Hur har ni råd ? Skidresor

ifkaren92 sa:
Okej,k jag är inte kräsen utav mig. Jag ska ta och söka ett antal jobb tror jag, men finns det någon åldersgräns ??

Joo jag förstår det är grymt !
Själv har jag ändast haft 4 skidagar i år, jag skulle vilja ha ganska mycket mer :)
Jo vissa företag kan ha åldersgränser på upp till 18 år, annars ligger dom på gymnasieålder, dvs 16 år.

jadu..om du nu ska gå el - dra till norge och gør lærlingstiden och forsætt sen jobba dær. bra med pengar - fast inte som lærling.

du får væl bara ha dåligt betalda sommarjobb æn så længe...sen nær du fyllt sexton så får du t ex jobba på helger och skollov på mcdonalds/burgerking/liknade. tidningsbud kan du kanske också få jobb som om det inte ær krav på kørkort...bra med betald træning under arbetstid -men du måste vara morgonpigg.

Mitt tips som studerande är att verkligen försöka hålla i pengarna mellan resorna. Inte gå för ofta gå på tex bio eller äta ute mm. Även små utgifter ska man försöka dra ner på som en läsk i plugget eller att jämnt gå runt och tugga tuggummi även om det inte är så stora utgifter i längden så blir det mycket tillsammans. Gör en budget och spar 500kr av studiebidraget/ barnbidraget varje månad till resa.

Själv (som studerande) försöker jag åka på udda veckor med researangörer som lionalpin. En fördel är att komma till frankrike där dom oftast har "lägenheter" där man kan laga maten hemma vilket gör att du inte behöver lägga ut för mycket pengar på mat.

Mitt tips som studerande är att verkligen försöka hålla i pengarna mellan resorna. Inte gå för ofta gå på tex bio eller äta ute mm. Även små utgifter ska man försöka dra ner på som en läsk i plugget eller att jämnt gå runt och tugga tuggummi även om det inte är så stora utgifter i längden så blir det mycket tillsammans. Gör en budget och spar 500kr av studiebidraget/ barnbidraget varje månad till resa.

Själv (som studerande) försöker jag åka på udda veckor med researangörer som lionalpin. En fördel är att komma till frankrike där dom oftast har "lägenheter" där man kan laga maten hemma vilket gör att du inte behöver lägga ut för mycket pengar på mat.

Jag är ju bara 15 år, och fyller 16 i December !! Jobbigt, ska höra om det räcker att man ska fylla 16 eller om man måste ha fyllt 16. För isf är det stor fördel att vara född i Januari :P

Annars får jag nöja mig med jobb hemma och så.

Jag har sålt GT, men la ner för tröttnade och så hade jag ganska dåligt distrikt.

Ska kika lite med GP, ja vet att jag får gå upp tidigt som attan, men man får ju en del pengar.

ostersundjibber sa:
är ni fattiga eller? fel att ta pengarna från bankkontot???
Han bestämmer nog inte över hans familjs pengar, jag är lite i samma situation, undrar hur alla kan åka så mycket, för första gången i år kom jag iväg 2 veckor, tyvärr stukade jag handen första dagen så det blev 1 vecka.

men noob. du lär ju ha ett eget bankkonto! orka whina om pengar!

Jag jobbade hela sommaren. går elprogrammet (2a året) så jag har hunniot med en helg i sälen en vecka i hemsedal och en vecka i österrike. har drygt 20000 spänn kvar. kan tala om att du definitivt inte behöver betala uppemot 10000 för en vecka i österrike. jag klarar mej lätt på under 5000. allt handlar om att snåla och inte ha bråttom med att boka. ta dej tid att leta billiga resor så hittar du det kan jag garantera. sen är dte bra att ha kontakter så du kan kirra gratis boende lite här och var.

det gäller att ha kontakter så man kan få billigare boende.. sen kan du ju alltid utbilda dig till skidlärare och praktisera någon timme då kan du ha tur att få liftkortet ! ;D

ostersundjibber sa:
men noob. du lär ju ha ett eget bankkonto! orka whina om pengar!
Vad är meningen med att skriva om du inte har något vettigt att tillföra till tråden?

Jag går ochså i 9an, och som jag lär du också ha varit ute och praoat en del i högstadiet. Om dom är nöjda med dig där, brukar man kunna få jobb den vägen, både sommarjobb och extrajobb. Du får väll kolla med dom du praoade hos!

Lycka till!

de är bara att snacka in dig hos snälla människor, sova hos dom, äta hos dom och så lånar du liftkort.. då kostar de inte mycket.. sen gör du samma för dom och vips så blev det hela väldans mycke billigare

Jag håller på att leta sommarjonn för fullt, får nog höra med de jag har praoat hos. När jag har fyllt 16 så ska jag söka jobb och jobba helger, fast det är ju först i December !
Men får nöja mig med sommarjobb o lite små jobb än så länge.

