Hur Pass Spänd Pjäxa?

NyZeLL

Ny medlem
Hur Pass Spänd Pjäxa?
Hur hårt har ni era pjäxor? Jag tycket det är skönast att ha löst men jag har länge haft ont i benhinnorna, vet inte om det är det men! vad tror/tycker ni?

Senast ändrad:
Hur Pass Spänd Pjäxa?
själv har man ganska hårt men inte för hårt för då gör det ont i början av smalbenet ha det som känns bäst :)

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Det bör det inte vara. Har svårt att tro att lösa pjäxor kan orsaka problem med benhinnorna. Pjäxorna ska inte behövas spännas hemskt hårt, dock hårdare på de övre spännena än de nedre.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
så hårt jag orkar.. men endå glappar de utav helvete.. ska fixa nya bättre snart

nån som har en jibbpjäxa i storlek 45 å sälja? helst under 1500:-

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Ifall du har pjäxorna så pass löst spända att de glappar mellan smalben och pjäxan så kan du få problem med benhinnorna. Då slår oftast smalbenen emot iställlet för att följa med pjäxans flex.

Detta är vad jag har hört.. rätta mig om jag har fel.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Jag har små pjäxor och formgjutna innerskor. Då behöver man inte knäppa dom alls hårt. Dom 2 knäppena nereöver foten knäpper jag inte alls, och dom 2 på skaftet knäpper jag i första hacket. Ibland skiter jag i alla spännena och kör med enabart remmen (booster strap).

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Du har ont i benhinnorna för att du inte spänner remmen ordentligt, hade det problemet i flera år.
Dra åt den allt vad du kan så slipper du problem

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Har själv haft problem med benhinnorna. Fick tipset att spänna pjäxans övre spännen hårt och dra åt remmen så hårt jag bara kunde. Precis som s-w skrev så kan en orsak vara att det glappar mellan smalben och pjäxa. För mig funkar det bättre att spänna hårt.

Senast ändrad:
Hur Pass Spänd Pjäxa?
Jag måste ha löst för min vänster pjäxa är fuckad så min foknöl är typ helt skadad efter några timmar=(

Hur Pass Spänd Pjäxa?
TT-JONTHE sa:
Jag måste ha löst för min vänster pjäxa är fuckad så min foknöl är typ helt skadad efter några timmar=(
Du har inte funderat på att in till en seriös butik så dom får trycka ut skalet lite så pjäxa passar din fot mycket bättre och du slipper smärta?

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Jag spänner mina pjäxor så hårt det går=) Det gör ont först, den domnar foten bort så då känner man inget=) Å lik förbaskat funkar det att åka;)

Hur Pass Spänd Pjäxa?
JockeSki sa:
TT-JONTHE sa:
Du har inte funderat på att in till en seriös butik så dom får trycka ut skalet lite så pjäxa passar din fot mycket bättre och du slipper smärta?
joo tänkte göra det till nästa resa som jag skall på nu på torsdag

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Mina sitter så pass hårt att jag inte ens tänker på at jag har pjäxor på fötterna. Tillräkligt löst för att inte känna någon smärta men tillräkligt hårt för att de inte ska glappa någonstans.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
viktigast är väl att ha dem såpass spända att man trivs själv, inte va freeride folket tycker...

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Det är en perfekt balans övning att köra med helt uppknäppta. då lär du dig att stå på plankorna i vilket läge som helst. Och det gör det dö enkelt att åka när du väl spänner på dem hårt igen. Menar inte att man ska åke en hel dag uppknäppt men lite då coh då. och inte för jävla fort.

Löck te.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Om man åker med för lösa pjäxor så glappar det mellan smalbenet och pjäxan.. o då får man ont!.. Så spänn alltid pjäxan så att den sitter ordentligt.. men inte så att det gör ont!..

Hur Pass Spänd Pjäxa?
jag kör kärring späänning, alla på första. aldrig fått ont i foten WTX.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
kolla på anja o company - vill du ha maximal kontroll över laggen skall det spännas åt så hårt det går.

men för "slapp"-åkning spelar det inte direkt nån roll hur hårt du har, som nämnts får många dock problem med benhinnorna av för lösa spänningar.
för två år sen glömde jag spänna överspännena och landade med lite obalans i bräcke - sen fick jag åka snowboard i 3 dar innan benen klarade av pjäxorna igen. =)
/e

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Om man har för löst och hoppar så glider man i pjäxan och får framvikt så man måst ha iaf lite hårt

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Kör Ghetto style! haha foil med bara dom övre spända haha

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Man ska knäppa hårt för då tar pjäxan smällen och inte benhinnorna, ju hårdare ju bättre, det ska vara så hårt att det är typ precis innan det blir riktigt obekvämt hårt.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Jag har haft en del problem innan med onda skenben, speciellt då jag hoppat mycket i parken. Jag har haft sjukt mjuka pjäxor, Salomon Teneighty men det hjälpte föga.
Det som räddat mig är nog en kombination av formsprutade Conform'able innerskor samt Booster straps, den gör att tungan i pjäxan alltid sitter som limmad mot mitt skenben, det är helt sjukt vilken skillnad det verkligen gör.
Jag har sagt det förut men jag säger det igen, Booster straps borde vara original på alla pjäxor, speciellt de lite mer avancerade samt hoppjäxor. De vanliga strapsen som sitter på pjäxor är ofta helt värdelösa.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Många sanningar.

Spänn överdelen så den sitter mot framsidan på smalbenet, annars är det lätt för slag mot benet som kan förosaka benhinneinflamation.

Undre delen ska vara spänd så den sitter, inte hårdare, du ska kunna få blod i tårna också.

Bootstrapen, dra åt för fan!

Som sagt en väldigt fin övning för positionen & balansen är att köra första åket på dagen med öppna spännen, men sen kan du späna åt dem.

Sen det här med att spänna upp & om pjäxorna hela dagen, vad är detta? Försök hitta en fit som passar, okej att ni spänner upp i liften.

Hur Pass Spänd Pjäxa?
jag får så förbannat ont i smalbenet, inte då jag åker, men då jag går i dom, ska jag alltså spänna hårdare på dom övre spännena?

Hur Pass Spänd Pjäxa?
Lima-ko sa:
Jag har haft en del problem innan med onda skenben, speciellt då jag hoppat mycket i parken. Jag har haft sjukt mjuka pjäxor, Salomon Teneighty men det hjälpte föga.
Det som räddat mig är nog en kombination av formsprutade Conform'able innerskor samt Booster straps, den gör att tungan i pjäxan alltid sitter som limmad mot mitt skenben, det är helt sjukt vilken skillnad det verkligen gör.
Jag har sagt det förut men jag säger det igen, Booster straps borde vara original på alla pjäxor, speciellt de lite mer avancerade samt hoppjäxor. De vanliga strapsen som sitter på pjäxor är ofta helt värdelösa.
Vad är Booster Strap?

Hur Pass Spänd Pjäxa?
www.boosterstrap.com

lgg_booster.jpg

Hur Pass Spänd Pjäxa?
inom den alpina sektionen köper odm för små pjäxor och skär sedan i innerskon så att det blir ett riktigt gränsfall.
sedan spänner man så in i helvete hårt när man står vid start ock när man kommer i mål så är det bara att knäppa upp dom fort som fan...

Komfortabelt?

Tillbaka
Topp