Hur långt är ett snöre?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur långt är ett snöre?
HARS, Fre-drik mfl.
Vid namngivning av sjöar och hav har man inte varit så regelrätt. T.ex. är döda havet en insjö fast att det har "hav" i namnet.
En annan definition på hav är att det är det som omgärdar landmassorna, medans sjöar är belägna i landmassorna.

m4dtr1x:
Hur jag orkar svara på en massa inlägg?
Tja, hur orkar du sitta och läsa allihop?

Hur långt är ett snöre?
hhhhhaaaaaahhhhhaaaahhhhaaaa..... mannerbula.. har du snott min filosofiska tanke?
tihihi.. d va lite komiskt.. så nu ska jag sno nått av dig.. ...

mohahaha..

!stifftpenna!

Hur långt är ett snöre?
Hur långt är ett långt snöre som är jättelångt men ändå hälften så långt pga av nån idiot klippte sönder snöret i två lika långa delar? Hur hes kan ett skohorn bli?

Hur långt är ett snöre?
Fre-drik > Men Kaspiska havet är salt. Räknas ibland som sjö, ibland som hav.

yutta > Hur hög måste man vara för att vara hög?

Blankrad > Tuppen.

Hur långt är ett snöre?
Åh äntligen ett meningslöst inlägg där jag kan få ställa en fråga jag läng funderat över:

Vad väljer man igentligen om man måste välja?

Pest eller Kolera?

Hur långt är ett snöre?
nojlas >> att orka läsa är vell att ganska liten procentdel av att orka svara på såna sätt som du gör eller? aja snart tar min ork slut..:P alltså det va inge påhopp eller nått jag bara tycker att du formulerar dina svar på ett sånt sätt som inte många skulle klara av..
btw.. nån som vet nått om vad det händer i lindvallen i helgen? har hört att det ska vara nån typ av mini dream park som öppnar då.. nån som vet nöe?

Hur långt är ett snöre?
Roflmaowsmp - Rolling On Floor Laughing My Ass Of While Shitting My Pants! ^^

Hur långt är ett snöre?
Hur ont i baken har man efter en sexakt med rocco? Nån som vet?

Hur långt är ett snöre?
Hezzlan: Tycker den är tråden är ganska meningslös från början, med du snubblar på en intressant grej. För en evighet måste ju vara en oändlig massa tid? Och oändligheter finns det oändligt många olika. Det innebär att hälften av en oändlighet inte är detsamma som en annan oändlighet. Fast tid borde innefattas av enbart en oändlighet och därmed har du rätt iaf. Eller tänker jag fel?

Förövrigt så är ett längden av ett snöre som någontidigare var inne på helt enkelt 0<X>&#8734;

Där har du ditt logiska svar BigAir.

Hur långt är ett snöre?
&#8734; i mitt förra inlägg skulle egentligen vara ett evighetstecken (ni vet, gamla konsumlogotypen)

Hur långt är ett snöre?

c-bow> Säkert en åtta på en tiogradig skala. Det är för övrigt ett hål som man äger, eller? Jag vill i alla fall lagligt kunna förbjuda Rocco att komma in där.

k-w> Här har du ditt tecken: ~ . Men du skrev x>~, vilket ju är fel. x<~ ska det vara. En tanke: Måste ett snöre ha två ändar. Kan inte snöret vara sammanfogat i ändarna, och därmed ur en aspekt vara =~?

Det traditionella svaret på frågan om snörets längd är i alla fall "sträckan från den ena änden till den andra."

Hur långt är ett snöre?
Alvis: Fel tecken, det jag letade efter var evighetssymbolen, en liggande åtta. Men du har rätt i att jag skrev fel. Reflex från html-kodning... Jag vet inte om ett snöret måste ha två ändar. Kanske inte. Längden blir ju i så fall 0<X vilket inte säger så mycket mer än att ett snöre har en längd. Ett snöre är helt enkelt en snörlängd långt.

Finns det ingen matematiker eller filosof på freeride som kan svara på den här frågan med ett relevant svar så jag slipper gissa?¨

Förövrigt undrar jag vad den här diskussionen gör på freeride och varför jag deltar.

Hur långt är ett snöre?
CarlH>>
Min mattelärare från högstadiet sa en gång "det är som att välja mellan pest och kolera" sedan tillade han "...och då brukar jag alltid välja kolera".

Karln lever såvitt jag vet fortfarande så om jag någon gång har oturen men samtidigt turen att få välja skulle nog också välja kolera.