Ja det är en klar fördel att ha kontakter, men jag har nada där uppe bland skidorterna, tyvär. Man sparar ju någon/några tusenlappar om man känner några, jag får ta och försöka skaffa :)

Senast ändrad:
själv tänker jag spara hela sommaren för att kunna dra på flera resor nästa vinter, nån vecka i åre,
långhelg i levi mm, å jag delar bara ut annonsbladet som kommer varje vecka, för det får jag dock
bara 700kr i månaden, men mer av morsan och farsan, så jag hoppas på en hyfsad summa på kontot
när säsongen är slut, tyvärr så måste jag dock köpa lite ny utrustning till nästa säsong, men hoppas
på bidrag av släkten till det haha

Peace.

Senast ändrad:
gå med i friluftsfrämjadet grymt värt. var en vecka i tärnaby och utbildade mig till skidlärare.. min lokalförening bjöd på allt. likftkort boende mat.. dock inte bussen upp.. haha men en utgift på 200 var
ganka okej för en vecka i fjällen

Det är bara att jobbe jobbe som en äkta galärslav all ledig tid
Börja blogga verkar vara en lönsam nisch för en del, skriv strunt på nätet och bli populär så börjar cashen strömma in på kontot
Finns en massa grejer man kan göra det är bara att hitta på nåt. Jag importerar tex lite billigt skit och säljer det dyrare på nätet. Bra sidoinkomst
Det bästa är ju om man kan flytta till i närheten av en skidbacke, har man inte den möjligheten kör man mkt skidrelaterad fys i ghettot man bor i och sen drar man till bergen när man blir 16 eller efter gymnasiet

Ohm1e sa:
DPD sa:
Men ifalld du vill åka så mycket skidor.., varför inte gå skidgymnasium lr vinterakrobatik då man går samhälle samtidigt. ????? då får man åka skidor med skolan 2-3 gnggr i veckan. :)
Då ska man bo på rätt ställe, ha bra betyg, meriter.(Om man nu inte e sjukt grym på åka så man blir "inbjuden" på nån skola då.)
För de flesta tar ba in ett fåtal elever per år, vissa tar inte in nån elev alls utanför stan. alltså riks grejjs. t.ex Åre tar endast in 4 elever per år från övriga städer eller nåsånt där,.
Man behöver varken toppbetyg, meriter eller vara grym på att åka.
dom tar in 20st i ösd btw.

Många svar, en del som missat huvudfrågan lite. Känner igen mig i grabben då jag själv som skåning i de yngre tonåren sällan skrapade ihop mer än 2 veckors skidåkning per år, om ens det...

Grabben är 15 bast och vill åka mer lagg. Vet inte om du jibbar, smiskar pist eller vill slakta stora berg, men de två förstnämnda går ganska lätt att stilla abstinensen på i små anläggningar som finns överallt. Du behöver bara fixa skjuts dit och tigga till dig ett liftkort av päronen.

Det stället där skon klämmer oftast hos en skidåkare är stålarna. Skidåkning är en dyr prylsport som kostar betydligt mer än att spela fotboll, sen är det inte alla som har Mt. Blanc runt knuten precis... man behöver stålar till att transportera sig också...
För att skaffa fett med stålar finns det dåligt med genvägar. Skaffa kneg m.a.o. Du får inte häftiga jobb när du är 15 bast, men ta skitjobben ändå! Fråga alla och överallt om de behöver sommarjobbare/helgjobbare. Det är även svårt att komma iväg på något i den här åldern, man är bunden till sina föräldrar... Försök övertala päronen om att skidåkning är bättre än att lapa sol på playan. (Om det inte fungerar: Hota med att tatuera in tribal-tatueringar över hela kroppen om du inte får minst X antal skiddagar per år)

När du kommer upp i gymnasie-ålder brukar man kunna få lite ordentligare sommarjobb. Eftersom du kommer gå yrkesutbildning kan du säkert sommarjobba inom det du utbildar dig på. (Kanske) Det kan ge ett bättre kassaflöde.
Tåg är billigt att åka i hela sverige, och boende på skidorter kan man hitta till ok priser. Vill man till alperna kan man åka med UCPA. (Använg google, ni vet hur det funkar...) Ingen glamour, inget lyxliv, men det blir franska alper med tillhörande skidåkning och många nya vänner till en billig peng!!

Som försäljare i sportbutik och personligen storkonsument av skidprylar kan jag avslöja lite knep hur ni köper billigare skidprylar:
#1. Köp på rea. Nästa års skidor går inte fortare än fjolårets.
#2. Köp inte brallorna här, jackan där och mössan nån annanstans. Storhandla hela outfiten i en och samma butik och få hjälp av en schysst säljare. Köper du t.ex. jacka, brallor och handskar kan man prova med "Jaha, men då bjuder du kanske på handskarna nu när jag köpt för så mycket?" Funkar ofta, om man bara frågar. Finns en prutmarginal på ca 10% som svensken aldrig utnyttjar.
Så ska du ha ny hjälm och goggles, fråga om du kan få ett schysst "paketpris" på en bra kombination.
Köper du dyra skidor, kanske kan man snacka sig till ett par stavar?
Köper du nya pjäxor kan man fråga vilka skidtrumpor som är bäst på markanden. När du fått svaret säger man "Då kan väl du bjuda på ett par sådana om jag tar de här pjäxorna?" Bara några exempel...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp