Hur hittar man bra Heli i Kanada/Alaska

Hej igen josh!

Tackar igen för dina svar!

Har också fastnat för PNH, har du/ni hittat billigt flyg från Seattle till Cordova? Bara hittat Alaska Airlines för 4200 SEK TUR.
Flyger ni in samma dag till Cordova som de anger som ankomst dag (lördag) och lämnar Cordova lördag nästa vecka? Vet inte om det är värt att vara där en dag före och även vara kvar en dag till om vädergudarna inte är medgörliga för att öka chansen till lyft.
Måste fråga det skumma att de tar en transaktionsavgift på 2.5 % över 2500 USD när anmälningsavgiften är 2550, ingen summa i det stora hela, men inget ni kunde undkomma misstänker jag?

Annan info som ev. framkommit från PNH som är värt att veta efter att ni anmält ert intresse

/T

Åkte två dagar med Great Canadian Heliskiing (GCH), tror på konceptet med små grupper (runt 4 pers).. säger sig självt att det blir skit om du tar 10 pers i helin och ska samla ihop alla efter varje åk. Mycket kan hända, nån tappar en skida, nån irrar runt i skogen etc.

Vill du åka brantare se till ta med dig duktiga åkare, dock förmodligen orimligt att be 3 av sina skidpolare lägga ut tiotusentals kronor så bästa tipset är väl och kolla om man kan stå standby nånstans. GCH var grymt flexibla med detta och jag kunde ringa några dagar innan och kolla om det fanns en grupp med duktiga åkare att köra med.
Nu åkte jag ganska tidigt på säsongen med instabilt snötäcke (slutet av dec) så det blev inga direkt branta stora öppna ytor men i skogen var det djupt och rejält brant på sina ställen. Tror GCH är bättre, om du vill mer utmanande åkning, än tex Purcell (som fick sig en känga av GCH ;))

jo ja tänkte på en sak, om du fortfarande funderar över ämnet....skicka din adrress till mig
så kan jag posta en demo dvd från Mica Heli så får du se hur deras terräng och lodge ser ut.

mvh

Daniel

Om man vill åka till Kanada och kanske lägga 3-4 dagar på heliski med mindre grupp, och kombinera med liftburen åkning i kanske 7-10 dar, vart är att rekommendera att åka då? Samt vilken tid/ månad?

till QVISFR:

Hej, jag jobbar med just det du frågar efter. Hjälper tex klienter med förberedande skidåkning för heliskiing samt hjälper att välja rätt företag utefter önskemål/behov.

Se http://www.cmhnordic.com/pre-heli/off-pist-coach-i-samarbete-med-progressive-skiing/

Samt www.progressiveskiing.com

Jag har personlig kontakt med Mica Heli samt CMH, de kompletterar varandra bra med olika profiler. Mica åker med 4 pers/grupp och CMH 11 pers/ grupp men har temaveckor med små grupper.

Tidpunkt beror mest på vilkens sorts åkning du helst vill ha, djupt eller stort och brant.

Har nyss fått hem Micas nya demovideo som jag gärna skickar till dig om du vill ha den.

Du når mig lättast på dt@progressiveskiing.com eller mobnr 0707-67 2889

mvh

Daniel Tapper

marcopolo_sthlm sa:
Hej igen josh!

Tackar igen för dina svar!

Har också fastnat för PNH, har du/ni hittat billigt flyg från Seattle till Cordova? Bara hittat Alaska Airlines för 4200 SEK TUR.
Flyger ni in samma dag till Cordova som de anger som ankomst dag (lördag) och lämnar Cordova lördag nästa vecka? Vet inte om det är värt att vara där en dag före och även vara kvar en dag till om vädergudarna inte är medgörliga för att öka chansen till lyft.
Måste fråga det skumma att de tar en transaktionsavgift på 2.5 % över 2500 USD när anmälningsavgiften är 2550, ingen summa i det stora hela, men inget ni kunde undkomma misstänker jag?

Annan info som ev. framkommit från PNH som är värt att veta efter att ni anmält ert intresse

/T
Lite sent svar kanske..

Har du kollat icelandair hela vägen till Anchorage? Jag kör Alaska airlines fran seattle. Resan är ju 4-5 timmer sa 4 papp är väl inte sa farligt.

Jag betalade med kreditkort men du kan säkerligen göra en banktransfer och komma under 2,5% i transaktionsavgift. Kreditkortföretagen tar ju ut sin avgift och det far vi kunder betala för. Känns väl logiskt.

Flyger in lördag eftermiddag och ut en vecka senare da jag troligtvis är belaten efter 2 veckors epic skidakning :)

Har inte fatt sa mycket mer info(annat än de jag fick vid anmälan om vilken utrustning man ska ha med sig) men de är snabba pa att svara pa mail och även bidra med kontakter pa andra skidorter.

Kolla med grabbarna på GO Heli & Cat Skiing, ett www.gohelicatskiing.com ett skönt gäng baserade i Malmö och Revelstoke BC som har super koll och representerar några av de absolut bästa operatörerna i BC och Alaska. Ring och snacka med dem, de hjälper gärna till:)

Tillbaka
Topp