Hur långt är ett snöre?
Ganska roligt.
Det mest oseriösa inlägget har fått flest svar o engagerat mest personer

Hur långt är ett snöre?
Bah..
Om ett snöre kan vara hur långt som helst så är formeln:

0< X <(eller lika med) ~ (oändligheten)

Och som svar på tidigare talare:

En halv oändlighet = en oändlighet

Hur långt är ett snöre?
filosofen talar: när övergår en tråd i ett snöre, i ett rep, i en tamp, i en tross, i en.. vi har alla en egen uppfattning, som stämmer ganska bra med andras uppfattning, om omfattningen av i vilka storlekar olika benämningar platsar. jag tror inte någon skulle tala om en "kvist" när trädbiten det rör sig om är stor som ett lår i diameter, utan då hade "gren" eller "stock" varit mer lämpligt. likaväl tror jag inte att folk benämner en texilbit som är kortare än 1 cm som ett snöre, där hade nog "stump" platsat bättre.

då de flesta har uppfattningen att man kan knyta ett snöre kan det inte vara oändligt långt, för då saknar det, som benämningen visar, ändar med vilka man skall knyta. en godtycklig person hade troligtvis talat om "linan" om han hade stöt på en tingest som stäcker sig så långt han kan se i båda riktningarna.

alltså har vi avfärdat både 0<X och X<=oändligheten. då man kanske vill sätta andra gränser kan man se på det i mindre skala, om ett rep är kortare än sin diameter är det då fortfarande ett rep eller är det bara en "tygbricka". så vi kan nog enas om att ett snöre är längre än sin egen diameter. men hur mycket längre? som de flesta uttryck för storlekar har de ett bestämt ursprung, som aln, tum etc. så det är mycket möjligt att det finns en defenition av ett snöre nerskriven någonstans.

men svaret på din fråga är: 24,7 cm. du frågade efter hur långt ETT snöre är, och jag mätte upp det som låg närmast mig till just 24,7 cm (3 värdesiffror).

Hur långt är ett snöre?
Hm jag börjar bli riktigt sur på alla nu :P, jag tar det EN gång till! kanske mer om det behövs!

Slog upp det där i en bok! Många av er har fel! Ett snöre är ett ca mått på en bit, tillexempel som tjog, dussin osv (dussin är ca 12 st) ett snöre är oftast mer än 5 cm men mindre än 1 meter! Sen kan man ju köpa snören på rulle i affärer som är flera meter men från början är snöret ungefär lite kortare än en arm och ett ca mått kring 50 cm!

Någon som fattar?

ÄR DET NÅGON SOM FATTAR!?

Hur långt är ett snöre?
Ja, men det e det som e roligt, att diskutera något meningslöst!
=)

k-W: Jo, det var ungefär så jag menade!

Hur långt är ett snöre?
Definitionen om att ett snöre är mer än 5cm men midre än 1m låter rimligt. Då är det löst.

Pest eller Kolera? Ja, jag skulle nog säga pesten eftersom alla är väll vaccinerade mot det? Eller har jag fel där...?

För att vara hög(och nu snackar vi hög på något tex knark) krävs det att man psykologiskt befinner sig ovanför marken.

Ett hav är ett vattenområde som omger jordens fastland. En sjö befinner sig i fastlandet.

Oändlighet betecknas med en liggande 8. Inte med ~ Oändlighet som för övrigt är ett obestämt tal, då man alltid kan lägga till 1. Alltså är en halv oändlighet inte lika med en oändlighet, eftersom talen är odefinerade.

Så där ja =) eller?

Hur långt är ett snöre?
Ajjemän! Man lär sig möe på en sån här meningslös tråd!
Meningslöst bra!

Hur långt är ett snöre?
BigAir skrev: "dussin osv (dussin är ca 12 st).." kul, ett dussin är inte CA 12, det är exakt 12.

BigAir skrev: "ÄR DET NÅGON SOM FATTAR!?" ja, filosofen fattar.

Hur långt är ett snöre?
Yutta > Men om man antar att en halv oändlighet är en oändlighet, så kan man ju skriva ~ eftersom det är ett halvt oändlighetstecken...

Pesten är väl för övrigt inget vi är vaccinerade mot? Den finns väl inte i våra trakter? Finns den över huvud taget? (Kolerabakterier kryllar det dock av!)

Hur långt är ett snöre?
Nja, ~ är ju ett oändlighetsteckan som saknar lite färg =) det är inte halverat, det saknar bara hälften av färgen =)

Jag bara tänkte att när man förritiden dog av pesten så var det pga symptom vi inte dör av idag eller? o vad jag vet finns pesten bara kvar i asien idag.
Kolera är en tarminfektion från Indien tror jag o förr i tiden var dödligheten typ 50%, nu är den mycket mycket mindre. Jaja jag vet dock inte vad jag hade valt =)

Hur långt är ett snöre?
Yutta: Hm.. Känner inte riktigt igen definitionen av oändlighet som ett odefinierat tal. Faktum är iaf att summan av alla udda tal är en lika stor oändlighet som summan av alla heltal vilket för mig blir nåt slags bevis på att en halv oändlighet är lika mycket som en hel. Sen finns det ju olika oändligheter som, om man nu kan säga så om oändligheter, är olika stora. Men det är nått helt annat.

