Hur man gör en cork

HannesK

Ny medlem
Hur man gör en cork
Jag klarar aldrig cork eller något liknande på studsmatta. Det blir bara rodeo 540 och ibland men mer sällan rodeo 720. Hur gör man en cork?

Hur man gör en cork
joo ganska lätt på studsmatta, snurra å gå ner på en safetygrab, du brukar d bli cork:D
men hur gör man för att lära sig på skidor? är det likt studsmatta lr? skulle va kul med lite tips...

Hur man gör en cork
jag lärde mig först d.spin sen cork. börja med att lära dej 360-backflip (backfull) sen när du kan det försöker du göra den utan att invertera den, när du kan de så sätter du alltså d-spin. Försök nu att minska på "corkningen". Dvs försök att ligga 30-60 grader i förhållande till marken istället för 90 grader som du gör i en d-spin...

Hur man gör en cork
eeeeh!? Låter det inte lite väl överkurs att lära sig d-spin och back 3 innan cork?

Är jag helt ute och cyklar kanske är så man gör?

Hur man gör en cork
När jag lärde mig cork på studsmatta så började jag med att snurra 540 snabbt som tusan och dra upp benen mot kroppen eller göra en Safety grab. Alltså snurra 540 så snabbt du kan med Safety. Prova sen att luta lite bakåt. Du ska fokusera mer på snurren än inverteringen. Sen efter några dagars träning sitter det riktigt bra. Då kan man bygga ut med andra grabs och mer snurr, 720, 900 etc..

Hur man gör en cork
hellbergarn: det är för de flesta enklare att utgå från back full när man ska lära sig cork. utgår man från en upprätt 720 brukar de flesta ha det svårt att ta sig ur corken.
J

Hur man gör en cork
Okej, det låter ju troligt! Det där med att ha problem med att ta sig ur känner jag igen! Har du några tips? Kanse fokusera med blicken på landningen eller liknande?

Hur man gör en cork
Det finns olika typer av korkar, tänkte i alla fall gå igen två här:

Vin-kork (även till finare sorter wiskey, skumpa o s v)
korken kommer från nåt träd, barken om jag inte missminner mig. Så då är det väl mest och forma den till lämplig storlek och föra in. Det svåra enligt, min mening, är att korka av. Kanske inte om man har en fungerande öppnare men utan det blir det genast mer kompliserat. Får man inte upp den så går det ju att få ner den (fungerar fint med en stav faktiskt) Som den finsmakare jag är vill man ju inte behöva sila kork mellan tänderna men om inget annat elternativ ges så...

Öl kork eller läskkork (kanske mer känd som kapsyl)
Gjord av metall. Som svar på din fråga hur man gör korken så antar jag det är någon maskin som sköter det hela och precis hur vet jag faktisk inte. Kanske någon annan som mer ingående vet hur denna procedur fungerar? Även i detta fall kan det vara ett problem att korka av om man man inte sitter på rätt verktyg. Men det är betydligt lättare. Nästan alla hårda, kantiga föremål kan nog faktiskt användas. Ett roligt sätt att korka av på är att använda en annan flaska, när man får in snitsen på denna metod kan man få korken att flyga ordentligt. Man får även ett roligt plopp-ljud. Här ska man dock passa sig, korken kan få upp en bra hastighet och ögon är känsliga (Jeppe Björnlund fick bittert uppleva detta men det är en annan historia).

Tack för mig.
Gabriel Gåsste

Hur man gör en cork
Halloj sitter Corken på studsmattan redan?

Om den inte sitter ännu kolla första 5 minuterna i denna tutorial som jag satt ihop i brist på någon rejäl tutorial som går igenom detta viktiga trick. Lycka till att sätta corken!

Tillbaka
Topp