Hur skiljer sig muskelarbetet vid old-school vs ca

• Trådstartare Trådstartare VEhrling
  • Start datum Start datum
V

VEhrling

Guest
Jag fick en läxa av min idrottslärare, hans fråga var hur skiljer sig muskelarbetet när man åker på old-school skidan respektive carving-skidan? och eftersom jag är 14år så har jag inte en blekaste anling om hur muskelarbetet skiljer sig!

Så om det finns en vänlig själ här som vet något om det så skulle väll du kunna hjälpa mig??

Senast ändrad:
fråga någon av alla gammla gubbar här på freeride.

hasse har säkerligen åkt vanliga gammla skidor, för han är ju typ 47 nu.

Senast ändrad:
Får jag räknas som gubbe? Är 24 och åker fortfarande gärna kortsväng då det är mycket snyggare än carving.
Största skillnaden enligt mig( finns säkert andra som tycker annurlunda) är att det är en mer dynamisk och explosivare muskelarbete med kortsvängandet till skillnad mot det mer harmonsika carving åkandet. sen så går man ju mer lägre med kroppen när man åker carving och har mer böjda ben och något mer framåtlutad kropp. Armarna jobbar betydligt mer när man kör kortsväng då man ska ha ett rejält stavitag i varje sväng som hjälper svängen. sen är det massa mer men det är de jag orkar komma på nu.

Jag har ju aldrig åkt på ett par gamla skidor, men åker ju mkt carving och kortsväng. Kortsväng är ju explosiv lårmuskelanvändning, carving är mer luta kroppen. Kortsväng bygger ju på att överkroppen ska vara rak och riktad framåt hela tiden och att du ska använda underkroppen och vrida den. I carving följer du med lutar dig och böjjer med hela kroppen, ju högre hastighet = mer lutning. Låg hastighet foten/smalbenen, högre låren och sedan hela kroppen.

Enligt mig är kortsväng oerhört mycket jobbigare än carving.

Senast ändrad:
Joråseruatt
Man skulle kunna säga att det var mer vridande rörelser med old school jämfört med carving.
Sen är det så att carving med ett par korta slalomskidor (165cm 12m radie) är grymt krävande för musklerna och då framförallt för det excentriska arbetet (dvs en ihop sjunkande rörelse).
Jämför en slalomåkare av idag med 80-talet så är de mer focuserade på att ha mer muskler, tidigre så åkte man mer på timing och "känsla" än på styrka, vilket man behöver mer av idag.

- anders

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp