Hur ser ni på snowboard och offpist?

Rajt

Ny medlem
Som topic lyder, funkar det lika bra som med skidor? Eller ska en bräda bara synas i parken?
Okej att det är smidigare med skidor men det känns som att snowboard inte riktigt passar i lössnön, eller är det bara jag?
Nästan allt man läser och ser som handlar om offpist består av skidor. Inte allt men nästan.
Det känns som att offpist är "uppfunnet" för att njutas på skidor?

Säg att du sitter på afterskin och snackar med en helskön kille, ni bestämmer er för att åka lite offpist dan efter. På morgonen ser du att killen har en bräda med sig, hur reagerar du?

Det är faktiskt bara du:) bräda är mycket mer effektivt än skidor i lössnön, bättre bärförmåga och enklare med vikten.

Och då är jag själv skidåkare!

Ta en titt på när Jeremy Jones åker i nån av TGR's filmer (eller nån annan film för den delen) så tror jag du ändrar uppfattning. Som skidåkare blir jag ofta avundsjuk när jag ser hur snowboardare flyter i pudret på ett annat sätt än oss. Trots fetare och fetare skidor är det ett annat surf i bräda.

Men det går ju inte att göra toppturer på samma sätt med en bräda liksom...
Med skidor är det ju lättare att ta sig fram, brädan måste du ta av dig så fort det lutar lite uppför..

Fast jag såg en gång en kille som hade ett par blades på ryggan med snowboardbindningar och sån där tejp under. Men alla springer ju inte runt med sånt..

Skämtar du?

Skidor har utvecklats mycket men skall man köra puder funkar nog snowboard bättre. Det är rätt komiskt att läsa recensioner som säger typ "best skis ever, almost floats like a snowboard"

Dock har freeride skidor med t.ex Marker Duke en stor fördel eftersom man lättare kan gå uppåt för att hitta pudret.

Senast ändrad:
Går ju alldeles utmärkt att tura med bräda. Fäst ett par snöskor på ryggsäcken så går ni upp lika bra som skidåkare.

Enda fördelen skidor har är väl där det är exakt helt platt eller väldigt svagt sluttande utför, så skidåkare kan staka. Vilket snoboardåkare sällan gör (skulle iofs kunna ha med teleskopstavar).

"Det känns som att offpist är "uppfunnet" för att njutas på skidor"
- Skulle snarare säga tvärtom. Snowboard är uppfunnet för att njuta offpist, men på senare år har skidorna kommit ikapp. Men titta på bilder som är 15 år gamla eller de som fortfarande kör franska bög-svängar, du kan ju aldrig påstå att det ser ut som att de njuter?!

Va fan 1 april är inte idag.
Lössnö och skidor tar ju död på bena och fötter man måste typ ligga i 120 hela tiden för att få flyt nu är jag lite nybörjare men ändå.
Stod för någon vecka sedan i drömskogen mitt i ett 50 cm dump med mina gotama. Då insg jag att jag gjort årets miss genom att lämnat brädan hemma i Sverige. Bröt i hopp och gick och hyrde en bräda och surfade puder resten av veckan.
Men som sagt jag är nybörjare på skidor och har åkt bäda över 10 år

Hyrbrädan var väll inte av den bästa modellen men den flöt så underbart mot skidorna.

Men visst ska man tura så är det ju skidor som gäller men då handlar det ju om att knalla uppför 90% och 10% utför och i pist är det är det trevligt med skidor också men puder nej fyfan.

Jag önskar att jag började åka bräda istället för skidor när jag var yngre, för när jag ser en brädåkare surfa puder blir jag fan tårögd!

Monis sa:
Jag önskar att jag började åka bräda istället för skidor när jag var yngre, för när jag ser en brädåkare surfa puder blir jag fan tårögd!
Join the snowboarders side...
we have cookies!

Nämen seriöst, angående Rajts undran. De första brädorna skapades i stort sett för puder, det är mycket mindre energikrävande för en brädåkare att pumpa puder än för en skidåkare.
Titta vilken brädfilm som helst som har puderscen i, ser det svårt? nej, det är lätt som en plätt.

Du kan ju alltid lära dig åka snowboard så får du se skillnaden.

Tillbaka
Topp