Hur Tränar du inför säsongen?

Måste testas!

Kan du ge något exempel på en sådan övning?

Har man möjligheten så är det helt rätt.

Många kloka tankar!
Tänk konceptet 2 kg med böjd arm eller 1 kg med rak arm. Går att applicera på många övningar om man tänker "hävstång" i övningarna.

Även att man tänker på att faktiskt träna det man försöker träna. Många gör om latsdrag till rodd exempelvis vilket gör att man kan höja vikten på maskinen men missar att man nu tränar en annan muskelgrupp/tar hjälp av närliggande större muskler (vissa muskler är dock gjorda för att samarbeta så man får tänka till lite här).

Sen kan man också leka med belastningskurvor. En hantel som lyfts blir generellt lättare efter att man kommer över 90 grader. Om man då samtidigt håller i ett gummiband fäst i golv/runt foten vilket ger mer motstånd desto mer det spänns så kan man få en jämnare belastning under hela lyftet och därigenom utföra samma arbete med lättare hantel vilket skonar kroppen.

Går även att inkludera instabiliseringsmoment i övningar. Hantelpress blir rejält mycket mer ansträngande med ett gummiband i hantelhanden fäst i något bakom en.

För mig funkar det rätt bra att ha lite nummerlapp på magen i motionslopp nån gång ibland som motivation. Visst, typiskt viss cardioprofil då men räcker långt kan jag tycka. Tycker 200-250h per år är lagom. Tassar det upp över 250h känns det som jag måste jaga på, medan jag blir lite väl ur slag om det blir ett år med 150h. Rätt jämnt fördelad tid över året, men planeringstekniskt med fokus på att vara i slag jan-apr i samband med lite längdåkarlopp. Då blir det bra driv även på berget. Iaf uppför...

I det stora så blir det väl ganska mycket oplanerat apr-juni, sen gradvis ökad distans utan direkt fart eller tryck jul-sep. Sen mer last okt-dec och skifte mot tävlingsfart och syratålighet in mot säsongen.

Lite strögymmande under tiden, men jag är fasen inte skapt för det.

nyaste nummret av åka skidor arkiverad. Nu blev jag liite inspirerand att sparka liv i tråden. Så nu ett år senare hur går det med försäsongsträningen

Bilagor

• 2B858DF1-8B70-4F25-B5F5-16934774D07B.jpeg
    2B858DF1-8B70-4F25-B5F5-16934774D07B.jpeg
    963.4 KB · Besök: 123
Cykling och löpning, helst i skogen. Extra mysigt när mörkret kommer.
Uppsjö av aktiviteter med barnen också.
Har även försökt lära mig att dricka jäger, går dock inge bra. På tok för sött.

Bilagor

• 91FB770E-63A2-4DE3-9698-433621C36C69.jpeg
    91FB770E-63A2-4DE3-9698-433621C36C69.jpeg
    678.7 KB · Besök: 88
nyaste nummret av åka skidor arkiverad. Nu blev jag liite inspirerand att sparka liv i tråden. Så nu ett år senare hur går det med försäsongsträningen
I Norge är det typ alltid säsong för något, jag behöver hösten för återhämtning. Sen kommer man igång på skidorna nångång oktober/november för att sparka igång kroppen till det igen.

Måste vara kall, har alltid min i kylen. I reklamen i DK på tiden jag jobbade där rekommenderade de den i frysen…

Vad gäller formen så börjar det verkligen ta sig. Förra årets träning led en hel del pga känningar i ett knä som nu är återhämtat. Skaffat uppgradering på GPS-klockan också, gett lite extra motivation och idéer i löpträningen. Blivit bra med vandring också. (y) 🏔️
Inte riktigt sån toppform som när jag körde höghöjdsträning i Davos, men kan inte klaga.

Om det bara slutar vara på tok för varmt för årstiden och kommer något dump så börjar glaciärsäsongen snart. 🤞

Senast ändrad:
Cykling och löpning, helst i skogen. Extra mysigt när mörkret kommer.
Uppsjö av aktiviteter med barnen också.
Jägern alltid i frysen. Även bra i influensatider.

Jag försöker få till 3 pass i veckan, spinning, jogging, gymmet. Fick hålla en ofrivillig paus med postcovid eller nått dylikt efter midsommar men nu e de på g igen.
Ja å kollat båda säsongerna pistvakt

Senast ändrad:
Kör i samma spår som @frippolov och satsar på ben, bäcken, bål och balans samt allmänt tränande för att hålla kroppen i trim många år till.

Har äntligen kommit igång sedan typ december, med devisen ”den bästa träningen är den som blir gjord”. I mitt fall började jag springa försiktigt samtidigt med Friskis och Svettis. Först deras gruppgympa för att aktivera diverse leder och muskler som försummats de senaste åren.

Samtidigt drog FS igång en sorts ”datorgym” (E-gym) som visat sig perfekt för mig (för närvarande). Kanske inte något att skryta med i fikarummet men en prisvärd och mycket tidseffektiv (viktigt!) variant mellan att ha en dyr PT och att själv tvinga sig igenom ett gympass utan att fuska med vila och belastning.

Försökte först springa varannan dag mellan gympassen men det blev för tungt och trist, benen kändes som bly. Så det har blivit prio på gymmet sedan dess, och nog får man upp pulsen rejält även där.

Har kunnat vrida upp belastningen rejält under året som gått och känner mig bättre och spänstigare på alla sätt. Klipper långa trappan till pendeltåget snabbt med två springsteg i taget. Min långa kutrygg (mamma bibliotekarie…) har rätats ut litet och tröjorna spänner litet klädsamt runt armarna. Nöjd!

Nu återstår bara att bli av med den där lilla magen utan att det påverkar övrig träning. Samt att försöka smyga in litet konditionsträning. Men fortsätter med ”datorgymmet” (E-Gym) tills jag når en platåfas.

Marklyft och Knäböj är ju grundpelare i träningsprogrammet som ger en del fokus på benen men får nog lägga in benspark för att köra igång låren ordentligt, brukar göra underverk att köra den övning med hög intensitet.

I övrigt bara basövningar och kondition en gång i veckan, räcker gott tillsammans med örnkoll på kosten. Har ju någon konstigt super-preliminär tanke på att testa på att tura framåt vårkanten efter inspiration på detta forumet, men det är ju träning i sig och man behöver ju inte träna inför träningen ..

Har äntligen kommit igång sedan typ december, med devisen ”den bästa träningen är den som blir gjord”. I mitt fall började jag springa försiktigt samtidigt med Friskis och Svettis. Först deras gruppgympa för att aktivera diverse leder och muskler som försummats de senaste åren.

Samtidigt drog FS igång en sorts ”datorgym” (E-gym) som visat sig perfekt för mig (för närvarande). Kanske inte något att skryta med i fikarummet men en prisvärd och mycket tidseffektiv (viktigt!) variant mellan att ha en dyr PT och att själv tvinga sig igenom ett gympass utan att fuska med vila och belastning.

Försökte först springa varannan dag mellan gympassen men det blev för tungt och trist, benen kändes som bly. Så det har blivit prio på gymmet sedan dess, och nog får man upp pulsen rejält även där.

Har kunnat vrida upp belastningen rejält under året som gått och känner mig bättre och spänstigare på alla sätt. Klipper långa trappan till pendeltåget snabbt med två springsteg i taget. Min långa kutrygg (mamma bibliotekarie…) har rätats ut litet och tröjorna spänner litet klädsamt runt armarna. Nöjd!

Nu återstår bara att bli av med den där lilla magen utan att det påverkar övrig träning. Samt att försöka smyga in litet konditionsträning. Men fortsätter med ”datorgymmet” (E-Gym) tills jag når en platåfas.
Måste googla E-gym å det ska jsg definitivt testa då det kommer ut till obyggden //ständig fuskare

Utöver vanligt gymträning med fria vikter. Fria vikter för att alltid få med balansmomentet i övningar.
Tunga vikter och färre rep på när skidåkning är över på våren och över sommaren. Försöker äta och bygga upp mig då. Dvs helt fel för stranden.....
Nu när hösten börjar mer rep å lättare vikter mer kondition. Trappmaskin på gymmet. Ibland med fotvikter och viktväst. Fotviktet för att träna höftböjaren. Det är en jäkla skillnad på att lyfta foten med 0,2kg löparsko än pjäxor + skida + hudar +snö.... 3-5kg per fot?
Mina höftböjare gillar inte dom första toppturerna.

Men värt att tänka och förhålla sig till. Man behöver inte vara mer tränad än att man ligger över medel på de man åker med för att få en bekväm tillvaro på turen eller åken.

Problemet är att om man köper en gruppresa så vet man inte vad det är för superatleter man hamnar med.

Idag blev det skogspromenad med fullastad ryggsäck 10l vattendunk och lösa vikter till 16kg, 3 kg viktmanschetter på vristerna.
Känns i axlar, nacke och i höftböjarna att dom inte var vana vid att få jobba...

Snöpremiär på något smalare skidor. Vintrigt…!
Dethär ger lite poäng för att va motiverad. Vågar man fråga hur långt spåret va?
Fy tusan, min dryga mil-jogg i makligt tempo känns pinsam i jämförelse. :oops:
vill då inte ens nämna min förmiddagslunk i dethär sammhanget 🫣 bästa träningen e den som blir av osv.
Idag blev det skogspromenad med fullastad ryggsäck 10l vattendunk och lösa vikter till 16kg, 3 kg viktmanschetter på vristerna.
Känns i axlar, nacke och i höftböjarna att dom inte var vana vid att få jobba...
imponerande. Lite som då man fjällvandrar...

Tanken har slagit mig.
När barnen flytt boet mm så är det inte omöjligt att jag söker mig mot landet med djupa fjordar och höga berg

Fast min rygg inte ville lurade hustrun ut mig på en tur i Tege.
J…a slavdrivare!
Men efter lite glywein, en mustig älggryta med tillhörande dryck börjar det kännas bättre.
Visst är jag väl värd en kaffedrink på det.
Snälla 🙏 håll med!
IMG_7667.jpeg

Undertecknad tog idag och dammade av gymkortet med första resan i åtanke. Sedan i våras har träningsfocus legat på att gå till och från kylskåpet samt ge hunden en runda om dagen.
Satt där i benmaskinen och funderar på om det brukar vara såhär tungt? Har de ändrat definitionen på ett kilo?( skulle ju stämma på både mig o maskinen isf)
Men om låren ska hålla en alprrsa i januari är det att bita ihop. Så nu undrar jag? Hur tränar du? Har nån nått tips hur man förlänger ruchen till kylskåpet?
Tack för förhandsvisningen @Ivo del Scandi ! Kommer upp imorgon bitti för jobb. Du vet inte om GB har tjuvöppnat mtp snöläget?

Både gym och styrketräning är olidligt tråkigt - även med podd, youtube eller musik.
Basen är jogg, avslutas med kort program som just nu innehåller lite enkla saker som armhävningar, knäböj på ett ben, balansplatta, knä och höftkantning och hopp från sida till sida.
En gång i veckan 1h i Skidome i Göteborg.

Med risk för "Gunde varning"
Jag räkna precis ut att om jag lastar ryggsäcken med 15kg extra så får jag ihop drygt 500kn extra träning bara genom att ha en tyngre ryggsäck på mig till å från gymmet fram till 1:a mars....

Tack för förhandsvisningen @Ivo del Scandi ! Kommer upp imorgon bitti för jobb. Du vet inte om GB har tjuvöppnat mtp snöläget?
Östersunds kommun lägger allt krut på skidskyttetävlingarna nästa helg.

Hemmabackarna brukar tyvärr öppna sist av alla i landet 🙃

Men det går ju fint att åka puder utan lift (bil eller stighudar upp;)

Ni som skrev att ni fokuserade på bl.a. bål och balans, vill ni dela med er av vilka övningar ni gör?
För egen del är det nu pistolsquat på balansbräda/smal stålstång, box jump, legraise mm.

Ni som skrev att ni fokuserade på bl.a. bål och balans, vill ni dela med er av vilka övningar ni gör?
För egen del är det nu pistolsquat på balansbräda/smal stålstång, box jump, legraise mm.
Alltifrån klassiska skridskohopp till utfall med rotation och viktplatta till 3D-träning.
Vet att Hargin och Öhgren gjorde ett reportage i Åkaskidor för (10?) massa år sen där de gick igenom en hel del övningar som jag tog efter (finns nog videos kvar om man googlar).

Alltifrån klassiska skridskohopp till utfall med rotation och viktplatta till 3D-träning.
Vet att Hargin och Öhgren gjorde ett reportage i Åkaskidor för (10?) massa år sen där de gick igenom en hel del övningar som jag tog efter (finns nog videos kvar om man googlar).
Härligt tack för tipset!
Hargin har jag följt ett tag och vet att han har koll på sin träning.

Tillbaka
Topp