Hur viktig är radien?

Bjerveland

Medlem
Hur viktig är radien?
Precis som rubriken lyder hur viktig är radien på skidor?

tänkte köpa ett par skidor med typ 110 i midja för typ 80% offpist 20% pist. Är de stor skillnad i pisten om skidan har typ 20m i radie istället för typ 30m.

Hur viktig är radien?
För det upplägget mellan pist vs offpist borde du gå på mer än 110 mm, tycker jag. Du får mer i offpisten än vad du tappar i pisten. Jag tror att runt 115-120mm kommer att passa bättre för ändamålet. Något liknande Salomon Q115 och Extrem Opinion med 115 mot 118 millimeters midja, tror jag skulle vara ett bättre val.

Hur viktig är radien?
Off pist är ett väldigt vitt begrepp, dvs utanför pisten. det kan vara allt fån stenhård vinpinad återfrusen snö till djupn lös nysnö, Pow, men det vara inte speciellt länge. Offpist är välsnarare i dom flesta förhållande i olika former däremellan där det vita fina pudret är nått man oftast ser på film eller får åka i nån enstaka gång innan allt är sönderåkt. och då är en skida runt 110 mm ett bra val.
det är snarare skidkonstruktionen och hur du själv åker som avgör valet av modell. En chargeraktig skida som skall åkas fort och tuffte eller en mer lekfull som man kan skutta rnt med.
Tidigare nämnad Q115 är ett exempel på den första och Salomon R2 108 den andra. båda funkar bra i pist men väldigt olika i offpisten.
Så frågorna du först skall ställa dig är
hur du åker nu
hur vill du åka
vart kommer jag åka och under vilkna förhållanden

Mer uttömmande än ett Ja, men en 30 m radie i pist är inte speciellt kul att carva på, går väl att hjälpligt sladdsvänga med. Eller ett par stora svängar nerför en ordinär svensk pist.

/GC

Tillbaka
Topp