problem in the vast majority of "real world" shooting situations.
Ultimately it is the "bread and butter" stuff - the excellent all-round performance of the A55's key systems, its fluid ergonomics and largely hassle-free handling that really make it stand out, and we have no hesitation in giving it a gold award.
Som alltid får man lägga allting i en vågskål och tänka efter vad som är viktigt för en själv.
Sonys kassa 1/160 max Flash sync är ju en begränsning, D90 och 550D har ju 1/200 men genom att de kamerorna har FP kommer man ju runt den begränsningen och kan använda blixt dagtid med större bländare. Jag fattar inte heller varför Sony inte har implementerat FP.
Sen att det är fullauto i filmläge på A55 är ju bara korkat och för att skydda sig mot att konkurrera med sina egna dyrare produkter, NEX VG10
Vad man än väljer har det sina egna för och nackdelar.
De relevanta fördelarna A55/33 har är ju
10fps sekvensfoto (7fps för A33), In-body stabilisering och bästa AF i video än så länge sen i övrigt är den ungefär på samma nivå som andra DSLR.
550D är ju mer eller mindre den bästa APS-C kameran som finns för foto och väldigt kompetent för video. Men långsamma sekvensfoton, ingen stabilisering i kameran och Video-AF är negativt med den.
GH1/GH2 är något av det bästa man kan hitta för filmning men 4/3 sensorn ger inte ljuskänsligheten man har i en APS-C
Fan som vanligt skriver jag alldeles för långt och länge, vet inte ens riktigt vad jag kom fram till förutom att det är svårt att komma fram till något.
Jag själv sitter på en liten Sony NEX-5 som funkar ganska bra, men jag hoppas på ett hackat firmware som befriar den från autoläget i film som just nu ger ett ganska onödigt taskigt resultat, när slutartiderna går upp mot 1/500. Och så klart vill jag egentligen ha möjlighet att använda riktig blixt, men det lilla formatet väger upp för mig i alla fall.