Hur vet man hur mycket fart man ska ta?

johanbjoerk

Ny medlem
Hej!
En sak som jag har undrat över ett tag är hur proffsen gör när de knatar upp på berget och bygger hopp som har 30 metersplatåer, hur vet dom hur mycket sats dom ska ta för att landa i landningen, eftersom någon måste hoppa först, och man vill ju inte landa före eller efter landningen. Chansar dom bara, eller följer det med nått snille som mäter lutningen på inrunet och längden på platån och räknar ut hur många meter som åkaren måste köra för att klara hoppet?

antar att dom chansar? dom har väl hoppat rätt många 30 metersplatåer så dom har väl någon slags känsla för hur mycket fart dom ska ta

nee jag tror att odm har mätt ut det innan och sen bara åker i hoppet

Säger som erik DET E BA Å ÅK kör lite me känsla ffs:D

klart att de har men det handlar ändå om kääääännnsla...^^

se "91words for snow" de kör sten, sax, påse om vem som får börja. Sedan är det bara att chansa hur mycket fart som behövs, gissar inte alltid rätt dock.....

Dom hoppar inte, det är fake allting, alla skidfilmer är fake, skidor är fake.

man känner nog på sig ungefär hur mkt man ska ha.. sen är de bara å prova sig fram.. de är de som är själva sporten i skidåkning

dom kör en s.k "speedcheck" alltså man kör mot kicken och bromsar på kicken och kollar ifall det känns som att man ska komma över känns det inrte bra tar man bara lite mer fart ;)

Coke-SNS sa:
dom kör en s.k "speedcheck" alltså man kör mot kicken och bromsar på kicken och kollar ifall det känns som att man ska komma över känns det inrte bra tar man bara lite mer fart ;)
dum fråga? hur vet du det?

VEhrling sa:
Coke-SNS sa:
det finns nåt som heter känsla

om man har hoppat i 30meters hopp förut vet man vilken fart man ska ha
och det känner man redan innan kicken...

man känner typ på sig.. annars så går de nog att räkna ut.. men de skulle bli jobbigt me alla faktorer som spelar in.. typ vind, lutning på inrun, kick transison gap å sånt tyngd på åkare å luftmotstånd... kan nån inte räkna ut detta åt oss? eller skriva en formel?

jeppenator sa:
man känner typ på sig.. annars så går de nog att räkna ut.. men de skulle bli jobbigt me alla faktorer som spelar in.. typ vind, lutning på inrun, kick transison gap å sånt tyngd på åkare å luftmotstånd... kan nån inte räkna ut detta åt oss? eller skriva en formel?
Eftersom friktionsmotståndet varierar KRAFTIGT efter snöförhållandena kan det bli svårt. Jag tror att många kör på rutin också. De har hoppat i liknande hopp tidigare och vet ungefär hur mycket fart som behövs. Learn the hard way alltså.. ;)

Förutom sk speedcheck börjar även fartkamera bli vanligare vid fotning och filmning i stora hopp med stora konsekvenser, Man mäter helt enkelt upp hastigheten hos en som kommit över och sedan tas hastigheten på alla som hoppar har de inte fart nog varnas dom. Dock måste någon speedchecka och vara försökskanin, och han går på känsla.

Ja, har man inte hoppat förut är jag lite tveksam till att man ska börja med 30m plaråhopp. borde gå att hitta något bättre instegshopp

..

ERFARENHET samt speed check.. och känsla.. det typ, summerar upp det hela..

jag har kört i 18 år och jag tar fart och bromsar vid kicken.. då får man en känsla av hur lutningen är... och glidet just för tillfället..

sen ere känsla och erfarenhet som gäller... och klart att man inte kan sätta allt på 1.a försöket jämt ... det ser ni ju i många av filmerna där proffsen kommer fett med fel..

/Pinn

Odlander sa:
VEhrling sa:
Coke-SNS sa:
det finns nåt som heter känsla

om man har hoppat i 30meters hopp förut vet man vilken fart man ska ha
och det känner man redan innan kicken...
men du ser ju på filmer då kör dom nästan alltid en speedcheck, och hur vet ni att dom inte gör det ? som tidigare sagt: farten varierar ju mycket på snön, det känns ganska så jätte mycket annorlunda att ladda fart i -15 än i +5

Senast ändrad:
ere bara jag som tycker att man känner hur mkt fart man behöver:P

Hm, när Teddy Bear Crisis spelades in hade dom ialafall en 70 KG docka som dom stoppade radiostyrda skidor på också släppte dom iväg den över gapen några gånger för att få reda på varifrån dom måste "släppa". Och det funkade rätt så bra, tills det var Tanners tur..

Alltså, jag har en fråga som kanske är dum... Hur som helst.. Man ser ju rätt ofta faktiskt på skidfilmer att dom drar iväg en spade över gapen, men varför gör dom det egentligen? Är dom bara assura på nåt och tar ut sina aggressioner på spaden eller har det en baktanke, typ att se hur man kommer flyga eller nåt? =)

Tillbaka
Topp