Hur långt är ett snöre?
Oändlighet bör väll vara odefinerat? Annars skulle man kunna svara på frågan: Hur mycket är en oändlighet? Eller hur?
Men det där med att alla summan av alla heltal är lika stor oändlighet som summan av alla udda tal stämmer ju, men det säger ju inte att en halv oändlighet=en hel oändlighet eller? Om man inte vet talet blir det svårt att räkna med det...?

Sen kan man ju bli jättefilosofik och fråga sig om oändligheten är oändlig eller om den har något slut. Men om den har något slut så är den inte oändlig...en fråga jag lämnar åt de högre stående =)

Men frågan om ägget eller hönan kom först bör ju gå att svara på eller? Det bör väll vara hönan som har utvekclats från något annat o sen lagt ett ägg....eller? Fast den kanske kom ur ett ägg själv...

Hur långt är ett snöre?
Yutta: Frågan om hur mycket en oändlighet GÅR att svara på. Går till och med att jämför olika oändligheter. Finns en hel vetenskap (mängdlära) om det där. Problemet är att vi vanliga dödliga inte har verktygen för att räkna med oändligheter. Ang. halva oändligheter så måste ju rimligen antalet udda tal vara hälften av de hela talen inom ett givet intervall. Detta borde gälla även om intervallet är oändligt. Samtidigt är de samma oändlighet.

Ägg existerade mig veterligen innan hönor, dinosaurier etc. Problemet blir mer hönsägg eller höna. För är ett ägg ett hönsägg om en höna kommer ur det eller om en höna lägger det?

Hur långt är ett snöre?
k-w skrev: "Ang. halva oändligheter så måste ju rimligen antalet udda tal vara hälften av de hela talen inom ett givet intervall."

matematikern talar: som du skrivit betyder det att ...5,7,8,9,11... är hälfen av ...6,8,10,12... vilket är fel. antalet udda tal inom ett givet intervall kan bara skilja sig med -1, 0 eller 1 från antalet hela tal.

men som jag tror du menar har du sett på skillnaden mellan 1 och 2 där den ena är hälfen så stor som den andra, men det stämmer inte mellan 7 och 8 etc.

vad gäller oändligheten så är den definierad som lim(x->0) 1/X = oändligheten. det skall alla som gått klart gymnasiet veta.

om man ser till definitionen av oändligheten så ser man att oändligheten/2 är samma gränsvärde som oändligheten, vilket ger att man kan sätta likhetstecken mellan dem.

och ja, jag läser sugiga kurser som t.ex. flerdimensionell och komplex analys på högskolan. och ja, håller på med massa schysst sport för att glömma det.

Hur långt är ett snöre?
Nikekl: Orkade inte skriva allt det, tänkte nog att de flesta förstår vad jag menar ändå. Men tack ändå.

mvh/kw - som läst matematik breddning på gymnasiet och som upptäckt att halva bakåtvolter med efterföljande hjärnskakning är ett utmärkt sätt att glömma dylika kunskaper :P

Hur långt är ett snöre?
Låter kul....Ska snart läsa liknande matte!
Vad gäller halva bakåtvolter, så undviker jag gärna dom!

Hur långt är ett snöre?
nikekl skrev:

k-w skrev: "Ang. halva oändligheter så måste ju rimligen antalet udda tal vara hälften av de hela talen inom ett givet intervall."

matematikern talar: som du skrivit betyder det att ...5,7,8,9,11... är hälfen av ...6,8,10,12... vilket är fel. antalet udda tal inom ett givet intervall kan bara skilja sig med -1, 0 eller 1 från antalet hela tal.

Tycker inte man ska blanda ihop hela tal och jämna tal. Antalet udda tal är ju rimligen ofta hälften av antalet hela tal i ett givet intervall. 1,3,5,7 (udda tal) är ju hälften så många tal som 1,2,3,4,5,6,7,8 (hela tal). Däremot inte hälften så många som 1,2,3,4,5,6,7. Detta stämmer alltså bara vid hälften av de valda intervallen.

Sådeså!

Hur långt är ett snöre?
du har helt rätt, lobas. menade jämna men skrev hela.. missade det kl 01.27

Hur långt är ett snöre?
Nu har den där Lobas rökt på igen, ni ska inte lyssna på hans munbo-jumbo..

Om ni vill ha ett seriöst? svar på samtligiga ovanstående frågor så kan jag rekomendera boken,

"Liftarens guide till galaxen"

Dom tar upp allt som har med livet och dess stora frågar att göra.

Mvh
Marcus

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp