Hur mycket får det kosta?

DynastarTM

Ny medlem
Tjena!

Jag har nu för första gången i mitt liv börjat köpa skidutrustning och man märker att det inte är gratis precis.

Jag har hitills hunnit köpa:

ett par dynastar troublemaker(3000 på SC)
en skidhjälm(Peak shadow 1300 på intersport)
ett par skidbrillor scott(300 på stadium)

Och nu kommer det viktigaste...resan.
Ska ner till badgastein( kostar typ 15000)
sportlovet blir det trysil, sälen (kostar 2000 typ)
påsken blir det åre( typ 6000)

Detta är motsvarar ungefär 3 veckor och det kostar en förmögenhet.
Är det inte bättre att götta till det de kvarstående 49 veckorna?

Hur mycket pengar läggar ni ner på en vinter?

Senast ändrad:
Du "tjänar" på att vara på ett ställe mer än en vecka i stöten. Då slipper det bli så dyrt puder/m^3. :D

ca 30 000 /år

mer om det är någon längre resa..

ps lägger gärna ner mer om det behövs allt handlar om att prioritera..

Senast ändrad:
runt 50+ per år blir det väll, men då e du 100 dagar åkning och inte lever jag allt för fattigt.

500kr/dag är en rimlig summa sen kan man ju leva både billigare och dyrare.

Jag räknade på att man kunde få en mindre sommarstuga på öland på de senaste 8 säsongerna........Men vad fan ska man med en sån till......där finns ju ingen snö!

I år kommer det nog bli jävligt mycket cash skall till 7 olika fjäll i år och där skall jag va mins 4 dagar meen några så skall jag va 6-7 dagar så jag vet inte va det kommer gå på
ÅRE HEMSEDAL HOVFJÄLLET TRYSIL SÄLEN ISHGLE OCH BRANÄS så skall jag kanske till ULLRICEHAMN OCH ISABERG NÅGRA GÅNGER ÖVER DAGEN KANSKE BLIR 4-5 GÅNGER så vet ej va det kommer gå på

Ca 10 000 spänn i utrustning för mig i vinter... Nästa vinter ca 500 max... Behövde allt nytt i år... Alla resor ca 5 veckor plus lite helger betalar mamma och pappa.

15000 för badgastein låter ganska mycket, men det beror ju på hur länge du ska vara där. om jag tolkat det du skrev rätt så har du åkt förut, men med hyrd/lånad utrustning? personligen tycker jag kanske inte att man får ut max av ett ställe som badgastein om man är relativt färsk. det är ju roligare att kunna släppa på lite i offpist och så menar jag... bra pister går ju att hitta inom rikets gränser, om än inte lika långa, kanske...

Eller på hotet mot svensk skidåkning Sport-Conrad.....

Har aldrig klarat mig under 40000:-

//H

Senast ändrad:
Håller med om att sporten är förjävla dyr.
Det är många extrakostnader som ofta tillkommer, och all utrustning är ju inte gratis heller.
Jag tror, att JL började förstå att det finns många rika inom denna sport, därför satsar dom på den nu. Förut höll dom på mycket med Golf osv.
Men nu har dom förstått att det finns pengar att hämta även här!

Senast ändrad:
Visst är det en dyr sport inget snack om det! Skulle vilja påstå att den är betydligt dyrare än t ex golf. Om man inte har ett jobb så förutsätts det att man har snälla föräldrar med hyfsat välfyllda plånböcker om man ska kunna bränna så mycket stålars som 40 - 50 tusen konor om året. Jag har själv turen att ha ett bra jobb som finansierar mina skidresor men innan dess var det föräldrarna som stod för kulorna och det har jag varit mycket tacksam för, kom ihåg att det inte är någon självklarhet att ha den förmånen!

Jag brukar räkna med att en alpresa (ink resa, boende, liftkort, mat) går på ca 5000-6000 kr per vecka, men det förutsätter att man fixar det mesta själv och att man är ute i god tid och bokar flygbiljetter. Det hela går ju ut på att få så mycket skidåkning som möjligt för varje liten sur krona =)

Vet inte om du blev något klokare på detta svar men man fick iaf morala sig lite =)

en skidhjälm(Peak shadow 1300 på intersport

du skulle kunna välja en mycket billigare hjälm och kanske tjäna 500 kr. finns många fina hjälmar runt 800 kr.

lycka till!

Tillbaka
Topp