Hur smälter snö snabbast?

• Trådstartare Trådstartare Thomsson
  • Start datum Start datum
T

Thomsson

Guest
Tjenare! Ska ha ett litet railjam på Söndag och det börjar bli fattigt med snö. Vill självklart ha så mycket snö som möjligt då.

Då till frågan, smälter snö snabbast om man låter den ligga tills på söndag eller om man skottar ihop det till en hög?
Alltså snabbast i en hög eller som den är.

MVH

Oki tackar!

EDIT: Fredde, blir det inte en växthuseffekt på det sättet?

Senast ändrad:
Freeridefredde sa:
Skrapa ihop det till en stor hög å släng en presenning över
smälter inte snön snabbare om du lägger över en presenning? För presenningen är ju oftast mörkgrön och det betyder att den kommer bli varm snabbt om det är soligt och då smälter ju snön?

vvicke sa:
Freeridefredde sa:
Skrapa ihop det till en stor hög å släng en presenning över
smälter inte snön snabbare om du lägger över en presenning? För presenningen är ju oftast mörkgrön och det betyder att den kommer bli varm snabbt om det är soligt och då smälter ju snön?
Men utan presenning kommer den energin gå in i snön. Men att isolera med halm eller något emellan är en klar fördel såklart.

Snön smälter fortast i solen om det ligger platt på marken.

För att behålla snön finns en lösning
Det jag vet med erfarenhet som funkar för en 10 meter hög snöhög är några lager sågspån över. Jag var en gång på ett ställe i Östergötland i början av juni då det var minst 20grader varmt ute och campade. Då såg jag en konstig hög, självklart nyfiken som jag var kollade jag varför en sågspånhög fanns där och då upptäckte jag att det var snö under. Då var det någon som sa att det var en vanlig metod att bevara snö på och det skulle användas till en skidtävling senare under sommaren.

Senast ändrad:
linder sa:
Gillar förövrigt formuleringen på tråden, då det egentligen efterfrågas raka motsatsen! :D
Näe han ställer ju samma fråga återigen i inlägget det är bara vissa som väljer att svara motsatsen och då blir svaren helt missvisande. :) Klurigt. :D

I3ea sa:
Snön smälter fortast i solen om det ligger platt på marken.

För att behålla snön finns en lösning
Det jag vet med erfarenhet som funkar för en 10 meter hög snöhög är några lager sågspån över. Jag var en gång på ett ställe i Östergötland i början av juni då det var minst 20grader varmt ute och campade. Då såg jag en konstig hög, självklart nyfiken som jag var kollade jag varför en sågspånhög fanns där och då upptäckte jag att det var snö under. Då var det någon som sa att det var en vanlig metod att bevara snö på och det skulle användas till en skidtävling senare under sommaren.
skulle betala dyrt för en sådan hög, så här i mitten av juli. man kanske måste styra ett liknande snöprojekt här hemma nästa år. tills dess..ja, den årliga, eviga väntan på snö.

Tillbaka
Topp